قرنطینه پس از ابتلا به کرونا

0
789
قرنطینه پس از ابتلا به کرونا

دستورالعمل‌های قرنطینه

این روزها در پاندمی ویروس کرونا هستیم و هر لحظه ممکن است جواب تست ما یا یکی از اطرافیانمان مثبت شود. اما این تازه آغاز ماجراست. پس از مثبت شدن تست لازم است فرد مبتلا خودش را قرنطنیه کند و دستورالعمل‌هایی را رعایت کند. اما چه دستورالعمل‌هایی؟ در متن پیش رو قصد داریم شما را با اصول صحیح قرنطینه در صورت ابتلا به ویروس کرونا آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • دستورالعمل‌های قرنطینه، برای پیشگیری از گسترش عفونت چه کار کنیم؟
  • چه زمانی می‌توان به قرنطینه پایان داد؟

دستورالعمل‌های قرنطینه، برای پیشگیری از گسترش عفونت چه کار کنیم؟

اگر علائم دارید و احتمال می‌دهید که مبتلا به کرونا هستید و یا چنانچه جواب تستتان اخیرا مثبت شده است، لازم است دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

قرنطینه پس از ابتلا به کرونا

 

جز برای رفتن نزد پزشک یا بیمارستان، از خانه خارج نشوید.

  • در خانه بمانید

اغلب افراد، مبتلا به کرونای خفیف می‌شوند و با ماندن در خانه روند بهبودی‌شان کامل می‌شود. جز برای دریافت خدمات سلامتی از خانه خارج نشوید. وارد مکان‌های عمومی نشوید.

  • از خودتان مراقبت کنید

استراحت کنید و تا حد امکان مایعات بخورید تا از بروز دهیدرتاسیون یا کم‌آبی پیشگیری کنید. از داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن برای کنترل تب استفاده کنید.

  • با پزشک درارتباط باشید

پیش از رفتن به بیمارستان یا مطب تماس بگیرید. مراقب علائم هشداردهنده مثل تنگی نفس باشید. اگر احساس کردید که وضعیتتان اورژانسی است، سریعا به بیمارستان بروید.

  • از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند ریسک گسترش عفونت در سطح جامعه را افزایش دهد. از ماشین شخصی و یا آژانس استفاده کنید.

  • خودتان را از دیگر افراد جدا کنید

تا حد امکان در یک اتاق جدا از دیگران بمانید: حتی درصورت امکان بهتر است از یک سرویس بهداشتی جدا از دیگران استفاده کنید. اگر لازم شد که از اتاق خارج شوید و یا با دیگران در ارتباط باشید، حتما از ماسک استفاده کنید.

  • به اطرافیانتان بگوید که به کووید-19 مبتلا شده اید

فرد مبتلا به کرونا می‌تواند 2 روز پیش از علامتدار شدن و یا مثبت شدن جواب تست عفونت را به دیگر افراد منتقل کند. با اطلاع اطرافیانتان، می‌توانید از آن‌ها محافظت کنید.

  • علائمتان را به دقت ارزیابی کنید

کرونا علائم مختلفی دارد؛ از جمله تب، بدن درد، سرفه و تنگی نفس. علائمتان را از جمله دمای بدنتان را به دقت زیرنظر بگیرید و درصورت بروز هر یک از علائم خطر پزشکتان را درجریان قرار دهید.

چه زمانی نیاز به مراجعه اورژانسی است؟

درصورت بروز هر یک از موارد زیر لازم است سریعا به اورژانس مراجعه کنید:

  • تنگی نفس یا سختی در نفس کشیدن
  • درد یا فشار دائمی در قفسه سینه
  • عدم توانایی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • گیجی
  • آبی، خاکستری یا رنگ‌پریده شدن پوست، ناخن‌ها و لب‌ها

این‌ها تمام علائم خطر نیستند؛ درصورتی که هر گونه علامت نگران‌کننده‌ای داشتید با پزشک خود تماس بگیرید و او را درجریان قرار دهید.

پیش از رفتن به مطب پزشک تماس بگیرید، در حال حاضر بسیاری از ملاقات‌ها و مشورت‌های پزشکی به صورت آنلاین یا تلفنی انجام می‌شود. بنابراین بهتر است پیش از رفتن نزد پزشک با آن ها تماس بگیرید.

از سوی دیگر اگر تماس بگیرید و شرایط خود را برای آن‌ها توضیح دهید، آن‌ها فرصت کافی خواهند داشت تا از کادر درمان و مراجعین دربرابر کرونا محافظت کنند.

آزمایش بدهید، درصورتی که علائم دارید لازم است تست بدهید. نوع تست درخواستی را پزشک تعیین می‌کند. تا زمانی که پاسخ تست بیاید، لازم است که خود را در خانه قرنطینه کنید و از سایر افراد در منزل جدا کنید.

درصورتی که بیمار هستید، ماسک بزنید، اگر علائم دارید و یا بیمار هستید، لازم است در ارتباط با سایر افراد ماسک بزنید و دهان و بینی‌تان را به دقت بپوشانید.

وقتی تنها هستید لازم نیست ماسک بزنید. هنگام عطسه یا سرفه از دستمال استفاده کنید و آن را بلافاصله دور بیندازید. سعی کنید حداقل 2 متر فاصله‌تان را با دیگران حفظ کنید. این کار به محافظت از اطرافیانتان در برابر ابتلا به ویروس کمک می‌کند.

کرونا

استفاده از ماسک در کودکان زیر 2 سال، بیماران تنفسی و هرکسی که نمی‌تواند به اختیار خودش ماسک را از روی صورت بردارد، ممنوع است.

حین سرفه یا عطسه جلوی دهانتان را بپوشانید

درصورت عطسه یا سرفه حتما با یک دستمال جلوی دهانتان را بپوشانید.

دستمال را بلافاصله دور بیندازید و دست‌هایتان را به دقت با آب و صابون بشویید.

دست‌هایتان را به طور منظم بشویید

دست‌هایتان را برای مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید؛ این کار به ویژه بعد از سرفه یا عطسه، رفتن به سرویس بهداشتی و یا قبل از غذا خوردن اهیمت دارد.

درصورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید، از ضدعفونی‌کننده‌های برپایه الکل استفاده کنید.

از لمس چشم، دهان و بینی با دست‌های آلوده و نشسته خودداری کنید.

درصورتی که دست‌هایتان کثیف است، آب و صابون بهترین انتخاب است.

وسایلتان را با دیگر اعضای خانواده به اشتراک نگذارید

از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خود به ویژه ملافه و حوله، و ظروف خودداری کنید.

بعد از استفاده از این وسایل آن‌ها را با آب و صابون بشویید. 

سطوحی را که در تماس زیاد با آنها هستید، به دقت ضدعفونی کنید

اتاقی را که در آن هستید لازم است خودتان ضدعفونی کنید؛ حین انجام این کار حتما از دستکش استفاده کنید. اما سایر سطوح مشترک را بهتر است یک نفر دیگر ضدعفونی کند.

درصورتی که یک نفر دیگر قرار است اتاقتان را ضدعفونی کند، لازم است همه اصول پایه را رعایت کند؛ ماسک بزند و از دستکش استفاده کند.

چه زمانی می‌توان به قرنطینه پایان داد؟

قرنطینه پس از ابتلا به کرونا

تنها پس از بهبودی کامل قرنطینه را پایان دهید

شما می‌توانید در صورتی قرنطینه خانگی را پایان دهید و به سرکار بازگردید که:

  • ده روز از شروع علائمتان گذشته باشد
  • 24 ساعت یا بیشتر از آخرین تب کردنتان گذشته باشد( بدون استفاده از داروهای تب‌بر)
  • سایر علائم در حال بهبودی باشند.( برخی علائم از قبیل کاهش حس بویایی و چشایی ممکن است تا مدت‌ها پس از ابتلا باقی بمانند و نیازی نیست تا بهبود کامل آن‌ها، قرنطینه را ادامه داد.)

اگر علائمتان برطرف شد و بهبود پیدا کردید، نیازی نیست که تست مجدد بدهید. با این حال ممکن است پزشکتان برایتان تست مجدد درخواست بدهد و براساس آن تصمیم بگیرد که قرنطینه را پایان بدهید یا خیر.

دقت کنید که موارد گفته شده برای افرادی است که به نوع خفیف کرونا مبتلا شده‌اند؛ افرادی که به نوع شدید ویروس کرونا کووید-19 مبتلا شده‌اند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، لازم است توصیه‌های جداگانه دریافت کنند و مطابق با توصیه‌های پزشک معالج رفتار کنند. در صورت ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا لازم است تا 20 روز پس از بروز علائم خودتان را قرنطینه کنید.

نکته پایانی

کرونا تنها زمانی پایان می‌یابد که همه افراد برای شکست آن با یکدیگر همکاری کنند. ما در قبال اطرافیانمان مسئولیم و درصورت ابتلا لازم است برای پیشگیری از گسترش عفونت خودمان را قرنطنیه کنیم؛ در غیر این صورت روز به روز مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا خواهد کرد.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینحا به صورت آنلاین از متخصص عفونی ما مشاوره بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید