نشانه‌های فلج مغزی

0
614
444519.jpeg alt_text
444519.jpeg caption

نشانه‌های فلج مغزی

آسیب دیدن مغز بچه در دوران جنینی، حین زایمان و یا در سال  های اول زندگی، می  تواند باعث بروز فلج مغزی می  شود. در دوران جنینی، گاهی به دلیل عفونت  های ویروسی مادران باردار و یا بیماری  های ژنتیکی، مغز جنین دچار آسیب شده و بچه دچار فلج مغزی می  شود. گاهی حین زایمان به دلیل نرسیدن اکسیژن به مغز، مغز نوزاد آسیب دیده و دچار فلج مغزی می  شود. در سال  های اول زندگی کودک، به دلیل حساس بودن مغز و سیستم عصبی، ممکن است به دلیل اتفاقاتی نظیر عفونت مغز، نرسیدن اکسیژن به مغز، و خونریزی مغزی به دلیل تصادف یا وارد شدن ضربه به سر بچه، کودک دچار فلج مغزی شود. فلج مغزی انواع مختلفی دارد و به چهار دسته تقسیم می  شود:

 

فلج اسپاستیک Spastic

 این نوع فلج مغزی بسیار شایع است؛ به طوری که در 65 درصد بیماران دیده می  شود. فلج اسپاستیک ناشی از آسیب دیدن قشر مغز است. بیماران مبتلا به این نوع فلج مغزی دچار سفتی یا شُلی عضلات هستند. منظور از سفتی عضلات این است که عضلات بچه حتی در زمان استراحت و عدم فعالیت نیز دچار انقباض می  شود و آرنج و زانوی او به راحتی خم نمی  شود و مقاومتی را احساس می  کنید. و برعکس این حالت، یعنی شُلی عضلات، به این معناست که عضلات بچه کاملاً شُل می  شوند و به راحتی می  توانید مفاصل را راست کنید و هیچ مقاومتی احساس نمی  کنید، در این وضعیت، معمولاً کودکان اندام  لاغر و ضعیفی دارند.

 

فلج آتتوئید Athetoid

 این نوع فلج مغزی که دیسکینتیک نیز نام دارد، به دلیل آسیب عقده  های قاعده مغز ایجاد می  شود و در 20 درصد بیماران دیده می  شود. افرادی که دچار این بیماری هستند حرکات غیرارادی و مکرر دارند که در زمان راه رفتن، صحبت کردن و یا گرفتن چیزی، شدت این حرکات غیرارادی بیشتر می  شود.

 

فلج آتاکسیک Ataxic

 این نوع فلج مغزی به دلیل آسیب دیدن مخچه ایجاد می  شود، و میزان بروز آن کم  تر از انواع دیگر است. بیماران مبتلا به این بیماری دچار عدم تعادل و حرکات ناهماهنگ هستند. بیماران مبتلا به این نوع فلج مغزی، معمولاً هوش طبیعی دارند، اما توانایی به دست گرفتن مداد یا بستن دکمه را ندارند و در انجام حرکات ظریف و راه رفتن دچار مشکل هستند.

 

نشانه‌های فلج مغزی

 

فلج مخلوط Mixed

 افراد مبتلا به این نوع فلج مغزی، هم  زمان نشانه  های فلج اسپاستیک و فلج آتتوئید را دارند. این بیماران هم دچار سفتی و یا شُلی عضلات هستند و هم حرکات غیرارادی دارند. منظور از فلج مغزی، وجود نقص در کارکرد مغز است که بر حسب میزان آسیب، می  تواند علائم خفیف، شدید یا متوسط داشته باشد. در ادامه به معرفی نشانه  های فلج مغزی پرداخته شده است: کودکانی که دچار فلج مغزی می  شوند نمی  توانند تعادل خود را حفظ کنند و هنگام راه رفتن می  لنگند. این بیماران دارای عضلات بسیار سفت با اسپاسم زیاد و یا بسیار شُل هستند، به طوری که مفاصل به راحتی خم می  شوند. عضلات بیماران فلج مغزی ناهماهنگ است و به اصطلاح دچار آتاکسی هستند، به همین دلیل قادر نیستند کارهایی که به دقت نیاز دارد را به درستی انجام دهند و معمولاً از یک طرف بدن خود استفاده می  کنند. به سختی راه می  روند و راه رفتن طبیعی ندارند. این افراد دچار رعشه یا حرکات غیرارادی هستند.

 

عوارض افراد مبتلا به فلج مغزی

علاوه بر این، افرادی که دچار فلج مغزی هستند مشکلاتی نظیر عقب ماندگی ذهنی، مشکلات یادگیری، تشنج، مشکلات بینایی، انحراف جانبی ستون فقرات، بی‌اختیاری ادرار، اندام  های کوتاه، مشکلات دندانی و شنوایی دارند. نارس بودن نوزاد، زایمان سخت، ریختن زیاد بزاق از دهان بچه یا ناتوانی بچه در گرفتن سینه مادر یا پستانک، و مشکل در بلع، می  تواند نشانه  ی فلج مغزی باشد. گاهی ممکن است فلج مغزی در کودکان باعث شود که رشد تکاملی کودک با کُندی صورت گیرد، و طول بکشد تا کودک مهارت  های حرکتی و گفتاری متناسب با سن خود را انجام دهد؛ برای مثال دیر بالا نگه داشتن سر، دیر نشستن، دیر راه رفتن، دیر حرف زدن و عدم توجه به محیط اطراف از آن جمله هستند. این نکته قابل ذکر است که تشخیص اینکه آیا بچه  ای دچار فلج مغزی است یا نه تا قبل از یک سالگی مشکل است، زیرا معمولاً نشانه  های واضح این بیماری بعد از یک سالگی نمود پیدا می  کند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید