خواص گوجه سبز

0
1,990
خواص گوجه سبز

گوجه سبز یکی از میوه های فصل بهار است که طرفداران زیادی دارد. این میوه طبع سردی دارد و به دلیل داشتن فیبر و مواد مغذی فراوان همچون ویتامین C، اسید مالیک و اسید سیتریک، خواص زیادی از جمله بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن و بهبود سلامت دهان و دندان دارد در این مقاله به بررسی خواص گوجه سبز میپردازیم.

اما باید توجه داشت که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث بروز نفخ شود. همچنین، مصرف این میوه در برخی افراد ممکن است موجب بروز حساسیت، و ظهور علائمی همچون اگزما، ترک خوردن پوست یا خارش شدید، خارش و سوزش در کام و زبان و آفت شود؛ که در صورت مواجهه با این علائم باید از مصرف گوجه سبز پرهیز کرد.

برخی از خواص گوجه سبز

در ادامه به معرفی خواص گوجه سبز پرداخته شده است:

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

این میوه به دلیل داشتن فیبر قابل هضم و ویتامین C، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و از بروز یبوست و نفخ جلوگیری می کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

گوجه سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با عوامل ایجاد کننده عفونت، التهاب و همچنین رادیکال های آزاد مقابله می کند.

  • بهبود سلامت دهان و دندان

وجود ویتامین C در این میوه، باعث تقویت دندان ها شده و به سلامت لثه ها کمک می کند. گاز زدن گوجه سبز باعث بهبود دندان درد، رفع خونریزی لثه ها و برطرف شدن بوی بد دهان می شود.

  • جلوگیری از کم خونی

ویتامین C موجود در این میوه باعث افزایش جذب آهن در بدن شده و از بروز کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری می کند.

  • تناسب اندام

خواص گوجه سبز

مصرف گوجه سبز به دلیل داشتن فیبر و ویتامین C مانع از پیر شدن سلول ها شده و به دفع چربی های اضافی بدن کمک می کند.

در واقع، ویتامین C موجود در این میوه، باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی در بدن شده، در نتیجه مصرف آن موجب کاهش وزن و کم شدن چربی های دور شکم می شود.

  • جلوگیری از آسیب های داخلی

گوجه سبز به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و مانع از آسیب های داخلی می شود.

  • محافظت از ریه ها

مصرف گوجه سبز احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با ریه، همچون آسم، سرطان ریه، سرفه و … را کاهش می دهد.

  • جلوگیری از انحطاط عضلانی

مصرف گوجه سبز باعث تقویت بدن شده از انحطاط عضلات در دوران نقاهت و سنین پیری جلوگیری می کند.

  • بهبود عملکرد کلیه ها

این میوه به دلیل آبدار بودن، خاصیت ادرار آوری دارد، بنابراین، مصرف آن باعث بهبود عملکرد کلیه ها شده و به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک می کند.

خواص گوجه سبز

  • کمک به سلامتی بدن

وجود ویتامین C در این میوه، موجب کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چربی خون می شود. همچنین، فیبر محلول در این میوه باعث کاهش میزان کلسترول در بیماران مبتلا به دیابت می شود.

  • خاصیت ضد پیری

این میوه به دلیل داشتن اسیدهای ارگانیک، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی، به سلامتی بدن کمک کرده و خواص ضدالتهابی، آرام بخشی و ضد پیری دارد.

  • محافظت از صفرا و کبد

گوجه سبز به دلیل داشتن فیبر محلول، باعث تقویت کبد و صفرا شده و به سلامتی بدن کمک می کند. وجود بنزوئیک اسید در این میوه، به دلیل خاصیت ضد میکروبی آن، به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک کرده و موجب بهبود کبد چرب می شود.

  • سلامت چشم

مصرف گوجه سبز موجب تقویت بینایی شده و از بروز بیماری های چشمی ناشی از افزایش سن، همچون آب مروارید، جلوگیری می کند. همچنین، مصرف آن در بیماران مبتلا به شب کوری، که ناشی از کمبود ویتامین A است، به درمان این بیماری کمک می کند.

خواص گوجه سبز

  • استرس و افسردگی

مصرف گوجه سبز به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، باعث کاهش استرس شده و به درمان افسردگی کمک می کند. علاوه بر این، این ویتامین ها موجب سلامتی پوست و اعصاب می شوند.

علاوه بر موارد مذکور، مصرف این میوه در دوران بارداری، در صورتی که خانم باردار به آن حساسیت نداشته باشد، به دلیل داشتن ویتامین های A، C و K، علاوه بر تأمین ویتامین های مورد نیاز جنین، باعث بهبود سلامت چشم جنین، جلوگیری از بروز نقص فیزیکی در او، تقویت سیستم ایمنی مادر، افزایش اشتهای مادر و جلوگیری از لخته شدن خون می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید