مشکلاتی که گودی کمر به همراه دارد

0
1,565
322220.jpeg alt_text
322220.jpeg caption

تمامی افراد دارای یک مقدار نسبی گودی کمر می باشند، اما انحنای ستون فقرات در برخی از افراد بیشتر بوده و این گودی کمر می تواند مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد. البته افرادی که از ستون فقرات سالمی برخوردار باشند ممکن است کمتر چنین مشکلاتی را تجربه نمایند. 

علل گودی کمر

علل متنوعی برای وجود گودی کمر بسیار در افراد وجود دارد. برخی از این علل مربوط به بیماری های زمینه ای بوده و فرد هیچ کنترلی بر روی آن ها نداشته باشد اما در سایر موارد علل محیطی قادرند بر روی گودی کمر اولیه تاثیرگذاشته و آن را تشدید نمایند. 

چاقی به عنوان یکی از علل محیطی می تواند بر روی وضعیت انحنای بدنی تاثیر منفی بگذارد از آن جایی که فرد برای برقراری تعادل به ناچار تغییر وضعیت می دهد.

پوکی استخوان یکی از علل محیطی و شایع در میان زنان می باشد.

بیماری آکندورپلازی که شکل خاصی از کوتولگی محسوب می گردد.

التهاب دیسک که به التهابات مربوط به ناحیه ما بین ستون مهره ها اشاره داشته و ممکن است با درد کمر همراه باشد.

بیماری کیفوز که یک عدم تقارن در ستون فقرات و جبران این حالت باعث بروز گودی کمر در منطقه بالاتری از ستون فقرات قرار می گیرد. 

برخی از بیماری های ستون فقرات مانند اسپوندیلولیستیس می توانند مهره های کمری را به سمت پایین جابجا نمایند.

گودی کمر در زمان بارداری اندکی بیشتر می شود که این حالت به خاطر برقراری تعادل بدن انجام می شود اما زایمان های متعدد در ایجاد گودی دائمی می توانند دخیل باشند.

انواع گودی کمر

اغلب گودی کمر را در قسمت پایین کمر می شناسند. این وضعیت با دراز کشیدن بر روی یک سطح صاف نیز به خوبی قابل تشخیص دادن خواهد بود. 

گودی در ناحیه مهره های گردنی باعث می شود که ستون فقرات در این ناحیه به طور مناسب خم نشوند. 

از کجا بفهمیم که گودی کمر داریم؟

معمولا گودی در مهره گردنی باعث بروز دردهای متناوب در ناحیه گردن و پشت آن گردد که این درد می تواند به شانه های نیز منتشر شود. در حالتی که گودی کمر باعث بروز درد به حالت انقباض و انبساط در اطراف ماهیچه کمر می شود. البته برای تشخیص دقیق تر پزشکان ممکن است از برخی روش های تصویر برداری مانند سی تی اسکن و ام آر آی نیز استفاده کنند. 

درمان گودی کمر

با وجود این که هیچ درمان قطعی برای گودی کمر وجود ندارد اما برخی از روش ها می توانند تا حدود زیادی مانع از پیشرفت آن گردن و یا از دردهای ناشی از آن بکاهند. چند نمونه از این تمرینات شامل:

استفاده از حرکات یوگا

انجام حرکات کششی در ناحیه گردن

انجام انقباض و انبساط ستون فقرات پشت قفسه سینه

استفاده از ورزش های در حالت خوابیده 

البته باید به این نکته توجه نمود که انتخاب ورزش مناسب بیشتر به علت ایجاد کننده این گودی بستگی خواهد داشت و متخصصین فیزیوتراپیست می توانند در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک نمایند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص فیزیوتراپیست ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید