ویتامین های مورد نیاز برای سیستم ایمنی بدن

0
664
8397.jpeg alt_text
8397.jpeg caption

سیستم دفاعی بدن یک سد دفاعی در برابر ابتلا به انواع عفونت ها از جمله ویروس ها و باکتری هاست و در شرایط بیماری می تواند در به دست آوردن بهبودی کامل و سریعتر به ما کمک کند. لذا با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم دنبال راه حل هایی برای افزایش کارکرد سیستم ایمنی بدن خود و فرزندانشان برای جلوگیری از ابتلا به انواع ویروس ها از جمله ویروس کرونا میباشند. افراد گمان می‌کنند که با مصرف داروهای متفاوت می توانند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.  درست است که مصرف مکمل ها می تواند کمکی برای کارکرد بهتر سیستم های بدن از جمله سیستم ایمنی باشد ولی باید بدانید که اصولی کلی و اولیه برای کارکرد اصولی و سلامت سیستم های بدن از جمله سیستم ایمنی وجود دارد که بسیار ساده و قابل اجرا می باشد ولی متاسفانه با توجه به عوض شدن سبک زندگی، امروزه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 

اهمیت تغذیه سالم در سیستم ایمنی بدن

اولین اصل داشتن تغذیه سالم می باشد. امروزه با توجه به شاغل بودن والدین و کم بودن زمان حضور در خانه، بسیاری از افراد از غذاهای فست فود استفاده می کنند و یا برای صرف غذا به رستوران ها مراجعه می کنند. این درحالی است که داشتن یک غذای ساده و سبک در محیط گرم و صمیمی خانواده می‌تواند کمک شایانی به کارکرد سیستم‌های مختلف بدن از جمله سیستم ایمنی کند و حتی از نظر روحی و عاطفی به شادابی و حفظ روحیه شما نیز کمک خواهد کرد. داشتن یک روحیه تازه و شاداب نیز یکی دیگر از عوامل منجر حفظ سلامتی بدن می باشد.

 

اهمیت خواب کافی در سیستم ایمنی بدن

اصل دوم داشتن خواب و استراحت کافی در طول شبانه روز است. امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی مردم بسیاری از افراد تا نزدیک سحر بیدار می‌مانند و مشغول انجام کار و یا در رفت و آمد و شرکت در مهمانی های مختلف هستند و تایم زیادی از روز را در خواب سپری می‌کنند که یک روش کاملا غلط زندگی می باشد. بدن هر فرد در شبانه روز به حداقل ۸ ساعت خواب آرام در طول شب نیازمند می باشد و بهترین ساعت خواب از ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح می باشد .

 

اهمیت داشتن آرامش در سیستم ایمنی بدن

مورد سوم دور بودن از استرس و اضطراب هاست. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت زندگی در روزگار امروز، میزان استرس و اضطراب در بین زوجین نیز افزایش پیدا کرده و حتی کودکان نیز با توجه به شروع بازی های موبایل که بسیاری از آنها جنگی می باشند و همچنین الگوبرداری اشتباه از والدین خود دچار استرس بسیار زیادی به خصوص در ساعت حضور در مدرسه می شوند .

 

اهمیت ورزش در سیستم ایمنی بدن

مورد دیگری که می تواند به داشتن سلامتی و سیستم ایمنی با عملکرد مناسب کمک ‌کند داشتن یک برنامه منظم روزانه و همچنین ورزش کردن است.

اهمیت ویتامین در سیستم ایمنی بدن

بسیاری از ویتامین های مورد نیاز برای سلامتی و عملکرد صحیح ارگان های بدن و داشتن سیستم ایمنی مناسب از طریق رژیم غذایی و یا فاکتورهای محیطی مثل نور خورشید در بدن یک انسان سالم تامین می گردد و نیازی به مصرف آنها بصورت دارو نمی باشد. مگر اینکه فرد یک رژیم گیاهخواری سرسخت و بدون پروتئین داشته باشد یا از بیماری‌هایی مثل سوءجذب های گوارشی رنج ببرد.

 

اهمیت ویتامین سی در سیستم ایمنی بدن

یکی از مهمترین ویتامین ها، ویتامین سی می باشد که احتمالا بسیاری از شما از عملکرد این ویتامین در کارکرد مناسب سیستم دفاعی بدن خود مطلع می باشید. این ویتامین علاوه بر تاثیری که در شادابی پوست دارد می‌تواند در مقابله با انواع عوامل بیماری‌زا و همچنین افزایش تولید سلول‌های ایمنی بدن کمک کند.

 

اهمیت ویتامین دی در سیستم ایمنی بدن

ویتامین D علاوه بر نقش اساسی که در استخوان سازی به خصوص در کودکان ایفا می‌کند همچنین نقشی را در عملکرد صحیح سلول‌های ایمنی بدن از جمله دندریتیک سل ها ایفا می کند و در نتیجه از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. به همین خاطر است که مصرف ویتامین D در همه افراد به میزان مناسب به خصوص در افراد دارای کمبود این ویتامین توصیه می‌شود.

 

اهمیت ویتامین بی در سیستم ایمنی بدن

ویتامین‌های گروه ب بخصوص ویتامین B6 نیز نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی فرد دارد ولی افرادی که یک رژیم غذایی مناسب را داشته باشند میزان کافی این ویتامین ها را دریافت می کنند و نیازی به دریافت دارویی آن ندارند .

 

 

 

اهمیت ویتامین ها در سیستم ایمنی بدن

 

اهمیت ویتامین ای در سیستم ایمنی بدن

از دیگر دسته ویتامین ها می توان به ویتامین E اشاره کرد که همان طور که می دانید دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که به دفاع سلول های بدن در برابر رادیکالهای آزاد تولید شده کمک می‌کند.

 

اهمیت ویتامین آ در سیستم ایمنی بدن

ویتامین آ نیز مانند ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. همچنین به حفط ساختار سلول های پوست، روده و سلول های تنفسی کمک می‌کند. یکی از ویتامین هایی که در اسهال گوارشی در کودکان می توان تجویز کرد ویتامین آ می باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید