فواید مصرف فیبر برای بدن

0
1,242
480841.jpeg alt_text
480841.jpeg caption

فواید مصرف فیبر برای بدن

مصرف فیبر در رژیم غذایی روزانه فواید زیادی دارد و به همین علت است که توصیه می‌شود از مواد غذایی گیاهی در رژیم روزانه استفاده شود.
شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کافی فیبر می تواند به بهبود وضعیت هاضمه کمک کند و احتمال بروز بیماری های مزمن را کاهش دهد.

 

باکتری های مفید بدن

باکتری هایی که در بدن انسان وجود دارند در پوست، دهان و بینی زندگی می‌کنند،
اما بخش اعظم آن ها در دستگاه گوارش و بیشتر از همه در روده بزرگ زندگی می کنند.
حدود ۵۰۰ نوع مختلف از باکتری در روده وجود دارد که به عنوان باکتریهای مفید شناخته شده اند. به طور طبیعی ارتباط مستقیمی بین انواع باکتری های مفید روده و عملکرد سیستم دستگاه گوارش وجود دارد.
مصرف فیبر در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به تغذیه کردن این باکتری ها کمک کند. میزان زیادی از کربوهیدرات و چربی ها و پروتئین های خوراکی در جریان خون قبل از اینکه وارد روده بزرگ شوند جذب می شوند. وجود باکتری های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، عملکرد سلول های مغز، کنترل قند خون و تنظیم وزن افراد موثر است.
مصرف میزان کافی از فیبرهای محلول، در تامین سلامتی افراد بسیار مهم هستند.
مصرف این مواد می‌تواند عملکرد باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش را تقویت کند.

 

فواید مصرف فیبر

 

کاهش وزن با مصرف فیبر

برخی از انواع فیبر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مصرف برخی از انواع فیبر با کاهش اشتها می تواند در کم کردن وزن افراد موثر باشند.
بر اساس مطالعات انجام شده افزایش فیبر در رژیم غذایی روزانه خود به خود باعث کاهش دریافت کالری و در نتیجه کاهش وزن میشود.
فیبر در روده محلول در آب  باقی می‌ماند و جذب مواد غذایی را کاهش می دهد
و فرد احساس سیری می کند.
البته برخی از انواع فیبر ها تاثیری در وزن ندارد اما  فیبرهای محلول در آب می توانند نقش موثری داشته باشند. یکی از انواع این نوع فیبرها گلوکومانان است.

 

کاهش قند خون با مصرف فیبر

 مصرف فیبر می تواند افزایش ناگهانی سطح قند خون به دنبال مصرف یک وعده غذایی پر از کربوهیدرات را کاهش دهد. مصرف غذاهای پر فیبر می تواند شاخص قند یک وعده غذایی را کاهش دهد.
مهم است اطلاع داشته باشید که اگر یک وعده غذایی پر از کربوهیدرات مصرف  کنید ممکن است سطح قند خون شما به طور ناگهانی افزایش زیادی پیدا کند.
اگر در رژیم غذایی شما فیبر های محلول در آب وجود داشته باشد جلوی این افزایش ناگهانی قند خون گرفته می‌شود و در نتیجه از عوارض افزایش قند خون در امان خواهید بود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید