واکسن سرطان های دهانه رحم برای چه افرادی باید استفاده شود ؟

0
3,523
80378.jpeg alt_text
80378.jpeg caption

اغلب سرطان های دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی یا hpv ارتباط دارند که در حقیقت نوعی بیماری عفونی منتقل شونده از راه جنسی هست. ایمن سازی گسترده با انجام واکسن hpv می تواند احتمال خطر سرطان دهانه رحم در سراسر جهان را کاهش دهد.
این واکسن چگونه عمل می کند؟ گونه های مختلف ویروس hpv از راه تماس جنسی منتقل میشوند و در اغلب موارد با بروز سرطان دهانه رحم ارتباط دارند واکسن گارداسیل ۹ یک واکسن تایید شده از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا هست که برای دختر و پسرها می تواند استفاده شود. این واکسن از بروز سرطان دهانه رحم اگر قبل از تماس با ویروس تزریق شود جلوگیری می کند. به علاوه این واکسن می‌تواند از سرطان واژن و وولو در زنان پیشگیری کنند و می تواند بروز زگیل های تناسلی و سرطان در زنان و مردان را کاهش دهد. در تئوری واکسن زدن به پسران در مقابل گونه های مختلف این ویروس ،ابتلای دختر ها به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد. گونه های خطرناک ویروس همچنین با کانسرهای دهان و گلو هم ارتباط دارند بنابراین واکسن hpv از بسیاری از سرطان ها می تواند جلوگیری کند

 واکسن سرطان های دهانه رحم برای چه افرادی باید استفاده شود ؟

واکسن اچ پی وی به طور معمول برای دخترها و پسرها در سنین ۱۱ و ۱۲ سال توصیه می شود البته می تواند در سن ۹ سالگی هم تزریق شود. بهترین حالت زمانی است که دختر و پسر تماس جنسی را شروع نکرده باشند و در معرض ابتلا به این ویروس باشند .
پیشنهاد می‌شود تمام افراد ۱۱ و ۱۲ ساله دو دوز از این واکسن را طی شش ماه دریافت کنند در حالی که قبلا گفته می‌شد ۳ دوز دریافت کنند. افراد جوان تر در سنین ۹ و ۱۰ سال و نوجوانان ۱۳ تا ۱۴ سال هم می توانند این واکسن را در دو دوز دریافت کنند مطالعات نشان داده که برنامه دو دوز هم برای کودکان زیر ۱۵ سال موثر بوده نوجوانان و جوانانی که از ۱۵ تا ۲۶ سال واکسن را دریافت می کنند باید همان دوره سه دوز را دریافت نمایند.

چه افرادی نباید  واکسن دهانه رحم را دریافت کنند

چه افرادی نباید این واکسن را دریافت کنند واکسن hpv برای زنان باردار یا افرادی که بیمار هستند توصیه نمی شوند همچنین افرادی که حساسیت به برخی مخمرهای لاتکس دارند هم باید قبل از تزریق پزشک شان صحبت کنند اگر دچار حساسیت شدید و تهدید کننده زندگی به هر کدام از محتویات و ترکیبات واکسن دارید یا قبل در صورت حساسیت به واکسن در دور قبلی نباید واکسن را دریافت کنید.
اگر فردی در سن مناسب دریافت واکسن اچ پی وی نیست برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم چه کار باید انجام دهد؟ این ویروس از رابطه جنسی به  شیوه دهانی، واژینال یا مقعدی منتقل می شود. برای اینکه خود را از ابتلا به این ویروس مصون نگه دارید در هر زمان که رابطه جنسی دارید باید کاندوم استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود سیگار نکشید چون سیگار کشیدن احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش میدهد .برای پیدا کردن سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه با پزشک خود صحبت کنید و تست های پاپ اسمیر را از ۲۱ سالگی آغاز نمایید هر گونه علامت خونریزی واژینال بعد از نزدیکی خونریزی غیر طبیعی بین دوران پریود یا بعد از یائسگی درد لگن یا درد هنگام نزدیکی ممکن است علامتی از شروع سرطان دهانه رحم باشد

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید