مراحل تشخیص ژنتیکی قبل از لقاح

0
1,846
626642.jpeg alt_text
626642.jpeg caption

تشخیص ژنتیکی قبل از لقاح (PGD) روشی است که قبل از  لقاح برای کمک به شناسایی نقایص ژنتیکی در جنین استفاده می شود. این امر به منظور جلوگیری از انتقال برخی بیماری های ژنتیکی یا اختلالات به جنین است. جنین های مورد استفاده در PGD معمولاً در طی فرآیند لقاح آزمایشگاهی (IVF) ایجاد می شوند.

PGD چگونه انجام می شود؟

تشخیص ژنتیکی قبل از کاشت نطفه روند طبیعی لقاح آزمایشگاهی انجام می شود که شامل بازیابی تخمک و لقاح در آزمایشگاه است. طی سه تا پنج روز بعد، جنین ها به چندین سلول تقسیم می شوند.

مراحل تشخیص ژنتیکی

تشخیص ژنتیکی شامل مراحل زیر است:

ابتدا، چند سلول یا روش جراحی میکرو از جنین جدا می شوند. بعد از این کار ، جنین با خیال راحت یخ زده می شوند. سپس DNA سلول ها مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا  یک ژن مشکل دار در هر جنین وجود دارد یا خیر. این روند حداقل یک هفته کامل طول می کشد. هنگامی که PGD جنین های عاری از مشکلات ژنتیکی را شناسایی کرد، (جنین در رحم معمولاً با یک روش IVF) قرار می گیرد، منتظر نتیجه مثبت بارداری می شوند. جنینهای دیگر که عاری از مشکلات ژنتیکی باشد، برای استفاده بعدی نگه داشته می شوند. این روند آزمایش ممکن است هفته ها طول بکشد. رسیدن به نتایج نهایی PGD چند هفته طول می کشد. اگر در مورد آن فکر کنید، این روند شامل جمع آوری، لقاح، 3-5 روز برای رشد، 1-2 هفته آزمایش و برنامه ریزی قرار ملاقات برای گرفتن نتایج از پزشک است. مهم است که اگر قصد دارید IVF را با PGD دنبال کنید، این نکات را بدانید تا بدانید که باید منتظر چه چیزی باشید. تشخیص ژنتیکی قبل از کاشت نطفه می تواند برای هر زوج در معرض خطر بیماری یا بیماری ژنتیکی در نظر گرفته شود.

این  افراد برای PGD مناسب هستند

  • حاملین اختلالات ژنتیکی مرتبط با جنس
  • حاملین اختلالات تک ژنی
  • مبتلایان به اختلالات کروموزومی
  • زنان در سن 35 سال و بالاتر
  • زنانی که دچار سقط مکرر هستند
  • زنان با بیش از یک درمان باروری شکست خورده

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید