داروهای درمان کرونا

0
908
داروهای درمان کرونا

بهترین داروهای درمان کرونا

بیشتر مبتلایان به بیماری کرونا در منزل درمان شده و علائمشان بهبود می‌یابد؛ استراحت کافی، مصرف زیاد مایعات و استفاده از داروهای تب‌بر درصورت داشتن تب تنها کارهایی است که لازم است درصورت ابتلا به کرونای خفیف برای طی دوره بهبودی انجام دهید.

با این وجود سازمان غذا و دارو(FDA) یکسری دارو برای افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند تایید کرده است؛ همچنین داروهایی هم هستند که توصیه می‌شود افرادی که در بیمارستان بستری نشده اند اما ممکن است بیماری‌شان پیشرفت کنند، مصرف کنند.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با داروهای رایج تجویزی برای درمان کرونا آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • چه داروهایی در افراد مبتلا پیش از بستری در بیمارستان کمک‌کننده است؟
  • چه داروهایی برای مبتلایان به کرونا بستری در بیمارستان تجویز می‌شود؟
  • آنتی بادی های مونوکلونال چه هستند؟آیا می‌توانند در درمان کرونا موثر باشند؟
  • پلاسمادرمانی چیست؟ آیا می‌تواند در درمان کرونا موثر باشد؟
  • چه افرادی می‌توانند پلاسمای خونشان را برای درمان کرونا اهدا کنند؟
  • آیا مصرف ایبوبروفن برای برطرف کردن علائم کرونا خطری دارد؟
  • آیا هیدروکسی کلروکین در درمان کرونا موثر است؟
  • آیا ویتامین دی می‌تواند مانع از ابتلا به بیماری کرونا شود؟
  • آیا دوز بالای ویتامین سی می‌تواند در درمان یا پیشگیری از کرونا موثر باشد؟

پیش از هر چیز گفتن این نکته ضروری است که تجویز دارو بر عهده پزشک است؛ بنابراین از مصرف سرخود هر گونه دارو در زمان ابتلا به کرونا خودداری کنید.

چه داروهایی در افراد مبتلا پیش از بستری در بیمارستان کمک‌کننده است؟

درصورتی که پزشک تشخیص دهد کرونای شما خفیف است و می‌توانید در منزل درمان خود را پیگیری کنید، انجام موارد زیر می‌تواند در پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک‌کننده باشد:

  • استراحت
  • مصرف زیاد مایعات
  • استفاده از استامینوفن و یا سایر مسکن‌های دردسترس برای خاتمه تب و یا درد در طول بیماری؛ درصورت مصرف دارو حتما دستورالعمل مصرف را دنبال کنید و دوز مصرفی را رعایت کنید. مصرف بیش از حد دارو می‌تواند باعث ایجاد عوارضی جبران‌ناپذیر شود.

چه داروهایی برای مبتلایان به کرونا بستری در بیمارستان تجویز می‌شود؟

  • دگزامتازون

از ابتدای آغاز پاندمی کرونا بسیاری از پزشکان در مراحل پیشرفته بیماری اقدام به تجویز کورتیکواستروئید برای مبتلایان کرده اند؛ واقعیت این است که با گسترش ویروس و پیشرفت بیماری، آن چه بدن را ناتوان کرده و باعث ایجاد عوارضی از قبیل تنگی نفس می‌شود، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به ویروس است؛ دگزامتازون و سایر کورتیکواستروئیدها( از قبیل پردنیزون و متیل پردنیزولون) داروهایی هستند که توانایی سرکوب سیستم ایمنی بدن را دارند؛ این داروها با خواص ضدالتهابی خود می‌توانند به درمان فاز پیشرفته بیماری کمک کنند. دقت کنید این دارو فقط در مراحل پیشرفته بیماری تجویز می‌شود.

  • رمدسیور

این دارو جز داروهای آنتی ویروس است و می‌تواند در درمان بیماری کرونا موثر باشد؛ این دارو در بالغین و کودکان بالای 12 سال تایید شده است.

  • باریسیتینیب در ترکیب با رمدسیور

این دارو توسط FDA برای مصرف در بالغین و کودکان بالای 2 سال مبتلا به فرم شدید کرونا که نیاز به حمایت تنفسی دارند، تایید شده است. با این حال هنوز مشخص نیست که این دارو می‌تواند جایگزین دگزامتازون بشود یا خیر.

  • داروهای ضدانعقاد یا رقیق‌کننده‌های خون

از جمله داروهای درمان کرونا که تقریبا همه افراد بستری در بیمارستان دریافت می کنند داروی های ضدانعقاد خون است؛ هپارین با دوز کم یا انوگزاپارین دو دارویی درمان کرونا هستند  که اغلب تجویز می‌شوند. با این حال اگر فرد سابقه لخته خون داشته باشد، ممکن است دوز تجویزی بیشتر شود.

آنتی بادی های مونوکلونال چه هستند؟ آیا می‌توانند در درمان کرونا موثر باشند؟

آنتی بادی‌های مونوکلونال هم جز داروهایی هستند که برای موارد اورژانسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درمان ممکن است در بالغین و کودکان بالای 12 سال با علائم خفیف و متوسط که اخیرا پاسخ تست‌شان مثبت شده است و افرادی با علائم شدید و سابقه بستری در بیمارستان تجویز شود.

داروهای درمان کرونا

آنتی بادی های مونوکلونال در حقیقت نسخه دست‌ساز پادتن‌هایی هستند که بدن درمقابل عوامل بیماری‌زا از قبیل ویروس کووید- 19 تولید می‌کند.

این داروها در افرادی که در بیمارستان بستری هستند و اکسیژن دریافت می‌کنند، مناسب نبوده و ممکن است حتی منجر به بدترشدن علائم در آن‌ها شود.

پلاسمادرمانی چیست؟ آیا می‌تواند در درمان کرونا موثر باشد؟

پلاسمای افراد بهبودیافته از بیماری کرونا حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که علیه ویروس کرونا ایجاد شده اند. تجویز پلاسما سال‌هاست که در درمان برخی بیماری‌ها از قبیل آبله مرغان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر سازمان غذا و دارو پلاسمادرمانی را برای استفاده اورژانسی در درمان بیماری کووید-19 تایید کرده است.

چه افرادی می‌توانند پلاسمای خونشان را برای درمان کرونا اهدا کنند؟

شرایط زیادی برای اهداکنندگان وجود دارد؛ این افراد باید تست‌شان مثبت شده باشد، 14 روز از بهبودشان گذشته باشد، درحال حاضر پاسخ تست‌شان منفی باشد و خونشان به اندازه کافی آنتی بادی داشته باشد. پس از آن که خون دریافت شد، تست سایر بیماری‌ها از جمله HIV بر روی آن صورت می‌گیرد .خون فرد اهداکننده و گیرنده از نظر گروه خونی باید به یکدیگر بخورند. اهدای خون نباید سیستم ایمنی فرد اهداکننده را ضعیف کند.

آیا مصرف ایبوبروفن برای برطرف کردن علائم کرونا خطری دارد؟

این موضوع هنوز در بین محققین و پزشکان در حال بحث است و نظرات با یکدیگر فرق می‌کند. با این حال سازمان بهداشت جهانی پیش از این توصیه کرده بود که به جای ایبوبروفن بهتر است از استامینوفن استفاده کنید. اما در حال حاضر توصیه می‌کند که هر دو قابل استفاده هستند.

داروهای درمان کرونا

تغییر نقطه نظرها ممکن است شما را درنهایت به شک بیندازد؛ توصیه این است که در قدم اول از استامینوفن استفاده کنید و از دوز حداکثری آن یعنی 3000 میلی گرم در روز تجاوز نکنید.

اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید استامینوفن مصرف کنید و یا پس از مصرف دوز حداکثری هم علائمتان بهبود نیافت، استفاده از ایبوبروفن منعی ندارد.

آیا هیدروکسی کلروکین در درمان کرونا موثر است؟

هیدروکسی کلروکین دارویی است که برای درمان مالاریا و برخی بیماری‌های التهابی از قبیل آرتریت روماتوئید و لوپوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدای آغاز پاندمی کرونا این دارو تجویز می‌شد؛ اما در حال حاضر اثربخشی آن در درمان کرونا رد شده است.

آیا ویتامین دی می‌تواند مانع از ابتلا به بیماری کرونا شود؟

مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین دی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا و یا ایجاد فرم شدید کرونا موثر باشد. این ویتامین علاوه بر این که توانایی بدن را در مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد، از پاسخ التهابی بیش از حد بدن دربرابر میکروب جلوگیری می‌کند. روزانه 5 الی 10 دقیقه تماس با نور خورشید می‌تواند به بدن در تولید میزان کافی ویتامین دی کمک کند.

آیا دوز بالای ویتامین سی می‌تواند در درمان یا پیشگیری از کرونا موثر باشد؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که دوزهای بالای ویتامین سی تاثیری در پیشگیری از ابتلای به عفونت ندارند. در حالی که دوز استاندارد ویتامین سی خطری برای بدن ندارد، اما مصرف دوزهای بالای ویتامین سی می‌تواند باعث ایجاد عوارضی از قبیل تهوع، درد شکمی و افزایش ریسک ایجاد سنگ کلیه شود.

نکته پایانی

مطالعات بر روی یافتن داروهای درمان کرونا همچنان ادامه دارد. پیش از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصص عفونی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید