فواید و عوارض مصرف کفیر

0
6,295
437872.jpeg alt_text
437872.jpeg caption

فواید و عوارض مصرف کفیر

کفیر نوعی نوشیدنی ترش است که با اضافه کردن دانه های محتوی مخمرها و باکتری ها به شیر تولید میشود، این مخمرها بعد از 24 ساعت با تکثیر خود باعث خواص فراوان کفیر میشوند. این نوشیدنی سرشار از پروپیوتیک های فعال و زنده  است؛ این باکتریها در دستگاه گوارش انسان به فعالیت خود ادامه میدهند و آثار مثبت زیادی برای وی دارند. به عبارت دیگر، پروبیوتیک ها باکتریهای خوبی هستند که به سلامت روده کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی و درمان بیماریهای گوارشی میشوند. در ادامه به بررسی خواص این نوشیدنی پرداخته شده است:

 

داشتن مواد مغذی فراوان

 این نوشیدنی حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، کلسیم، فسفر، منیزیم، و ویتامین B2 و B12 است. همانطور که ذکر شد، کفیر سرشار از باکتریهای پروبیوتیک است که به سلامتی سیستم ایمنی و دستگاه گوارش کمک میکنند. ترکیبات زیست فعال موجود در کفیر از بروز تومورها، بیماریها و عوامل سرطان زا جلوگیری میکنند. علاوه بر این، بیوتین موجود در این نوشیدنی باعث کمک به جذب ویتامینهای گروه B میشود.

 

افزایش استحکام استخوان‌ها

 ترکیبات زیست فعال موجود در کفیر باعث افزایش جذب کلسیم و استحکام استخوانها میشوند. علاوه بر این ویتامین k2 موجود در این نوشیدنی نیز باعث افزایش جذب کلسیم و مانع از بروز پوکی استخوان می-شود. 

 

مبارزه با سرطان‌

 ترکیبات موجود در این نوشیدنی مانع از تکثیر سلولهای سرطانی میشوند و از سوی دیگر باعث می-شوند که سلولهای سرطانی موجود در معده، خودشان را نابود کنند. براساس مطالعات صورت گرفته، مصرف کفیر باعث کاهش 56 درصدی سلولهای سرطانی پستان میشود.

 

خواص کفیر

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

 مصرف این نوشیدنی باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز بیماریهایی همچون سندرم رودهی تحریک پذیر، بیماری کرون و زخم معده میشود. همچنین، مصرف کفیر بعد از طی دوره درمان با آنتی بیوتیک، باعث بازسازی باکتریهای مفید دستگاه گوارش و کاهش عوارض دارویی، همچون اسهال، میشود.

ضد التهاب

 التهاب باعث ایجاد آسم و آلرژی میشود. براساس مطالعات صورت گرفته، مصرف کفیر باعث کاهش التهاب سلولهای ریه و مجاری تنفسی، و کاهش تولید مخاط میشود. در واقع، میکروارگانیسم های موجود در این نوشیدنی باعث تقویت سیستم ایمنی و سرکوب واکنشهای آلرژیک میشود. براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، مصرف کفیر اثر مثبتی بر علائم حساسیت دارد.

 

سلامت پوست

 هر گاه بخشی از دستگاه گوارش، همچون روده، دچار آسیب شود، باعث آثار منفی بر پوست، و ایجاد آکنه، جوش، اگزما و پسوریازیس میشود. مصرف کفیر باعث بهبود این آسیب ها، تقویت دستگاه ایمنی و بهبود زخمهای سطحی پوست میشود. کربوهیدرات موجود در این نوشیدنی، که کفیران نام دارد، از بافت پیوندی محافظت میکند.

کاهش علائم عدم تحمل لاکتوز

 برخی از افراد توانایی هضم لاکتوز، قند لبنیات، را ندارند، اما ترکیبات فعال موجود در کفیر باعث تبدیل این قند به اسید لاکتیک و در نتیجه کمک به هضم آن و کاهش علائم عدم تحمل لاکتوز میشود.

 

تقویت سیستم ایمنی

 کفیر به دلیل داشتن بیوتین و فولات، باعث تقویت دستگاه ایمنی و محافظت از سلولها میشود. همچنین باکتریهای موجود در این نوشیدنی از رشد باکتریهای مضر جلوگیری کرده و به دلیل خاصیت ضد میکروبی کفیران، پلی ساکارید غیرمحلول موجود در کفیر، باعث از بین بردن قارچ کاندیدا میشود. علاوه بر این، کفیر باعث کاهش کلسترول و فشار خون، و در نتیجه کاهش احتمال بروز بیماریهای قلبی و عروقی میشود.

 

جلوگیری از بروز عفونت

 همانطور که ذکر شد، کفیر حاوی باکتریهای مفید است، برای مثال لاکتو باسیلوس موجود در آن، با باکتریهای مضر همچون سالمونلا و اشرشیا مبارزه کرده و از بروز عفونت جلوگیری میکند.

 

کاهش استرس

 این نوشیدنی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، باعث کاهش استرس میشود و خاصیت آرام‌بخشی دارد. کفیر ناری حاوی تریپتوفان است و اثری مشابه قرصهای آرامبخش دارد و باعث کاهش  طبیعی استرس میشود.

 

عوارض مصرف کفیر

 در کنار فواید مذکور، توجه به این نکات لازم است که: کفیری که امروزه در بازار به فروش است، به دلیل عدم استفاده از باکتریهای مفید زنده، خواص مذکور را ندارد و ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد. برای مثال، کفیری که به فروش میرسد، دوغ هایی هستند که برای گازدار شدن آنها، ممکن است از افزودنی های غیرمجاز استفاده شود و ممکن است این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف کنندگان شود. همچنین مصرف طولانی مدت کفیر، به دلیل وجود دانه های ریز در آن، ممکن است باعث سایش و خوردگی مینای دندان شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه  ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید