قرمزی چشم نشان‌ دهنده ی کدام بیماری است؟

0
1,664
340949.jpeg alt_text
340949.jpeg caption

علل قرمزی چشم طیف وسیعی از بیماری‌ها را در برمی‌گیرد. این حالت معمولاً در اثر گشادی عروق خونی قسمت جلویی چشم یا خونریزی در عروق چشم رخ می‌دهد. به طور کلی قرمزی چشم نشان‌دهنده ی التهاب چشم است که می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی رخ دهد. اما اصلی‌ترین علل آن آلرژی، عفونت و ضربه است. 

آلرژیک

التهاب آلرژیک ملتحمه یا قرنیه در اثر آلرژی به گرد و خاک، گرده گیاهان، ممکن است باعث قرمزی چشم شود. همینطور آلرژی‌های فصلی و آلرژی به لنزهای تماسی چشم از علل قرمزی چشم هستند.

عفونی

التهاب  خونریزی دهنده ملتحمه (کنژکتیویت): نوعی عفونت ویروسی ملتحمه ی چشم که با قرمزی شدید ملتحمه و زیر ملتحمه، تورم و سفتی پلک همراه است. چشم‌ها به شدت پرخون و قرمز هستند. این عفونت ویروسی چشم در عرض 5 تا 7 روز بهبود می‌یابد. عفونت ویروسی یا باکتریایی ملتحمه: با خارش، اشک ریزش، قرمزی، ترشح، و حساسیت به نور همراه است. به دلیل ظاهر صورتی که به چشم می‌دهد، به نام "چشم صورتی" می‌گویند. عفونت باکتریایی با ترشح بیشتر و تورم پلک همراه است.

عفونت پلک و گل‌مژه

التهاب پوست پلک چشم که با قرمزی پلک، پوسته‌ریزی لبه پلک، ریزش مژه‌ها، سوزش، احساس جسم خارجی در چشم، درد و اشک‌ریزش همراه است. گل‌مژه نیز به علت عفونت غدد ریز موجود در لبه پلک رخ می‌دهد و علائم آن ورم یک نقطه از پلک همراه با درد، تورم و قرمزی پلک است. عفونت باکتریال و قارچی بافت داخل چشم: التهاب شدید بافتهای داخل چشم در اثر ارگانیسم‌های میکروبی نیز از علل قرمزی چشم است. علائم آن کاهش بینایی، قرمزی چشم و درد عمیق چشم است. معمولاً بعد از جراحی یا ضربه ای که با ورود جسم تیز به داخل چشم ایجاد شود، رخ می‌دهد.

سایر علل قرمزی چشم

 

علل قرمزی چشم

خونریزی ملتحمه

می‌تواند به علت ضربه، عفونت‌های ویروسی، زور زدن، فشار خون بالا، عفونت‌های تبدار بدن مثل انفلوانزا، سرخک، مخملک، وبا و غیره رخ دهد.

اسکلریت و اپی‌اسکلریت

نوعی بیماری خود ایمنی که با تأثیر بر بافت صلبیه چشم باعث قرمزی، درد شدید چشم، اشک‌ریزش و کاهش بینایی می‌شود.

سوختگی شیمیایی

بر اثر مواجهه چشم با مواد شیمیایی اسیدی یا بازی مثل ریختن یا پاشیدن مواد شوینده، وایتکس یا سایر مواد سوزاننده داخل چشم از دیگر علل قرمزی چشم است. این حالت با سوزش، اشک‌ریزش، حساسیت به نور و در موارد شدید کاهش بینایی همراه است.

چشم خارجی در چشم

ورود جسم خارجی به چشم ممکن است ایجاد درد، سوزش کند و از علل قرمزی چشم است.

زخم قرنیه

قرنیه لایه ای شفاف روی قسمت رنگی چشم است که ممکن است در اثر ضربه یا عفونت یا خودبخود دچار خراش شود و درد، قرمزی، احساس جسم خارجی، اشک‌ریزش و کاهش دید ایجاد کند.

التهاب مجرای اشکی

التهاب ساک اشکی که در اثر عفونت مجرای اشکی و انسداد آن رخ می‌دهد. در این حالت قسمت داخل چشم در نزدیکی بینی دچار تورم، قرمزی و درد می‌شود که ممکن است با قرمزی چشم هم همراه باشد.

خشکی چشم

در اثر علل بسیار زیادی اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین آن خیره شدن زیاد به موبایل یا کامپیوتر و کم پلک زدن است. اما سایر علل مثل اختلال غدد ترشحی پلک، مشکلات پلک، کمبود ویتامین آ، استفاده از لنزهای تماسی و سایر بیماریهای چشم هم می‌توانند باعثش شوند. احساس جسم خارجی و شن‌ریزه در چشم، قرمزی، اشک‌ریزش و تاری دید از علائم آن هستند.

گلوکوم (آب سیاه) 

وضعیتی خطرناک ناشی از افزایش فشار چشم که با کم شدن سریع و پیشرونده ی دید، درد و قرمزی چشم همراه است. مراجعه فوری به چشم‌پزشک در این حالت لازم است زیرا می‌تواند منجر به نابینایی شود.

زونای چشمی

معمولاً افراد در سن کودکی عفونت آبله مرغان را تجربه می‌کنند. ویروس عامل این عفونت می‌تواند بعد از بهبود بیماری در گانگلیونهای اعصاب بدن مخفی شود و درصورت ضعیف شدن سیستم ایمنی مجدداً خود را در یک نقطه از بدن فعال کند. درصورتی که این عفونت در اعصاب اطراف چشم فعال شود، خود را به شکل جوش‌های وزیکولی اطراف یک چشم، به همراه التهاب ملتحمه، صلبیه، قرنیه یا هر بخش دیگری از چشم نشان می‌دهد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید