دلایل بریده بریده شدن زبان چیست؟

0
35,252
147871.jpeg alt_text
147871.jpeg caption

آیا زمانی که به زبان خود در جلوی آینه نگاه می کنید، ترک هایی را روی زبان خود مشاهده می کنید؟ اگر این چنین باشد پس جزو 5 درصد افراد جامعه با عارضه ای به نام زبان شکاف دار هستید. این شرایط با اسامی مختلفی مانند شقاق زبان نیز بکار برده می شود و هر کسی بطور بالقوه ممکن است دچار شکاف زبان شود، خصوصا در اواخر زندگی. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با دلایل بریده بریده شدن زبان بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

زبان شکاف دار چیست؟

زبان شکاف دار یا بریده بریده شدن زبان یک بیماری خوش خیم غیر سرطانی است که با چند ترک زبان عمیق یا کم عمق بصورت شیار یا شکاف تشخیص داده می شود.(1)

علائم زبان شکاف دار

مهم ترین علائم این شرایط نمای بریده بریده شده سطح رویی زبان است که گاهی اوقات ممکن است تا لبه های کناری آن نیز امتداد یابد. عمق و اندازه ترک ها یا شکاف ها متفاوت بوده و ممکن است به هم متصل شده یا مجزا باشند. البته بیشتر شکاف ها در یک سوم میانی زبان دیده می شود. فراتر از ظاهر تکه تکه شدن زبان ، این حالت معمولا علائم خاصی را ایجاد نمی کند. افراد گاهی اوقات ممکن است تنها احساس سوزش و ترک زبان داشته باشند که آن هم در زمان مصرف غذاهای اسیدی و ترش ایجاد می شود.

باقی مانده مواد غذایی ممکن است گاهی اوقات در ترک خوردگی های عمیق زبان گیر کنند. به همین ترتیب، افرادی که دچار ترک زبان هستند ترغیب می شوند که سطح بالای زبان خود را مسواک بزنند تا هرگونه اجسام باقی مانده برداشته شود. این حالت همچنین به جلوگیری از تحریک یا عفونت کمک می کند.

دلایل بریده بریده شدن زبان

پزشکان علت دقیق بروز این حالت را نمی دانند، اما اعتقاد بر اینست که عوامل ژنتیکی ممکن است در ایجاد بریده بریده شدن تاثیر گذار باشد. البته در برخی موارد ممکن است برخی از بیماری ها در کنار پاره پاره شدن زبان وجود داشته باشد مانند:

سندرم داون

پسوریازیس

• سندرم شوگرن

• آکرومگالی

• گرانولوماتوز دهانی

• سندرم ملکرسون روزنتال

تحقیقات حاکی از آن است که شکاف های ناشی از بریده بریده شدن زبان با افزایش سن عمیق تر می شود. همچنین شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است. البته برخی از عوامل نیز احتمال ایجاد ترک خوردگی زبان را تشدید می کند. این عوامل عبارتند از:

• استعمال دخانیات و سیگار کشیدن

کمبود ویتامین B12

کمبود آهن

• کمبود روی

• بهداشت ضعیف دهانی

• مصرف داروهای رفلاکس معده

درمان ترک زبان

بریده بریده شدن زبان معمولا نیازی به درمان ندارد. افراد به طور معمولا علامت مشخصی ندارند به غیر از ظاهر تکه تکه شده زبان. با این حال پاکسازی رویه زبان از هر گونه اجسام باقی مانده غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با انجام این کار تا حدود زیادی می توان مانع از ابتلا به عفونت های زبان شد. البته هنگامی که فرد دچار این حالت شده باشد، عوامل باکتریایی و قارچی مانند کاندیدا آلبیکنز می توانند در شیارهای زبان تکثیر یافته و منجر به عفونت شوند. در مورد عفونت قارچی پزشکان ممکن است داروهای ضد قارچی تجویز نمایند که این حالت بیشتر در افراد با بهداشت ضعیف دهانی اتفاق می افتد. از طرفی برای افراد مبتلا به زبان شکاف دار مراجعه منظم به دندانپزشک ضروری است.(2) 

پیشنهاد مطالعه : چسبندگی زبان | دلایل بریده بریده شدن زبان

شما می توانید هم اکنون از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین دهان و دندان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید