نحوه دفع سنگ کلیه

0
4,765
532172.jpeg alt_text
532172.jpeg caption

سنگ های کلیوی انواع مختلفی دارند. شایعترین نوع سنگهای کلسیمی هستند که حدود ۷۵ درصد سنگها را تشکیل می دهند‌ که شامل سنگ های کلسیم اگزالات و با شیوع کمتر، کلسیم فسفات می باشد. دسته دوم سنگ های شاخ گوزنی هستتد که بیشتر در زمینه عفونت های مزمن دیده میشود. سنگ های اسیداوریکی و سیستئینی هم انواع دیگری  از سنگهای کلیوی هستند. بیشترین شیوع تشکیل سنگ در سن ۲۰ تا ۴۵ سال می باشد و مطالعات آماری نشان داده است که مردان ۵ تا ۱۰ برابر بیش از زنان مبتلا می شوند.

حدود ۶۰ درصد افرادی که یکبار دچار سنگ‌ کلیه شوند، مجددا دچار سنگ کلیه در طی ۵ سال آینده می شوند. در ایجاد سنگ کلیه علاوه بر ژنتیک مستعد کننده، چاقی کم تحرکی ،مکمل های حاوی کلسیم، مصرف کم مایعات، پرکاری غده پاروتیرویید و…موثر هستند. غذاها و مکمل های حلوی کلسیم فراوان، سیترات کم و غذادهای حاوی اگزالات بالا همچون مصرف زیاد چای، قهوه و اسفناج و …میتواند سبب افزایش ایجاد سنگهای کلیوی شود. بر اساس نظرات متخصصین علم تغذیه، مصرف میوه ها و سبزیجات میتواند از بروز سنگ های کلیه جلوگیری کند و در مقابل مصرف ترکیبات و پروتیین های حیوانی سبب افزایش ریسک‌ سنگ های کلیوی به ویژه سنگهای اسید اوریکی می شود. سنگ های ادراری به دنبال مقادیر زیادی  املاح و افزایش غلظت ادراری در کلیه تشکیل می شود. پس از تشکیل از کلیه وارد لگنچه و از آنجا وارد مجاری ادراری و در نهایت مثانه میشود. 

نحوه دفع سنگ کلیه

 

سنگ کلیه

اگر سنگ ها اندازه کوچک تر از پنج میلی متر داشته باشند، میتوانند بدون علامت دفع شوند، اما درصورتی که سنگ ها اندازه بزرگتر داشته باشند، به هنگام دفع درد شدید در ناحیه فلانک (پهلو) و زیر شکم برای فرد ایجاد میکند‌. ماهیت درد ها افزایش یابنده کاهش یابنده می باشد و عود کننده بوده که هر ۴۰_۶۰ دقیقه یکبار تکرار می باشد. شدت این درد زیاد بوده و در حدی هست که از نظر شدت با درد زایمان مقایسه میشود‌. اغلب اوقات این درد ها به کشاله ران و ناحیه تناسلی انتشار دارند. هم زمان با درد فرد احساس فوریت در دفع ادرار، دیزوری، هماچوری (وجود خون در ادرار)، تهوع و استفراغ و تعریق هم دارد. تشخیص سنگ‌ کلیه با استفاده از علائم‌ بالینی و یافته های سونوگرافی داده میشود. در آزمایش ادرار این‌افراد هماچوری دیده میشود و حتی ممکن هست رنگ ادرار هم به قرمز تغییر پیدا کند.

درمان

اساس درمان هیدره کردن بیمار و تجویز داروهای مسکن و شل کننده عضلات هست که به دفع سریعتر سنگ کمک میکند. درمواردی که سنگ بزرگ باشد و یا در مواقعی که سبب هیدرونفروز شده باشد، جراحی معمولا انجام می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین کلیه نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید