لقاح مصنوعی چیست؟

0
3,972
121606.jpeg alt_text
121606.jpeg caption

لقاح آزمایشگاهی (IVF) به روشی گفته می شود که برای درمان ناباروری و ایجاد بارداری با مداخله مستقیم  انجام می گیرد. بطور کلی تخمدان ها با ترکیبی از داروهای هورمونی تحریک می شوند و سپس یک یا بیشتری تخمک به بلوغ رسیده و تخمک های بالغ از تخمدان توسط آسپیراسیون خارج می شوند. تخمک ها در شرایط آزمایشگاهی ("in vitro") با اسپرم لقاح یافته و بارور می شوند. پس از آن، تخمک های لقاح یافته شروع به تقسیم سلولی کرده و هر کدام به یک جنین چند سلولی ( امبریو) تبدیل می شوند. در این مدت توسط داروهای هورمونی دیواره رحم آماده پذیرش جنین ها می شود و یک یا چند جنین  به داخل حفره رحم منتقل می شوند. این مراحل تقریباً در فاصله زمانی دو هفته ای انجام می شود، که به آن چرخه IVF گفته می شود. اولین بارداری پس از لقاح یک تخمک انسان در شرایط in vitro و اولین تولد از جنین لقاح آزمایشگاهی در سالهای 1976 و 1978 گزارش شده اند. از آن پس تخمین زده شده است که حدود ۷ میلیون بارداری در سراسر جهان با استفاده از روش لقاح مصنوعی ایجاد شده اند. 

IVF چیست؟

IVF به عنوان یک درمان اصلی برای ناباروری در زنان بالای 40 سال ارائه می شود. 

کاربردهای دیگر ivf شامل

  • آسیب یا انسداد لوله فالوپی. آسیب یا انسداد لوله فالوپی، لقاح تخمک یا سفر تخمک لقاح یافته برای رفتن به رحم را دشوار می کند.
  • اختلالات تخمک گذاری: اگر تخمک گذاری نادر یا غیاب باشد تخمک های کمتری برای لقاح در دسترس هستند.
  • آندومتریوز: آندومتریوز هنگامی رخ می دهد که بافت رحم در خارج از رحم کاشته شود و رشد کند غالباً بر عملکرد تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ تأثیر می گذارد.
  • فیبروئید رحم: فیبروم تومورهای خوش خیم در دیواره رحم است و در زنان در دهه 30 و 40 آنها شایع است. فیبروم ها می توانند در لانه گزینی تخم بارور شده اختلال ایجاد کنند.
  • عقیم سازی یا برداشتن لوله قبلی. 
  • اختلال در تولید یا عملکرد اسپرم: غلظت اسپرم پایین تر از متوسط، حرکت ضعیف اسپرم (تحرک ضعیف) یا ناهنجاری در اندازه و شکل اسپرم می تواند بارور شدن تخمک را برای اسپرم دشوار کند. 
  • ناباروری غیر قابل توضیح. ناباروری غیر قابل توضیح بدان معنی است که علیرغم ارزیابی از نظر علل شایع، علتی برای ناباروری یافت نشده است.
  •  اختلالات ژنتیکی: اگر شما یا شریک زندگی تان در معرض خطر انتقال  بیماری های ژنتیکی به فرزند خود هستید، ممکن است کاندیدای آزمایش ژنتیکی پیش از پیوند باشید. بعد از برداشت و بارور شدن تخم ها، آنها برای برخی اختلالات ژنتیکی برری می شوند، سپس جنین هایی که مشکلات ژنتیکی ندارند می توانند به رحم منتقل شوند.
  • باداری پس از ابتلا به سرطان زنان می توانند تخم هایی را که از تخمدان های خود برداشت کرده اند و  منجمد شده اند اسنفاده کنند

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید