علت ورم لثه ها چیست؟

0
1,305
360082.jpeg alt_text
360082.jpeg caption

همانند التهاب و ورم در هر عضو بدن، لثه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است تحت تاثیر عوامل خارجی دچار ورم شوند. علت ورم لثه ها می تواند متغییر باشد ولی یکی از نشانه هایی که با توجه به آن می توان ورم لثه ها تایید کرد، حالت برآمده شدن، قرمزی و کمی گرمی در آن منطقه از لثه می باشد. ورم لثه ها می توانند گاهی اوقات به صورت جزئی با علائم خفیف ظاهر شده و به خودی خود بهبود یابند اما در موارد شدیدتر می توانند به افتادن دندان نیز ختم بشوند.

علت ورم لثه ها 

یکی از عمده ترین دلایل برای ورم لثه ها، بهداشت ضعیف دهان و دندان می باشد که می تواند تشکیل پلاک و بعد از جرم دندانی را تشدید نماید. دندانپزشکان با مشاهده علائم دهانی و دندانی قادر به تشخیص علت ایجاد کننده این مشکلات می باشند به طور مثال:

مشکلات مربوط به بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند با علائم زیر خود را نشان دهد. این علائم به خاطر مسواک نزدن و عدم نخ دندان کشیدن اتفاق می افتند. 

لثه های کم رنگ

خونریزی به هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

بوی بد دهان

لقی دندان ها

مشکلات مربوط به خود لثه ها که ناشی از باکتری ها می باشد. این باکتری ها قادرند به بافت لثه نفوذ نموده و به عنوان علت ورم لثه ها می باشند. دلایلی که حاکی از وجود مشکلات عفونی لثه می باشد عبارتند از:

حساس بودن لثه ها

جدا شدن لثه ها از بافت دندانی

لقی دندان ها

آبسه دندان ها که با ورود عوامل عفونی به کانال دندان ایجاد می شود، در نهایت به ورم لثه ها ختم می گردد. آبسه ها در اکثر موارد نیازمند بررسی های دقیق دندانپزشکی می شوند. در برخی از موارد ممکن است داروهای آنتی بیوتیکی برای کمک به کنترل عفونت تجویز شود.  بایستی به این نکته توجه داشت که برخی از عوامل محیطی مانند دوران بارداری نیز می توانند زمینه را برای رشد باکتری ها در محیط دهان فراهم آورند چرا که تغییرات هورمونی می توانند بر میزان بزاق ترشحی از غدد موجود در دهان تاثیر گذارند. 

درمان ورم لثه

اولین قدم به منظور پیشگیری از ابتلا به ورم لثه ها استفاده منظم از مسواک و نخ دندان می باشد. بهتر است افراد مقادیر کافی از مواد مغذی مانند ویتامین های B و C را دریافت نمایند. قرقره آب نمک دو بار در روز دارای خواص میکروب کشی فوق العاده ای می باشد که می توان از آن برای ضد عفونی کردن محیط دهان استفاده نمود. آب لیموی تازه با دارا بودن ویتامین ث در ترکیب با آب گرم می تواند برای کمک به کاهش التهاب لثه ها مورد مصرف قرار گیرد.  

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از دندانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید