رفع بوی بد دهان در صبح

0
2,139
505110.jpeg alt_text
505110.jpeg caption

رفع بوی بد دهان در صبح

شما هم وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، دهانتان بو می‌دهد و این موضوع آزارتان می‌دهد؟ ناراحت نباشید؛ شما تنها نیستید! بوی بد دهان در صبح یک مشکل شایع است که بسیاری از افراد در طول زندگی‌شان آن را تجربه می‌کنند؛ با این حال مثل بسیاری از مسائل دیگر به سادگی قابل درمان است.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با دلایل بروز بوی بد دهان در صبح و نیز راه‌های پیشگیری و درمان آن آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

• دلایل بوی بد دهان در صبح

• درمان و روش‌های خانگی برای رفع بوی بد دهان در صبح

• چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

آکادمی دندانپزشکان عمومی تخمین زده است که حدود 80 میلیون نفر از مردم ایالات متحده آمریکا به طور مزمن دچار بوی بد دهان هستند؛ با این حال راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند به برطرف شدن بوی بد دهان در صبح کمک کند.

دلایل بوی بد دهان در صبح

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، بوی بد دهان در صبح به دلیل تولید باکتری در طول شب در محوطه بدن ایجاد می‌شود.

ذرات غذایی

در طول شب آنزیم‌های موجود در بزاق مواد غذایی باقیمانده در لابه‌لای دندان‌ها، روی زبان و کنار لثه‌ها را تجزیه می‌کنند؛ این تجزیه باعث تولید ترکیبات گوگردی فراری می‌شود که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.

برخی مواد غذایی هم هستند که می‌توانند به طور ویژه بوی دهان را تحت تاثیر قرار دهند؛ گرچه لیست این مواد غذایی بسیار طولانی است، اما برخی از آن‌ها را می‌توان به اختصار نام برد:

• سیر

• پیاز

• قهوه

• غذاهای تند

مصرف سیگار

سیگار یکی از دیگر مواردی است که می‌تواند بر روی بوی دهان تاثیر بگذارد؛ از آن جایی که سیگار می‌تواند حس بویایی فرد را تا حدی کاهش دهد، ممکن است خود شخص متوجه تاثیر آن نشود.

خشکی دهان

خشکی دهان یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند باعث بوی بد دهان در صبح شود؛ ترشح بزاق به پاک شدن باکتری‌ها از سطح دهان کمک می‌کند. اگر بزاق به میزان کافی تولید نشود و محوطه دهان خشک باشد، باکتری‌ها فرصت می‌کنند که رشد کنند و درنهایت بوی بد دهان در صبح ایجاد شود.

مطالعه‌ای که بر روی علت بوی بد دهان صبحگاهی انجام شد، نشان داد که نوشیدن آب و یا شست و شوی دهان با آب در صبح می‌تواند بوی بد دهان را به میزان 30 تا 50 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این تنفس با دهان باز هم می‌تواند دهان را خشک کند؛ از این رو افرادی که با دهان باز می‌خوابند و یا در طول خواب زیاد خروپف می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که صبح‌ها دهانشان بوی بد دهد.

رژیم غذایی و کاهش وزن

گرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما رژیم لاغری و کاهش وزن می‌تواند در درازمدت باعث ایجاد بوی بد دهان شود؛ از آن جهت که وقتی چربی‌های بدن می‌سوزند، مواد شیمیایی خاصی تولید می‌شوند که درنهایت می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

داروها

مصرف برخی داروها که باعث خشک شدن دهان می‌شوند، می‌تواند باعث بروز بوی بد دهان شود. چنانچه عوارض داروی مصرفی برایتان قابل تحمل نیست، در این باره با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت نیاز دارویتان را برایتان تغییر دهد.

بهداشت کم دهان

بهداشت کم دهان یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. مسواک زدن صحیح و نخ دندان می‌توانند ذرات غذایی باقیمانده در محوطه دهان را از بین برده و از بروز بوی بد دهان پیشگیری کنند. چنانچه دندان‌هایتان را به طور منظم و صحیح مسواک نزنید، در معرض ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان هستید. حفره‌های دندانی که به واسطه باکتری‌ها ایجاد شده‌اند، درمقابل می‌توانند باکتری‌های بیشتری را به خود جذب کنند.

مشکلات و بیماری‌های خاصی که می‌توانند باعث بروز بوی بد دهان شوند

بوی بد دهان در صبح ممکن است به دلایل ساده‌ای مثل بهداشت پایین دهان رخ دهد؛ پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند باعث بوی بدی شود که در صبح‌ها تشدید می‌شود.

با این حال برخی بیماری‌ها و یا مشکلات مزمن که چندان هم با دهان و دندان مرتبط نیستند، می‌توانند باعث بروز بوی بد دهان صبحگاهی شوند. برای مثال دیابت درمان‌نشده می‌تواند باعث بروز بوی بد دهان شود. برخی عفونت‌ها از قبیل سیووزیت، برونشیت و یا عفونت لثه‌ها، عفونت‌های قارچی لب‌ها، دندان و دهان می‌توانند باعث بروز بوی بد صبحگاهی دهان شوند.

در برخی موارد بیماری‌های مزمن کلیه و کبد هم می‌توانند باعث بروز بوی بد دهان شوند.

ریفلاکس معدی- مروی یا GERD هم یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند با بوی بد دهان همراهی داشته باشد؛ به این دلیل که اسید معده در طول شب به درون مری برمی‌گردد.

مطالعه کنید: فواید غرغره دهان

درمان و روش های خانگی برای رفع بوی بد دهان در صبح

روش‌های بسیار متنوعی وجود دارند که می‌توانند به برطرف شدن بوی بد دهان در صبح کمک کنند؛ از جمله:

محوطه دهان را تمیز نگه دارید

یکی از راه‌های ساده برای برطرف کردن بوی بد دهان در صبح، حفظ بهداشت دهان و مسواک زدن به طور منظم است؛ مسواک زدن دو نوبت در روز و استفاده منظم و صحیح از نخ دندان کمک می‌کند که رشد باکتری‌های دهان تحت کنترل قرار بگیرند؛ در صورت نیاز می‌توانید از دهانشویه‌ها هم استفاده کنید.

مطالعه‌ای که بر روی تاثیر دهانشویه بر روی بوی بد صبحگاهی دهان انجام شد، نشان داد که استفاده روزانه از دهانشویه می‌تواند سطح باکتری‌های رشدیافته درون دهان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد؛ بنابراین استفاده منظم از نخ دندان و دهانشویه می‌تواند در برطرف کردن بوی بد دهان، نقش ویژه‌ای داشته باشد.

همچنین می‌توان از مسواک زدن همزمان زبان هم برای تاثیر بیشتر و بهتر استفاده کرد؛ گرچه این روش کمک‌کننده است اما برخی افراد از آن جایی که ممکن است باعث تحریک رفلکس گگ و عق زدن شود، آن را ناخوشایند می‌دانند.

همه افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، لازم است آن را در طول شب از دهان خود خارج کنند، به دقت تمیزش کنند تا روز بعد مجدد از آن استفاده کنند.

علاوه بر این لازم است به طور منظم و برای بررسی‌های روتین به دندانپزشک مراجعه کنید.

آب بیشتری بنوشید

نوشیدن بیشتر آب و محدود کردن مصرف قهوه  الکل می‌تواند در پیشگیری از خشکی دهان موثر باشد؛ نوشیدن مقدار زیاد آب کمک می‌کند که بزاق بیشتری در دهان تولید شده و رشد باکتری‌ها کمتر شود. به همین دلیل بوی بد دهان تا حد زیادی برطرف می‌شود.

کافئین، الکل و سیگار می‌توانند دهان را خشک کنند؛ مصرف برخی داروهای خاص نیز می‌تواند باعث خشک شدن دهان شود.

آدامس بدون شکر بجوید

این آدامس‌ها علاوه بر این که می‌توانند رشد باکتری‌ها را محدود کنند، می‌توانند باعث تحریک ترشح بزاق شده و درنهایت به کاهش بوی بد دهان در طول روز کمک کنند.

درصورت ابتلا به رفلاکس ممکن است لازم باشد از داروهای آنتی اسید استفاده کنید

چنانچه مبتلا به رفلاکس هستید، پزشک ممکن است برایتان داروی آنتی اسید تجویز کند که پیش از به خواب رفتن مصرف کنید؛ علاوه بر این پزشک ممکن است توصیه کند که در طول خواب سرتان را کمی بالاتر قرار دهید تا اسید معده به درون مری پس نزند.

سیگار نکشید

سیگار علاوه بر این که می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان در شما شود، دهان را خشک کرده و محیط را برای رشد باکتری‌ها مهیا می‌کند.

از غذاهایی که بوی تند زیادی دارند پیش از به خواب رفتن استفاده نکنید

از مصرف غذاهایی از قبیل سیر و پیاز پیش از به خواب رفتن خودداری کنید؛ علاوه بر این بهتر است که جز در طول صبح قهوه ننوشید. داشتن یک رژیم غذایی معتدل می‌تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

به طور معمول نگرانی زیادی درمورد ایجاد بوی بد دهان در صبح وجود ندارد و درنتیجه نیازی به مراجعه به دنداپزشک نیست؛ با این حال چنانچه روش‌های پیشنهادی برای شما کارآمد نبود و هنوز بوی بد دهان در صبح شما را اذیت می‌کرد، شاید لازم باشد که به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید:

• دهانتان به طور پیوسته طعم یا بوی بدی دارد.

• علاوه بر بوی بد دهان علائم دیگری هم دارید.

• حین مسواک زدن از لثه‌هایتان خون می‌آید.

خونریزی از لثه حین مسواک زدن می‌تواند علامتی از یک مشکل دهان و دندان باشد، که برای درمان نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارد؛ چنانچه دندانپزشک تشخیص دهد که مشکل مربوط به دهان نیست، ممکن است شما را به پزشک مربوطه ارجاع دهد.

بوی بد دهان می‌تواند اعتماد به نفس شما و روابط بین فردی شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که دائم این اضطراب را داشته باشید، که دهانتان بو می‌دهد.

چنانچه در این زمینه بیش از حد نگران هستید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بر اضطرابتان غلبه کنید.

جمع بندی

بوی بد دهان صبحگاهی و بعد از از خواب بیدار شدن یک مشکل شایع است و معمولا در طول روز باقی نمی‌ماند.

مسواک زدن به طور منظم و صحیح، استفاده از نخ دندان و دهانشویه همگی می‌توانند به حفظ بهداشت دهان و پیشگیری از بوی بد دهان کمک کنند؛ علاوه بر این مصرف زیاد آب و پیشگیری از خشکی دهان می‌تواند کمک‌کننده باشد.

چنانچه علاوه بر بوی بد دهان علائم دیگری هم دارید و یا بوی بد دهانتان با روش‌های پیشنهادی برطرف نشد، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از دنداپزشکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید