فواید غرغره دهان

0
2,931
214153.jpeg alt_text
214153.jpeg caption

به چرخاندن آب و مایعات در دهان و حلق، بدون قورت دادن آن، غرغره کردن گفته می شود. هنگام غرغره کردن باید سر را به سمت عقب خم کرده و با کمک هوایی که در ریه وجود دارد، آب یا مایعات را به گونه ای در دهان بچرخانید که باعث ایجاد حباب شود. غرغره کردن معمولاً برای درمان بیماری یا جلوگیری از بروز آن به کار گرفته می شود. برای غرغره کردن می توان از مخلوط آب ولرم و نمک، مخلوط آب و جوش شیرین، مخلوط آب و سرکه سیب و یا دهانشویه ها استفاده کرد. برای مثال: غرغره کردن محلول آب ولرم و نمک، علاوه بر بهبود گلودرد، باعث از بین بردن بوی بد دهان شده و باعث بهبود سریع تر محل جراحی دندان می شود و غرغره کردن دهانشویه ها باعث بهبود بیماری های لثه و آفت می شود. اما باید توجه داشت که غرغره زیاد آب نمک، به دلیل داشتن سدیم، می تواند باعث آسیب دیدن مینای دندان شود. به طور کلی فواید غرغره کردن را می توان به صورت زیر بیان کرد:

• بهبود گلودرد

یکی از علائم سرماخوردگی گلودرد است که می تواند بسیار آزاردهنده باشد. جدای از درمان های دارویی، استفاده از برخی روش های خانگی همچون غرغره کردن، می تواند به بهبود گلودرد کمک کند. غرغره کردن آب ولرم همراه با نمک، یکی از مؤثرین راه های خانگی برای بهبود گلودرد است، زیرا باعث ضدعفونی کردن گلو شده و به ترمیم آن کمک می کند؛ به همین دلیل غرغره کردن آب نمک در هنگام سرماخوردگی باعث بهبود سریع تر فرد می شود. همچنین، بر اساس جدیدترین مطالعات، غرغره کردن آب نمک باعث کاهش علائم ابتلا به کووید 19 شده و به بهبود سریع تر بیمار کمک می کند.  غرغره کردن مخلوط آب ولرم و جوش شیرین نیز در این زمینه مؤثر است؛ غرغره کردن این محلول علاوه بر اینکه بوی بد دهان را از بین می برد، به درمان گلودرد نیز کمک می کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، اضافه کردن ریشه شیرین بیان به آب و غرغره کردن آن نیز می تواند در درمان گلودرد مؤثر است، اما زنان باردار و شیرده نباید از این روش استفاده کنند، زیرا مصرف شیرین بیان در این دوران ها علاوه بر ایجاد مشکل برای مادر، می تواند به جنین و نوزاد آسیب بزند. غرغره کردن مخلوطی از آب و سرکه سیب، به دلیل خاصیت اسیدی و ضدعفونی کننده آن، از رشد و انتشار باکتری ها جلوگیری کرده و باعث شکسته شدن مخاط گلو و بهبود گلو درد می شود.

• بهبود زخم و بیماری های دهان

غرغره کردن محلول های آبی حاوی نمک یا جوش شیرین، به دلیل ضدعفونی کردن دهان، باعث بهبود سریع تر زخم  و التهاب لثه می شوند. همانطور که ذکر شد، غرغره کردن محلول آب نمک به بهبود محل جراحی دندان کمک می کند، اما باید توجه داشت که در صورت زیاد بودن میزان نمک حل شده در آب، ممکن است احساس سوزش کنید، به همین دلیل بهتر است برای ساخت محلول آب نمک، میزان نمک از یک قاشق چای خوری کمتر باشد. غرغره کردن محلول آب و جوش شیرین هم به درمان آفت و التهابات لثه کمک می کند.

• ضدعفونی کردن دهان

غرغره کردن آب نمک باعث قلیایی شدن محیط دهان شده و مانع از رشد و تکثیر باکتری ها می شود، در نتیجه میزان باکتری ها در دهان کاهش پیدا کرده و احتمال بیمار شدن فرد را کاهش می دهد و در صورتی که فرد بیمار باشد، باعث بهبود سریع تر وی می شود. به عبارت دیگر، غرغره کردن، به دلیل ضدعفونی کردن دهان باعث تسریع روند بهبودی فرد می شود.

غرغره دهان

مطالعه پیشنهادی: جوش دور دهان

• جلوگیری از تحریک لثه

علاوه بر موارد فوق، غرغره کردن باعث حذف مواد غذایی گیر افتاده در لابلای دندان ها شده و از تحریک لثه و بروز بیماری های لثه جلوگیری می کند.

• از بین بردن بوی بد دهان

غرغره کردن آب نمک، یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه هایی است که به سلامت دهان و دندان کمک کرده و مانع از بوی بد دهان می شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله رفع بوی بد دهان در صبح را بخوانید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

5/5 - (8 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید