چسبندگی زبان چیست؟

0
9,180
418810.jpeg alt_text
418810.jpeg caption

چسبندگی زبان چیست؟

زبان کوتاه یا چسبندگی زبان وضعیتی است که مانع از حرکت کامل زبان در دهان می‌شود و برخی از کودکان با این شرایط به دنیا می آیند.
به عنوان مثال در این حالت فرد نمی تواند زبان را پشت دندان های تحتانی فشار دهد یا زبان را از یک سمت به سمت دیگر ببرد.
این اختلال به هر نوع چسبندگی زیر زبان گفته می شود که زبان کوتاه یا چسبنده نیز نامیده می شود. بند کوتاه زبان گاهی مانع شیر خوردن کودک از پستان مادر نیز می گردد.
چسبندگی خلفی زبان علائم مختلفی دارد، مانند سختی در مک زدن از پستان مادر، گرسنگی دائمی، کولیک یا درد شکم، اختلال در وزن گیری یا کاهش وزن، همچنین اختلال در مک زدن پستان که باعث دردناک شدن شیردهی مادر می شود و خود عوارض خاص دارد. این حالت منجر به زخم نوک پستان، خونریزی از نوک پستان و کاهش منبع شیردهی میشود.
سایرعلائم به شکل تاخیر در صحبت کردن، سختی در ایجاد صدا های مشخص، اختلال در خوردن برخی غذاها مثل مک‌زدن بستنی و همچنین اختلال در بهداشت دهان و دندان می باشد.

 

علل چسبندگی زبان

 

چسبندگی زبان

علل وجود چسبندگی زبان مشخص نشده است اما در برخی از خانواده ها بیشتر دیده می‌شود و گفته می‌شود که زمینه ژنتیکی در آن غالب است. این نوع اختلال در زبان در بین نوزادان پسر شایع تر از دختران است.

اختلالات چسبندگی زبان

اصلی‌ترین اختلالی که به علت چسبندگی زبان ایجاد می شود سختی در شیردهی می باشد. کودکان با این نوع زبان ممکن است نتوانند به خوبی پستان مادر را مک بزنند و در نتیجه با توجه به محدودیت حرکت زبان، مک‌زدن سخت میشود.
با بزرگ شدن کودک استفاده از قاشق برای خوردن غذاهای جامد و غذاهایی که نیاز به مک زدن  دارند ممکن است با مانع مواجه شوند؛ اختلالات گفتاری و بهداشت دهان و دندان هم از جمله اختلالات شایع می باشد .

تشخیص چسبندگی زبان

این نوع اختلال با علائم اولیه که بارزترین آن سختی در شیر خوردن و غذا خوردن می باشد تشخیص داده می شود.

درمان چسبندگی زبان

برای درمان روش های مختلفی وجود دارد. مشاوره یک متخصص کودکان برای آشنایی با تکنیک ها یا موقعیت های مختلف جهت کاهش درد ما در هنگام مک زدن کودک و همچنین تغذیه بهتر کودک ضروری است. ممکن است متخصص کودکان شیرخشک را برای افزایش وزن کودک تجویز کند. یک متخصص گفتار درمان هم برای کمک به ادای کلمات به تدریج لازم است. رایج ترین گزینه درمانی انجام جراحی به نام فرنوتومی می باشد، این درمان در کودکان کمتر از ۶ ماه انجام می‌شود و نیاز به بیهوشی هم ندارد که در آن با استفاده از یک چاقوی جراحی استریل، چسبندگی زبان جدا میشود. این عمل ساده است و خطر اندکی دارد.
در کودکان ۴ تا ۵ سال شکل دهان به طور کامل تغییر می‌کند و این چسبندگی ممکن است خود به خود از بین برود. بنابراین اگر تمایل ندارید که جراحی برای کودک انجام شود ممکن است بتوانید تا این سن هم صبر کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید