هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم بانوان

0
3,249
99775.jpeg alt_text
99775.jpeg caption

هیسترکتومی عملی برای برداشتن رحم خانمها است. به دلایل مختلف ممکن است دچار هیسترکتومی شود، از جمله:

  • فیبروم رحمی که باعث درد، خونریزی یا سایر مشکلات می شود
  • پرولاپس رحم 
  • سرطان رحم، دهانه رحم یا تخمدان
  • آندومتریوز
  • خونریزی غیر طبیعی واژن
  • درد مزمن لگن
  • آدنومیوز یا ضخیم شدن رحم

هیسترکتومی به دلایل غیر سرطانی معمولاً تنها پس از آزمایش سایر روشهای درمانی بدون موفقیت در نظر گرفته می شود.

انواع هیسترکتومی

بسته به دلیل هیسترکتومی، جراح ممکن است تمام یا تنها بخشی از رحم را خارج کند. 

جراحی باز هیسترکتومی

 

عمل برداشتن رحم

هیسترکتومی شکم یک عمل جراحی باز است. این روش متداول در مورد هیسترکتومی است و درمان تقریباً 54 ٪ از کل بیماریهای خوش خیم را تشکیل می دهد. برای انجام یک هیسترکتومی شکمی، یک جراح برش 5 تا 7 اینچی، از بالا و پایین، در شکم ایجاد می کند. سپس جراح از طریق این برش رحم را خارج می کند. به دنبال هیسترکتومی شکمی، بیمار معمولاً 2-3 روز در بیمارستان می گذرد. بعد از بهبودی، جای زخم در محل برش قابل مشاهده است. زمان بهبودی در بیمارستان زمان بهبودی شما در خانه  قبل از بازگشت به فعالیت های منظم شما بسته به روشی که انجام داده اید متفاوت خواهد بود.

هیسترکتومی از شکم

هیسترکتومی از شکم، بیشتر خانم ها 2-3 روز بعد از این عمل به خانه می روند، اما بهبودی کامل بین شش تا هشت هفته طول می کشد. در این مدت، شما باید در خانه استراحت کنید. تا زمانی که با پزشک خود در مورد محدودیت ها صحبت نکرده اید، نباید کارهای خانه را انجام دهید. برای دو هفته اول نباید بلند شود. پیاده روی کنید، اما بلند کردن  اجسام سنگین مجاز نیست. بعد از 6 هفته، می توانید به فعالیت های منظم خود از جمله رابطه جنسی بازگردید.

هیسترکتومی واژینال

هیسترکتومی واژینال یا لاپاروسکوپیک (LAVH)، هیسترکتومی واژن نسبت به یک عمل شکمی کمتر از نظر جراحی تهاجمی است و بهبودی آن نیز به دو هفته کوتاه خواهد بود. بیشتر خانمها در همان روز یا روز دیگر به خانه می آیند. پیاده روی کنید اما بلند کردن اجسام سنگین مجاز نیست. شما باید حداقل 6 هفته از رابطه جنسی خودداری کنید.

هیسترکتومی لاپاروسکوپی

هیسترکتومی لاپاروسکوپی ( supracervical LSH)، این روش کمترین تهاجمی است و می تواند یک دوره ریکاوری به فاصله کوتاه شش روز تا دو هفته داشته باشد. پیاده روی مجاز است، اما بلند کردن اجسام سنگین مجاز نیست.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید