همه چیز در مورد استفاده از کاپ های قاعدگی

0
2,655
578830.jpeg alt_text
578830.jpeg caption

کاپ  قاعدگی نوعی محصول بهداشتی قابل استفاده مجدد زنان است. این یک کاپ قیف کوچک و قابل انعطاف است که از پلاستیک یا سیلیکون ساخته شده است و برای جمع آوری خون قاعدگی داخل واژن قرار داده می شود. فنجان ها می توانند خون بیشتری نسبت به سایر روشها داشته باشند و باعث می شود بسیاری از خانم ها از آنها به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست بجای نوارهای بهداشتی استفاده کنند. و بسته به میزان ترشحات می توان تا 12 ساعت  از یک کاپ استفاده کرد. افرادی که از کاپ قاعدگی استفاده می کنند گاهش درد های قادگی را گزارش کرده اند. از طرفی احتمال عفونت ها قارچی نیز کاهش می یابد.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

برای فهمیدن اندازه مناسب کاپ قاعدگی باید نظر پزشک را در نظر گرفت. عوامل ذیل در مورد انتخاب محصول مناسب اهمیت دارند:

سن افراد

طول دهانه رحم

میزان ترشحات

استحکام و انعطاف پذیری کاپ

ظرفیت کاپ

قدرت عضلات کف لگن

سابقه زایمان طبیعی

کاپ های قاعدگی کوچکتر معمولاً برای خانمهای جوان تر از 30 سال که هنوز سابقه زایمان طبیعی نداشته اند، توصیه می شود. اندازه بزرگتر اغلب برای خانمهایی که بیش از 30 سال سن دارند و سابقه زایمان طبیعی داشته و یا دوره ماهیانه سنگین تری دارند توصیه می شود.

نکاتی که قبل از اینکه کاپ قاعدگی استفاده شود باید در نظر داشت:

خانم ها در هنگام استفاده از یک کاپ قاعدگی برای اولین بار، ممکن است احساس ناراحتی کنند. اما "چرب کردن" کاپ می تواند به راحت تر شدن روند جایگذاری کمک کند. روغن کاری لبه قبل از قرار دادن کاپ قاعدگی،  با آب یا یک روغن مبتنی بر آب (روان کننده) جایگذاری آن را خیلی راحت تر می شود.

چگونه می توان کاپ قاعدگی را قرار داد

قرار دادن یک کاپ قاعدگی نسبتاً به آسانی قرار دادن قراردادن نوار بهداشتی می باشد. برای استفاده از یک کاپ قاعدگی باید این مراحل را دنبال کرد:

1- دستان خود را کاملاً شسته شود.

2- آب و یا یک روغن بر پایه آب در لبه کاپ مالیده شود.

3- کاپ قاعدگی باید تا شده، و آن را با یک لبه رو به بالا نگه دارید. در حالت چمباتمه بنشینید و یا بایستید و  یک پای خود را بلند کرده و کاپ را داخل مجرای واژن قرار دهید.

4- کاپ باید چند سانتیمتر زیر دهانه رحم شما قرار بگیرد.

وقتی کاپ قاعدگی را صحیح وارد شده باشد، نباید وجود آن را را حس کرد. همچنین باید قادر به حرکت، پرش، نشستن، ایستادن و انجام کارهای روزمره دیگر بدون حرکت کاپ خود بود. اگر در قرار دادن کاپ مشکلی هست ، با پزشک باید صحبت کرد.

په زمانی باید کاپ قاعدگی را بیرون آورده یا عوض کرد

بسته به میزان و شدت خونریزی می توان 6 تا 12 ساعت یک کاپ قاعدگی پوشید. این بدان معنی است که می توانید از یک کاپ برای محافظت یک شبه استفاده کنید. همیشه باید کاپ قاعدگی خود را هر 12 ساعت تعویض کرد. اگر قبل از آن پر شود، برای جلوگیری از نشت، باید قبل از زمان مقرر آن را خالی کنید.

چگونه می توان کاپ  قاعدگی خود را بیرون آورد

برای بیرون آوردن یک کاپ قاعدگی ، فقط مراحل زیر را باید دنبال کرد:

1- دستان خود را کاملاً بشویید.

2- انگشت و انگشت شست را در واژن قرار دهید. ساقه کاپ را به آرامی بکشید تا به پایه آن برسید.

3- پایه را ببندید تا کاملا بسته  شود و پایین بیاورید تا بتوان کاپ را برداشت.

4- پس از اتمام ، کاپ را درون سینک یا توالت خالی کنید.

مراقبت های بعدی از جام قاعدگی

کاپ قاعدگی قابل استفاده مجدد قبل از استفاده مجدد داخل واژن باید شسته و پاک شوند. کاپ ها باید حداقل دو بار در روز تخلیه شود.

کاپ قابل استفاده مجدد بادوام بوده و با مراقبت مناسب می تواند 6 ماه تا 10 سال دوام آورد. کاپ های یکبار مصرف را باید بعد از جدا کردن دور ریخت.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید