عوارض بی توجهی به عفونت دندان

0
21,989
689749.jpeg alt_text
689749.jpeg caption

عوارض بی توجهی به عفونت دندان شامل پوسیدگی شدید دندان، دندان درد، مشکل در جویدن و افزایش احتمال شکستن دندان است. همچنین عفونت می تواند منجر به آبسه دندان و آبسه پری اودنتال (بافت اطراف دندان) شود. آبسه تجمعی از چرک است که باید فوراً تحت درمان قرار گیرد. آبسه دندان یکی از علائم تمایز دهنده میان درد دندان خراب شده با دندان درد عصبی است، بنابراین توجه به آن بسیار حائز اهمیت است.

انواع عوارض آبسه دندان

عوارض بی توجهی به عفونت دندان می تواند موارد وخیم زیر باشد:

فیستول دندان به پوست.‌

فیستول به معنای مجرایی است که در اثر عفونت از دندان به پوست باز میشود و عارضه عفونت طولانی مدت دندان است. مسیر این مجرا وقتی ایجاد میشود که عفونت از دندان به استخوان فک، بافت زیر دندان و درنهایت به پوست برسد. خروج چرک از پوست علامت این عارضه است.

عفونت استخوان.

رسیدن عفونت به استخوان و ایجاد عفونت چرکی حاد استخوان از دیگر عوارض بی توجهی به عفونت دندان است. فک پایین ببشتر از فک بالا درگیر این عفونت میشود.

ترومبوز سینوس غاری.

این اصطلاح به معنای ایجاد لخته در رگهای خونی مغز است. عفونت از طریق شبکه های سیاهرگی وارد مغز میشود. فرد با سردرد، درد یک طرفه پشت چشم، ورم اطراف چشم، تب، بیرون زدگی چشم به پزشک مراجعه میکند و ممکن است تحت درمان آنتی بیوتیکی یا گاهی جراحی قرار گیرد.

آنژین لودویگ.

به عفونت بافت نرم فضاهای اطروف فک و چانه میگویند که باعث ورم کف دهان و بالا رفتن زبان میشود. درد دهان، گردن و دندان، ورم گردن و مشکل و درد هنگام بلع از علائم آن است. این عفونت، بسیار خطرناک و تهدید کننده حیات است.

سینوزیت.

انتشار عفونت بصورت مستقیم یا بر اثر سوراخ شدن دیواره سینوس رخ میدهد. درموارد نادر عفونت به کاسه چشم گسترش می یابد و با علائم ورم صورت، درد چشم، فلج چشم و بیرون زدن چشم تظاهر می یابد.

تورم فضاهای صورت بر اثر انتشار عفونت

بیشتر در ناحیه زیر فک تحتانی، لپ و زیر چانه رخ میدهد.

تورم زیر فک (ساب مندیبولار)

بر اثر عفونت آسیای بزرگ دوم و سوم رخ می دهد. زاویه فک و خط تحتانی فک دردناک است و فرد ممکن است نتواند دهانش را باز کند.

تورم زیر زبان

بر اثر عفونت دندان های پیش، نیش، آسیای کوچک، و اولین آسیای بزرگ رخ می دهد.  بالا آمدن کف دهان در نزدیک دندان مبتلا، باعث درد، مشکل در بلع، و ورم انتهای زبان میشود.

تورم ناحیه لپ (بوکال)

در اثر عفونت دندان های آسیای بزرگ رخ می دهد و تورم دردناک بزرگی در ناحیه گونه ایجاد می کند و ممکن است تا بالای لب، ناحیه بناگوش و از سوی دیگر تا چشم گسترش یابد.

عفونت ارگانهای داخلی مثل قلب

رسیدن عفونت به حلق و پشت حلق می تواند از دیگر عوارض بی توجهی به عفونت دندان باشد و احتمال رسیدن عفونت به اعضای داخل سینه مثل قلب و ریه را ایجاد کند.

فاشئیت نکروتیک صورت

عارضه ای نادر که بر اثر انتشار عفونت به بافت نرم صورت و مرگ بافت این ناحیه رخ می دهد.

سپتی سمی

هر نوع عفونتی در بدن می تواند به خون گسترش یابد و ایجاد عفونت خون یا سپتی سمی کند. این بیماری عفونی، نیازمند بستری فوری و شروع درمان است.

درمان عوارض آبسه دندان

آبسه دندان وضعیتی خطرناک است و می تواند عوارض کشنده ای داشته باشد. این وضعیت نیازمند مراجعه فوری به دندانپزشک و شروع درمان است. از درمان خودسرانه این بیماری باید خودداری کرد.

منبع:

https://emedicine.medscape.com/article/909373-followup#e4

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از دندانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید