انتخاب خمیر دندان مناسب

0
1,431
77354.jpeg alt_text
77354.jpeg caption

انتخاب خمیر دندان مناسب

دندان ها یکی از عضو های حساس و در عین حال مستحکم بدن ما محسوب میشوند. این عضو کوچک تاثیر بسزایی در زیبایی هر فرد میگذارد. دندان ها یکی مستحکم ترین استخوان ها در بدن ما محسوب می شوند، اما در عین  حال بسیار آسیب پذیر نیز هستند و همان طور که میدانید نیاز به رسیدگی و تمیز کردن مداوم در طول روز دارند. یکی از ساده ترین راه ها برای تمیز کردن دندان ها مسواک زدن و استفاده از خمیردندان است. 

 

انواع خمیر دندان

 

خمیر دندان ها هم همانند هر کالای دیگری انواع مختلفی دارند. این کالای بهداشتی وظیفه شست و شو، تمیز نگه داشتن و زیبایی یکی از حساس ترین عضو های بدن ما را بر عهده دارد، تا حدی که به هیچ عنوان نمیتوانیم نقش حیاتی خمیر دندان و انواع آن را در سلامت دهان و دندان هایمان انکار کنیم. از آنجایی که برند هایی مختلفی دست به تولید این کالا با مدل های بسیار متنوع زده اند، انتخاب خمیردندان مناسب کار آسانی نیست. انتخاب خمیر دندان نامناسب نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه میتواند منجر به آسیب زدن به دندان های فرد شود. در این مقاله به بررسی انواع خمیردندان، ترکیبات آن و معیارهای انتخاب خمیردندان مناسب می پردازیم.

 

مواد  تشکیل دهنده خمیر دندان

در ساخت خمیر دندان ها مواد گوناگونی به کار میروند، اما ترکیبات اصلی هر خمیر دندان تقریبا مشابه است. خمیر دندان ها از اجزای اصلی مانند: فلوراید، کف کننده ها، مواد ضد باکتری، مواد نگه دارنده، طعم دهنده ها  و نرم کننده های دندان تشکیل میشوند. البته مواد بسیار دیگری (ساینده ها ، رنگ ها، شیرین کنندها، غلیظ کنندها، مواد ضد جرم و ضد حساسیت، پراکسید و جوش شیرین) بسته به نوع خمیر دندان در آن استفاده میشود. 

 

انتخاب خمیر دندان مناسب

 

فلوراید

 فلوراید تنها ماده ای هست که در تمام خمیر دندان ها وجود دارد. فلوراید حجمی حدود 15 درصد از مواد خمیردندان را تشکیل میدهد. جالب است بدانید که این ماده اولین بار حدود 50 سال پیش به مواد خمیر دندان اظافه شده است.

 

کف کننده ها

 کف کننده ها با تولید کف و حباب های فراوان این اطمینان را به شخص میدهند که عمل پاک کنندگی دندان ها به خوبی پیش میرود. اصلی ترین ماده کف کننده در هر خمیر دندان سدیم لوریل سولفات است. بعضی از محققان عقیده دارند که این ماده باعث افت های دهانی می شود.

 

مواد ضد باکتری

 در اغلب خمیر دندان ماده ضد باکتری به نام تری کلوزان وجود دارد. تری کلوزان اغلب در صابون های آنتی باکتریال استفاده میشود. 

 

مواد نگهدارنده

 از دیگر ترکیات هر خمیر دندان نگهدارنده ها هستند.  در نبود نگهدارنده می بایست خمیر دندان خود را در یخچال نگداری میکردیم که کاری مسخره و در عین حال دشوار محسوب می شد.

 

طمع دهنده ها

 خمیر دندانها دارای طمع های متفاوت هستند. از رایج ترین این طمع ها میتوان به توت فرنگی، نعناع و دارچین اشاره کرد که اغلب برای خمیر دندان های کودکان بصورت متنوع تر استفاده میشوند.

 

نرم کننده ها

 نرم کننده ها از جمله مواد حفظ کننده رطوبت در خمیر دندان هستند که باعث حفظ نرمی بافت خمیر دندان و مانع از خشکی آن میشوند. از جمله نرم کننده های معروف در خمیر دندان ها میتوان به گلیسیرین، سوربیتول وآب اشاره کرد.

 

انواع خمیر دندان ها

خمیر دندان ها انواع مختلفی با ترکیبات متفاوت بسته به عملکردشان دارند و آنها را میتوان به انواع خمیر دندان های ضد حساسیت ، ضد پوسیدگی، سفید کننده ، ذغالی، گیاهی، مخصوص کودکان(بدون فلوراید) ، مخصوص بانوان باردار(دارای مقدار زیاد فلوراید)، ترکیبی و انواع مختلف دیگر تقسیم کرد. 

 

خمیر دندان های ضد حساسیت

نوعی معروفی از خمیردندان است که اغلب شرکت های تولید کننده خمیر دندان در جهان، آن را در میان محصولات خود تولید و به بازار عرضه میکنند. همانطور که از نامشان پیداست مخصوص دندان های حساس و آسیب پذیر هستند. برای مثال: تا به حال  در حین خوردن بستنی، چای یا هر چیز گرم یا سردی دچار درد ناگهانی دندان شده اید. اگر چه این درد ها غالبا زود گذر و موقتی هستند اما بسیار آزار دهنده میباشند. اگر شما هم هنگام خوردن مواد سرد یا گرم دچار این مشکل میشوید به احتمال زیاد حساسیت دندانی دارید، که بهتر است برای رفع این مشکل از این نوع خمیر دندان ها استفاده کنید. گرچه مراجعه به دکتر و معاینه دندان هایتان بهترین گزینه قبل این کار میباشد. 

خمیر دندان های ضد پوسیدگی

 این دسته از خمیر دندان ها حاوی فلوراید هستند که کمک به کاهش عمل پوسیدگی دندان ها می کنند. 

 

خمیر دندان های سفید کننده

 معروفیت این دسته از خمیر دندان ها  را نمی شود نادیده گرفت. همان گونه که اسمشان گویاست این دسته از خمیردندان ها از مواد ساینده مخصوصی استفاده میکنند که موجب زدودن لکه ها از روی سطح دندان میشوند و هچنین از مواد سفید کننده ای همچون پراکسید اکسیژن استفاده میشود که منجر به سایش مینا دندان میشود، و دندان ها را سفید تر و درخشان تر می کند. لازم به ذکر است که استفاده مداوم از این خمیر دندان ها اصلا توصیه نمی شود.

 

خمیر دندان های ذغالی

 در میان دسته های گوناگون خمیر دندان در بازار دسته جدیدی به نام خمیردندان های ذغالی شروع به فعالیت کرده اند که یکی از ترکیبات اصلی آنها کربن یا ذغال فعال است. کربن حاوی بسیاری از مواد پاک کننده و ساینده است که همچون خمیر دندان های سفید کننده منجر به لایه برداری دندان ها و سفیدی آنها میشوند. همچنین این کربن جذب رنگدانه های دندان میشود که این فرایند در انتها باعث سفیدی دندان ها میگردد. خمیر دندان های ذغالی همچون خمیر دندان های سفید کننده به علت لایه برداری در استفاده طولانی مدت باعث آسیب زدن به بافت مینای دندان میشوند

 

دسته بندی رنگی خمیر دندان ها

یکی دیگر از تقسیم بندی های خمیر دندان ها تقسیم بندی رنگی آنهاست که بر حسب شیمیایی یا طبیعی بودن خمیر دندان است. به طور کلی خمیر دندان ها به چهار رنگ سبز،  آبی ، قرمز و مشکی نشان دار میشوند. این رنگ ها در انتهای جلد هر خمیر دندان قابل مشاهد است.

 

رنگ سبز خمیردندان

 این رنگ نشانه طبیعی بودن خمیر دندان است یعنی فاقد مواد و ترکیبات شیمیایی میباشد.

 

رنگ آبی خمیر دندان

 رنگ آبی بدین معناست که این خمیردندان از مواد طبیعی و دارویی ساخته شده است که اغلب خمیر دندان ها بدین گونه هستند.

 

رنگ قرمز خمیردندان

 در ترکیبات خمیر دندان هم از مواد طبیعی و هم مواد شیمیایی استفاده شده است.

 

رنگ مشکی خمیر دندان

 این رنگ به نشان شیمیایی بودن ترکیبات خمیر دندان استفاده میشود.

 

نکات اساسی در انتخاب خمیر دندان

چند نکته اساسی در مناسب بودن هر خمیر دندان وجود دارد:

 

توجه به نام تجاری و شماره سریال

 همان طور که قبلا گفته شد برند های بسیار مختلفی در سراسر جهان دست به تولید این کالا میزنند که همین امر موجب تولید محصولات تقلبی زیادی شده است که به خمیر دندان های چینی معروف اند. پس اولین نکته توجه به آرم تجاری محصول و چک کردن سریال تولید است.

 

توجه به ذکر ترکیبات ومقدار فلوراید

 توجه به ترکیبات و میزان فلوراید خمیردندان که روی جعبه محصول ذکر شده است. 

 

استاندارد بودن خمیر دندان

 یک عامل مهم در سلامت هرخمیر دندان مهر استاندارد آن است.

 

نماد سیب سلامت

 سلامت ترکیبات خمیر دندان را میتوان با داشتن آرم سیب سلامت کالا تشخیص داد که تضمین میدهد ترکیب نادرستی در آن وجود ندارد.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از دندانپزشکی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید