مسمومیت با قرص برنج

0
2,968
496619.jpeg alt_text
496619.jpeg caption

 مسمومیت با قرص برنج

قرص برنج حاوی ترکیبی خطرناک به نام آلومینیوم فسفید است. این ماده نوعی آفت کش قوی است، که استفاده از آن مانع از آفت زدگی برنج  و غلات انبار شده می شود، این ماده از بروز کپک جلوگیری کرده و جوندگان را می کُشد. مسمومیت با این ماده شایع و خطرناک است. این ماده حاوی سم مهلکی است که به دلیل شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن بعضی از اندام های داخلی بدن، باعث مرگ فرد مصرف کننده می شود. براساس مطالعات صورت گرفته در اکثر موارد مسمومیت ناشی از قرص برنج به دلیل خودکشی است و گاهی به دلیل تماس تصادفی در کار با این ماده و به ندرت برای سوء قصد به جان دیگری.

 

عوامل مسمومیت با قرص برنج

از سوی دیگر، براساس گزارشات انجام شده، سه عامل می تواند باعث مسمومیت با قرص برنج شود:

1) مصرف اشتباه

مصرف اشتباه قرصی که در برنج مصرفی قرار دارد؛ این مورد بارها موجب مرگ چندین خانواده شده است.

 

2) استفاده از قرص های توهم زا

 

مسمومیت قرص برنج

 

استفاده از قرص های توهم زا ی تقلبی که حاوی ترکیبات قرص برنج هستند و به جای قرص توهم زا به مصرف کننده داده می شوند.

 

 3) استفاده از این قرص برای خودکشی سریع

 

با توجه به موارد مذکور، شایع ترین علت مسمومیت ناشی از این قرص، خودکشی است و بیشتر افرادی که با قرص برنج دچار مسمومیت می شوند سنی بین 20 تا 30 سال دارند و عوامل اجتماعی، جغرافیایی، روانی و در دسترس بودن این ماده، باعث بالا بودن آمار مسمومیت با قرص برنج است. امروزه هر گونه واردات، توزیع و فروش این ماده ممنوع است و با خاطی برخورد می شود. کشاورزان و انبارداران برای نگهداری محصولات انبار خود باید از مواد جایگزین که مورد تأیید جهاد کشاورزی است استفاده کنند. با توجه به عوارض ناشی از این ماده و آمار بالای مسمومیت های ناشی از آن، از سال 1384 استفاده از فسفید آلومینیوم به صورت قرص در کشاورزی ممنوع شد و استفاده محدود از این ماده در فرمولاسیون های دیگر، تنها تحت نظارت نهادهای ذی صلاح و با مجوز امکان پذیر می باشد.  تماس آلومینیوم فسفید با آب، بخار آب یا اسید معده، باعث آزاد شدن گاز فسفین، و بروز مسمومیت می شود. همانطور که ذکر شد، مسمومیت با این ماده بیشتر در موارد خودکشی دیده می شود و دو سوم افرادی که دچار مسمومیت با این ماده شده اند، جان خود را از دست می دهند. مرگ ناشی از قرص برنج، مرگ سلولی است، به این معنا که سم این ماده تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب دیدن اعضای حساس بدن مانند کلیه ها و قلب می شود. این مرگ بسیار دردناک است و فرد تا زمانی که هوشیار و بیدار است، درد و سوزش شدیدی در بدن خود حس می کند. تقریباً با گذشت 3 تا 4 ساعت از خوردن و یا تنفس گاز این ماده، سیستم تنفسی و قلب فرد دچار مشکل می شود و باعث داشتن مرگی زجرآور و دردناک می شود.

 

نحوه مسمومیت ناشی از قرص برنج

 

مسمومیت ناشی از قرص برنج به دلیل خوردن و یا استشمام بوی آن ایجاد می شود، و اگر سم از بدن خارج نشود باعث مرگ می شود. این ماده سمی به راحتی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و چند دقیقه بعد از ورود قرص به معده علائم مسمومیت آغاز می شود و موجب توقف گردش خون، سرگیجه، سردرد، خستگی، تهوع، تب و لرز، دوبینی، فشار در قفسه سینه و ضعف ماهیچه ای و … می شود. اولین نشانه ها به دلیل مشکلات تنفسی است و فرد دچار خستگی شده و به دلیل کمبود اکسیژن، بدنش رو به کبودی می رود، علائم بعدی به دلیل آسیب دیدن کبد و کلیه ها بروز پیدا می کند و در نهایت منجر به مرگ فرد می شود. متأسفانه هیچ درمانی برای مسمومیت با این ماده وجود ندارد و اگر فرد سم را دفع نکند قطعاً می میرد. خوردن آب بعد از مصرف قرص برنج باعث تولید گاز بیشتر در معده و مسمومیت شدیدتر می شود، اما خوردن جوش شیرین و پرمنگنات قبل از رسیدن به بیمارستان، می تواند به درمان کمک کنند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید