مسمومیت غذایی شایع فصل تابستان

0
2,661
413074.jpeg alt_text
413074.jpeg caption

مسمومیت غذایی از مشکلات شایع فصل تابستان است که می تواند خطرناک و کشنده نیز باشد. مسمومیت غذایی در نتیجه رشد ویروسها و باکتری ها روی مواد غذایی ایجاد می شوند. این مسمومیت ها می تواند مسمومیت باکتریایی مانند مسمومیت با سالمونلا باشد که در نتیجه خوردن تخم مرغ فاسد بروز پیدا می کند. یا مسمومیت با شیگلا که با مصرف سالاد آلوده ایجاد می شود و مسمومیت با باسیل ها که در نتیجه مصرف برنج پخته شده ای که مدت زمان زیادی در دمای محیط اتاق قرار داشته است، رخ می دهد. مسمومیت سبب بروز علائمی همچون اسهال، استفراغ، کم آبی بدن، خشکی مخاط، بی حالی، و تب و لرز می شود. 

علت افزایش مسمومیت های غذایی

مهم ترین علت افزایش مسمومیت های غذایی در فصل تابستان، گرمای هوا است، چرا که برخی از مواد غذایی اگر خارج از یخچال قرار بگیرند فاسد می شوند؛ برای مثال: گوشت، ماهی و غذاهای سرخ کردنی سریعاً فاسد شده و سبب بروز مسمومیت می شوند. قرار دادن سبزی ها و میوه های شسته نشده در یخچال می تواند باعث انتقال آلودگی به سایر مواد غذایی و مسمومیت شود چرا که برای آبیاری برخی از میوه ها مانند هنداونه و خربزه از آب فاضلاب و برای جلوگیری از کرم خوردگی میوه هایی مانند آلبالو و گیلاس از سم استفاده می کنند که عدم شستشوی صحیح این میوه ها می تواند سبب آلودگی سایر مواد غذایی و بروز مسمومیت شود. در واقع عدم رعایت مسائل بهداشتی در تهیه، توزیع، مصرف و نگهداری درست مواد غذایی در منزل، باعث بروز مسمومیت غذایی می شود و از سوی دیگر گرمای هوا در فصل تابستان سبب تشدید این مسمومیت ها می شود. البته همه ی مواد غذایی در این فصل موجب مسمومیت نمی شوند، بلکه برخی از مواد غذایی مانند گوشت، لبنیات، سس ها، کنسروها و … که به دلیل نوع ماده غذایی و گرمای هوا احتمال دارد دچار آلودگی و باکتری زایی شوند، می توانند سبب بروز مسمومیت غذایی شوند. شدت مسمومیت های غذایی با توجه به منشأ، سن و وضعیت سلامتی بدن افراد مختلف، می تواند متفاوت باشد، کودکان و نوزادان در برابر این مسمومیت ها آسیب پذیرتر هستند. معمولاً علائم مسمومیت غذایی یک تا دو روز بعد بروز پیدا می کند که شامل: استفراغ، اسهال و تب است، البته بی اشتهایی، دل پیچه و کاهش وزن ناشی از کاهش مایعات بدن نیز دیده می شود.

علائم  نشان دهنده فساد موادغذایی 

یکی از علائمی که نشان دهنده فساد موادغذایی است، تغییر رنگ و بو است، غذای فاسد بوی ترشیدگی می دهد. مصرف کنسرو فاسد باعث مسمومیت بوتولیسم می شود که یک مسمومیت غذایی خطرناک و کشنده است. مواد غذایی کنسروی در صورت فاسد شدن باد می کنند یا فرو رفته و تاب برمی دارند. برای جلوگیری از این مسمومیت باید کنسرو را 20 دقیقه قبل از مصرف در آب بجوشانید، غذاهای آب داری مانند خورشت و سوپ را باید 10-15 دقیقه قبل از مصرف بجوشانید، در صورتی که می خواهید شیر پاستوریزه را به صورت گرم استفاده کنید باید 10 دقیقه آن را بجوشانید و اگر می خواهید آن را سرد بخورید به تاریخ آن توجه کنید.

پیشگیری از بروز مسمومیت های غذایی

برای پیشگیری از بروز مسمومیت های غذایی در فصل تابستان باید مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید و از مصرف غذاهای مانده پرهیز کنید، همچنین پختن ناکافی مواد غذایی و تخم مرغ نیم پز می تواند سبب بروز مسمومیت غذایی شود. بستنی های غیرپاستوریزه، سالاد آلویه، شیرینی های تر و خامه ای و آب آلوده، مخصوصاً در مسافرت، سبب بروز مسمومیت غذایی می شوند. برخی از افراد در گردش از آب رودخانه برای شستشوی دست و صورت یا ظروف استفاده می کنند، در صورتی که آن آب می تواند انواع آلودگی ها را داشته باشد. همچنین سبریجات و صیفی جات می توانند سبب بروز مشکلات گوارشی شوند. در مسافرت از غذاهای آماده استفاده نکنید چرا که مواد غذایی حاوی پروتئین و چربی، طیف وسیعی از میکروب های عفونی را دارند و می توانند سبب بروز مسمومیت غذایی شوند. در واقع برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی در فصل تابستان رعایت نکات زیر لازم است:

1) رعایت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی

2) توجه به تاریخ انقضا، شرایط نگهداری، تغییر طعم، رنگ و بوی ماده غذایی

3) ضدعفونی کردن و شستشوی درست میوه¬ها و سبزیجات

4) گرم کردن غذای داخل یخچال قبل از مصرف

5) پرهیز از نگهداری طولانی مدت مواد غذایی خارج از یخچال و فریزر

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید