معده درد در پاییز و زمستان

0
11,008
108992.jpeg alt_text
108992.jpeg caption

آیا معده درد در پاییز و زمستان شایع‌تر است؟ شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید و ندانید که آیا منبع علمی برای اثبات این موضوع وجود دارد یا خیر. هر ساله با شروع فصل سرما، الگوی بیماری‌های شایع در بین مردم تغییر می‌کند. درد معده نیز از شکایتهای شایعی است که افراد در فصل سرما با آن به مطب ها مراجعه می‌کنند.

معده درد به چه عللی رخ می‌دهد؟

معده درد می‌تواند از التهاب معده (گاستریت)، ریفلاکس یا زخم معده ناشی شود. در پزشکی، زخم معده و زخم دوازدهه با هم تحت عنوان بیماری زخم پپتیک (PUD) خوانده می‌شوند. در این بیماری تأثیر اسید معده بر روی دیواره معده یا ابتدای روده باریک (دوازدهه) باعث ایجاد زخم دیواره معده یا دوازدهه می‌شود. زخم معده می‌تواند به درد ناحیه بالایی شکم، سوزش، حالت تهوع یا حتی خونریزی معده منجر شود. درد زخم معده با خوردن غذا بدتر می‌شود اما درد زخمهای دوازدهه با غذا خوردن اندکی بهبود می‌یابند. ریفلاکس معده یا بیماری GERD وقتی رخ می‌دهد که به علت شل بودن دریچه انتهای مری، محتویات و اسید معده به بالا پس می‌زند و احساس ترش کردن، تلخی دهان، سوزش پشت جناغ و سردل را ایجاد می‌کند.

شیوع معده درد در پاییز و زمستان

با جستجو در منابع معتبر درمورد شیوع معده درد در پاییز و زمستان، مقالات جالبی به دست می‌آید. مقالات بسیاری درمورد ارتباط فصول با بیماری‌های گوارشی منتشر شده است. بیشتر این مطالعات بر روی بستری شدن ناشی از زخم معده و دوازدهه، یا خونریزی ناشی از این زخم‌ها انجام شده است. نتایج این مطالعات تا حدی ضد و نقیض است. برخی مطالعات بیان کرده اند که بستری‌های مرتبط با زخم معده و دوازدهه در فصل بهار افزایش یافته و در پاییز به کمترین حد خود می‌رسد. مطالعه ای دیگر در شهری با آب و هوای نیمه حاره‌ای در اسرائیل بیان کرده است که خونریزی ناشی از التهاب معده و خونریزی ناشی از زخم دوازدهه در بهار و زمستان شایع‌تر و در پاییز و تابستان کمتر است. مطالعات دیگری بیان می‌کنند که التهاب معده، زخم معده و زخم دوازدهه در پاییز و زمستان بیشتر و در بهار و تابستان کمتر است. نهایتاً یک مطالعه ی مروری بر روی شیوع بیماری‌های مختلف گوارشی در فصول مختلف بیان کرده که شیوع زخم معده و دوازدهه در فصول سرد بیشتر است. با وجود ضد و نقیض بودن این نتایج، به نظر می‌رسد این نظریه که بستری‌های ناشی از زخم معده و دوازدهه در پاییز و زمستان بیشتر می‌شود، درست است.

علت معده دردر در پاییز و زمستان چیست؟

علت شایع تر بودن زخم معده و دوازدهه از علل معده درد در پاییز و زمستان ناشناخته است و بررسی خاصی بر روی آن صورت نگرفته است.

معده درد در پاییز و زمستان

پیشگیری از معده درد در پاییز و زمستان

– عادات تغذیه ای خود را اصلاح کنید.

– از پرخوری یا تند غذا خوردن و خوب نجویدن غذا خودداری کنید.

– قبل از غذا دستان را بشویید و از خوردن غذاهای مشکوک به آلودگی یا خوردن آب آلوده خودداری کنید.

– وعده‌های غذایی را سر وقت مصرف کنید و از حذف وعده ها مخصوصاً حذف صبحانه خودداری کنید.

– همراه غذا آب و مایعات نخورید.

– از نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید.

– از مصرف قهوه، شکلات،  سرخ کردنی، غذاهای تند و محرک، و شیرینی خامه‌ای خودداری کنید.

– سیگار را ترک کنید.

– از استرس و اضطراب دوری کنید.

درمان معده درد

افراد بالای 45 سال که برای اولین بار دچار معده درد می‌شوند، باید بی درنگ به پزشک متخصص گوارش برای اندوسکوپی مراجعه کنند. همینطور اگر علائم کاهش وزن، استفراغ، خونریزی گوارشی، مشکل در بلع وجود داشته یا در آزمایشات کم خونی کشف شود، مراجعه به متخصص گوارش برای اندوسکوپی ضروری است. سابقه سرطان معده در خانواده نیز بررسی با اندوسکوپی در فرد دچار درد معده را ضروری می‌کند. درصورت نبود علائم هشدار دهنده ی ذکر شده، درمان با داروهای ضد اسید به رفع علائم معده کمک می‌کند.

درمان خانگی معده درد در پاییز و زمستان

خوردن یک استکان عرق نعناع بعد از غذا به رفع معده درد و نفخ کمک می‌کند. ترکیب شیر گرم و عسل درمان خوب دیگری برای کم کردن درد معده است. برخی مطالعات نشان داده است که خوردن آب سیر به رفع عفونت هلیکوباکتر پیلوری که از عوامل ایجاد درد و سرطان معده است، کمک می‌کند اما بعضی دیگر نتوانستند این تأثیر را ثابت کنند با این وجود نشان دادند که مصرف آن از سرطان معده پیشگیری می‌کند.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5130352/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24029198/

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید