واریس چیست و عمل آن چگونه می باشد؟

0
1,985
399137.jpeg alt_text
399137.jpeg caption

رگ ها خون را از همه اعضای بدن به قلب و ریه بازمیگردانند. رگ ها به چند دسته تقسیم می شوند: رگ-های سطحی که به سطح پوست نزدیک می شوند، رگ های عمیق که نزدیک به مرکز بدن هستند و رگ های رابط که سبب اتصال رگ های سطحی به رگ های عمیق می شوند. در سیاهرگ های بزرگ دریچه های یک طرفه به نام دریچه های لانه کبوتری وجود دارد که مانع از برگشت و تجمع خون در جهت نیروی گرانش زمین می شود. هنگامیکه این دریچه ها معیوب و دچار مشکل شوند، سبب انباشته شدن خون در قسمت هایی از رگ ها و ایجاد واریس می شوند. بیماری واریس در لاتین به معنای پیچ خوردگی است و شایع ترین بیماری عروق خونی است. و در اثر ضعیف شدن دیواره سیاهرگ ها و گشاد شدن و پیچ خوردن آنها به وجود می آید.

شایع ترین علت ایجاد واریس

شایع ترین علت ایجاد واریس ایستادن طولانی مدت به صورت ثابت و بی حرکت است. هنگام حرکت، عضلات با انقباض و انبساط خود سبب گردش خون میشوند، پس اگر فرد بیحرکت باشد در این مکانیسم اختلال ایجاد میشود و در درازمدت دریچه ها نارسا میشوند و واریس ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، چاقی، بارداری، آسیب دیدگی عروق بر اثر تصادف، مصرف دخانیات، بالا رفتن فشار درون شکم و انجام کارهای خیلی سنگین باعث غیرطبیعی شدن گردش خون در پاها می شوند. البته در برخی موارد اگر پدر و مارد سابقه واریس داشته باشند، احتمال اینکه فرزندان آنها به واریس مبتلا شوند بیشتر می شود. در حال حاضر، درمان های زیادی برای وریدهای واریسی وجود دارد. یکی از این روش ها، اسکلروتراپی است. در این روش، وریدهای واریسی کوچک و متوسط را با تزریق یک ماده شیمیایی از بین می برند. این روش نیاز به بیهوشی ندارد و در مطب یا کلینیک انجام می شود.

روش فرکانس رادیویی

روش فرکانس رادیویی داخل وریدی روش دیگری است که برای از بین بردن رگ از گرمای حاصل از انرژی رادیویی استفاده میشود. در این روش بیمار به آمادگی خاصی نیاز ندارد و در صورت عدم تحمل درد می تواند از مسکن استفاده نماید.
برای درمان سطحی واریس و بستن رگهای کوچک و عنکبوتی واریسی میتوان از لیزر استفاده کرد. این روش حدود 30 تا 45 دقیقه زمان میبرد و در مطب انجام میشود اما ممکن است پس از درمان رنگ پوست به طور موقت تغییر کند.
برای درمان رگهای واریسی بزرگتر از لیزر داخل وریدی استفاده میشود. در این روش یک پروب را در ورید بزرگ قرار میدهند و از اسکن اولتراسوند برای هدایت آن استفاده میکنند و با استفاده از انرژی لیزر ورید را میبندند. این عمل با بی حسی موضعی انجام شده و کمتر از یک ساعت زمان میبرد. این روش نسبتاً جدید است و 98 درصد احتمال موفقیت دارد.

درمان واریس از طریق جراحی

درمان واریس از طریق جراحی، معمولاً برای کسانی که فقط برای زیبایی به دنبال درمان واریس خود هستند و میخواهند رگها کمتر برجسته شود، توصیه میشود. در این روش از بیهوشی عمومی استفاده میشود و به این صورت است که به وسیله یک سیم انعطاف پذیر رگهای واریسی را از طریق برشی در نزدیکی کشاله ران خارج کرده و از بین میبرند. این عمل معمولاً یک تا یک ساعت و نیم زمان میبرد. یک روش سرپایی در درمان واریس، روش فلبکتومی است. در این روش ابتدا نواحی واریسی در اندام فرد را نشانه گذاری می کنند و با استفاده از بی حسی موضعی در محل موردنظر، با ایجاد برش های کوچک 2-3 میلی متری عروق آسیب دیده را با قلاب فلبکتومی بریده و خارج می کنند. که این عمل بین 30 تا 60 دقیقه زمان نیاز دارد.

درمان واریس از طریق جراحی آندوسکوپی

درمان واریس از طریق جراحی آندوسکوپی، روشی است که برای درمان زخم های ناشی از واریس در موارد حاد توصیه می شود. جراح در اطراف سیاهرگ یک برش ایجاد می کند و لوله ی مجهز به دوربین باریک را درون آن می فرستد تا به کمک ابزار دیگر تعبیه شده بر سر لوله سیاهرگ را ببندد. بیمار بعد از این عمل نیاز به استراحت طولانی ندارد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید