نمونه برداری از رحم چیست؟

0
36,462
757316.jpeg alt_text
757316.jpeg caption

سطح داخلی رحم توسط سلولهای پوششی پوشیده شده است و به آن آندومتر رحم گفته می شود. سلولهای آندومتر با ریزش خود در ابتدای هر سیکل تخمدانی، سبب شروع قاعدگی می شوند. رشد و تکثیر سلولهای آندومتر، تحت تاثیر هورمون استروژن‌ بوده و به دنبال کاهش آن در یائسگی، آندومتر تحلیل رفته و خونریزی متوقف می شود. خون ریزی های به دنبال آن تا یک سال می تواند طبیعی باشد اما پس از این مدت ادامه خونریزی غیر طبیعی بوده و می تواند به دنبال ضایعات خوش خیم رحمی هم چون پولیپ ها و فیبروم و همچنین ضایعات بدخیم مانند کنسرهای رحمی، خشکی واژن و عفونت ها باشد. گاهی اوقات به دنبال مصرف کرم ها و داروهای استروژنی توسط زنان یائسه، اندومتر رحم دچار هیپر پلازی (افزایش ضخامت) و پرخونی شده و می تواند سبب ایجاد خونریزی شود. در این مواد فرد همچنان لکه بینی و خون ریزی به ویژه به دنبال رابطه جنسی دارد.

تشخیص علت خونریزی رحم

معاینه بالینی و استفاده از روش های پاراکلینیک همچون سونو گرافی، هیسترسکوپی و غیره می توانند به تشخیص علت خونریزی کمک کنند. اما در نهایت تشخیص قطعی با نمونه برداری از آندومتر و توده مشکوک و ارسال نمونه جهت مطالعه پاتولوژی، صورت می گیرد.

 

نمونه برداری رحم چگونه است؟

بیوپسی رحم به معنای برداشتن قسمت‌ کوچکی از آندومتر رحم می باشد. انجام این عمل در دوران بارداری ممنوع می باشد و مصرف داروهای ضد انعقاد باید به پزشک اطلاع داده شود. مدت زمان بیوپسی رحم نهایت ۱۰ دقیقه بوده و در طی این مدت با یک ‌لوله انعطاف پذیر به نام‌ پاپیل، از دهانه واژن وارد رحم شده و نمونه برداری از آندومتر رحم صورت می گیرد. نمونه بیوپسی رحم جهت بررسی های دقیق تر پاتولوژی به آزمایشگاه ارسال می شود. ‌

 

آیا نمونه برداری از رحم درد دارد؟

این روش می تواند با ناراحتی همراه باشد. از آنجایی که یک لوله نازک به داخل رحم ارسال می شود، احتمال ایجاد گرفتگی و انقباض به دنبال آن وجود خواهد داشت.

 

مراقبت بعد از نمونه برداری رحم چگونه است؟

تنها از داروهای تجویز شده پزشک برای مدیریت درد باید استفاده شود. مصرف داروهایی مانند آسپرین یا برخی مسکن های دیگر ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند. افراد باید از دوش واژینال خودداری کنند. داشتن رابطه جنسی دو الی سه روز بعد از نمونه برداری رحم با صلاحدید پزشک بلامانع است.  

 

آیا نمونه برداری از رحم عوارض دارد؟

این عمل عارضه خاصی ندارد و تنها در موارد نادر می تواند منجر به پرفوراسیون (سوراخ شدن) رحم بشود. گاهی اوقات فرد به دنبال بیوپسی، دچار ترشحات بد بو و درد زیر شکم و تب و لرز می شود که مطرح کننده بروز عفونت هستند. این عارضه هم نادر بوده ولی در صورت وقوع، سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید