علل تلخی در دهان

0
878
623574.jpeg alt_text
623574.jpeg caption

احساس همیشگی طعم تلخی در دهان، فارغ از نوع غذا یا نوشیدنی مصرفی، طبیعی نیست، اما خطرناک هم نیست و ممکن است به دلایلی همچون سندرم سوزش دهان، بارداری، خشکی دهان، ریفلاکس، مصرف دارو و … ایجاد شود. احساس تلخی دائم در دهان، احساس ناخوشایندی است و ممکن است روی رژیم غذایی فرد اثر بگذارد. در ادامه به بیان علل احساس تلخی در دهان پرداخته شده است:

• سندرم سوزش دهان

فرد مبتلا به این عارضه، دچار حساسیت و سوزشی دردناک در سراسر دهان و یا بخشی از آن می  شود. همچنین این عارضه باعث خشکی دهان و احساس طعم تلخی یا فلزی در دهان می  شود. علاوه بر مردان، زنان هم با رسیدن به سن یائسگی دچار این مشکل می  شوند، آسیب دیدن اعصاب دهان، ابتلا به دیابت و سرطان هم ممکن است باعث ایجاد سندرم سوزش دهان شود.

علل تلخی در دهان

مقاله پیشنهادی: جوش دور دهان | رفع بوی بد دهان در صبح

• بارداری

تغییرات هورمون استروژن در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول، باعث ایجاد تغییراتی در جوانه  های چشایی و احساس طعم تلخی یا فلزی در دهان می  شود که معمولاً با پیشرفت بارداری و بعد از زایمان برطرف می  شود.

• یائسگی

پایین بودن سطح استروژن در زمان یائسگی می  تواند باعث خشکی دهان و احساس طعم تلخی در دهان شود.

• دهان خشک

زمانی که میزان تولید بزاق کاهش پیدا کند، دهان خشک می  شود و فرد اصطلاحاً دچار زئوسومیا می  شود. علل مختلفی همچون افزایش سن، مصرف دارو، سندرم شوگرن و مصرف دخانیات باعث بروز خشکی دهان می  شود. خشکی دهان باعث تغییر طعم و مزه دهان می  شود، در نتیجه فرد تلخی بیشتری در دهان احساس می  کند.

• ریفلاکس

شل بودن دریچه مری به معده، باعث برگشت اسید معده به مری و دهان، و احساس طعم تلخ در دهان می شود.

• داروها

در زمان مصرف دارو یا مکمل  هایی همچون تتراسایکلین، لیتیوم، داروهای قلبی و ویتامین  های حاوی کروم، روی و مس، ترکیبات آن  ها بر بزاق اثر گذاشته، به دلیل انتقال بقایای دارو و مکمل به بزاق، فرد طعم تلخی را در دهان احساس می  کند.

• عفونت و بیماری

ابتلا به برخی بیماری  ها همچون عفونت  های سینوسی و سرماخوردگی می  تواند باعث احساس طعم تلخ در دهان شود. به نظر می  رسد در زمان بیماری، پروتئینی برای التیام بیماری و عفونت در بدن، توسط سلول  های مختلف تولید می  شود که می  تواند روی جوانه  های چشایی اثر گذاشته و باعث احساس تلخی در دهان شود.

• درمان سرطان

در زمان درمان سرطان، بیمار هنگام خوردن یا آشامیدن طعم تلخی را در دهان احساس می  کند. در واقع شیمی درمانی و پرتودرمانی باعث تحریک جوانه  های چشایی و احساس طعم تلخی یا فلز در دهان می  شود.

  • بهداشت دهان و دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می  تواند باعث ایجاد عفونت و بیماری لثه شود، علاوه بر این، این مسئله می  تواند باعث احساس تلخی در دهان شود.

• برفک دهان

ابتلا به برفک دهان باعث ایجاد لکه  های سفید در دهان، زبان و گلو، و احساس طعم تلخ در دهان می  شود.

• استرس و اضطراب

قرار گرفتن در شرایط تنش  زا، به دلیل افزایش استرس و اضطراب، باعث خشکی دهان و احساس طعم تلخی در دهان می  شود.

• آسیب عصبی

گاهی به دلیل آسیب دیدن سر و یا ابتلا به بیماری  هایی همچون صرع، ام اس، تومور مغزی،  فلج بل و جنون ممکن است اعصاب دچار آسیب شوند و از آنجایی که جوانه  های چشایی به اعصاب متصل هستند، آسیب دیدن این اعصاب ممکن است باعث احساس طعم تلخی در دهان شود.

درمان تلخی دهان

برای بهبود این وضعیت استفاده از نکات زیر مؤثر است:

-مصرف زیاد مایعات و جویدن آدامس بدون قند، باعث ترشح بزاق بیشتر شده و تلخی دهان را کاهش می دهد؛

-رعایت بهداشت دهان و دندان؛

-کاهش وزن؛

-کاهش مصرف مواد غذایی تند و چرب؛

-عدم مصرف الکل و دخانیات.

در صورتی که تلخی دهان ناشی از مصرف دارو باشد، می  توانید با پزشک مشورت کنید و بخواهید داروهایتان را تغییر دهد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید