واکسیناسیون روتین کودکان در همه گیری جهانی کووید 19

0
885
109593.jpeg alt_text
109593.jpeg caption

شاید برای بسیاری از والدین سوال شده باشد که ایا با وجود محدودیت های اعمال شده و هشدارهای داده شده انجام واکسیناسیون کودک طبق برنامه جدول واکسیناسیون کارت رشد او ضروری است ؟ سوال بسیار مهمی که پاسخ ان مثبت است. انجام واکسیناسیون طبق جدول و در زمان تعیین شده قبلی امری ضروری است. در حال حاضر فشار بسیاری زیادی روی سازمان جهانی بهداشت و پرسنل درمانی در سراسر جهان برای کنترل همه گیری ویروس کووید 19 وجود دارد. در این روزها ممکن است بخاطر ترس از ابتلا به کرونا و هشدارهای داده شده جهت ماندن در خانه ، والدین واکسیناسیون کودک خود را پیگیری نکرده باشند و مراجعه به مراکز بهداشتی را نادیده بگیرند. 

ضرورت انجام واکسیناسیون

کودکان نیاز دارند تا درمقابل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن محافظت شوند. ویزیت، پایش رشد کودک و واکسیناسیون از جمله سرویس های ضروری بهداشتی هستند که کمک میکنند تا مطمئن باشیم کودکان از سلامتی کافی برخوردارند و نسبت به عفونت های خطرناک ایمن شده اند. کودکانی که با واکسیناسیون ایمن نشده اند ممکن است نسبت به ابتلا به بیماری هایی مثل سرخک و سیاه سرفه مستعد تر باشند.  این برای والدین بسیار با اهمیت است که با پزشک کودک خود در ارتباط باشند و مطمئن باشند که کودک مراقبت ها و واکسن های لازم را به موقع دریافت کرده است. 

مراجعه به پزشک کودک در طول شیوع کرونا 

اگر نیازمند ویزیت و دریافت مراقبت های روتین هستید با مطب پزشک کودک تماس بگیرید و در رابطه با روش های مطمئن ویزیت در دوران شیوع ویروس کووید 19 سوال بپرسید. بسیاری از مطب ها اقدامات اضافه ای برای اطمینان از سلامت و ویزیت کودکان در دوران شیوع کرونا انجام داده اند برای مثال:

1. برنامه ریزی برای ویزیت کودکان سالم و بیمار در ساعات متفاوتی از روز

2. تقاضا کردن از کودک بیمار و والدینش برای انتظار خارج از مطب تا زمان ویزیت برای کاهش تعداد افراد در اتاق انتظار

3. جدا کردن مکان ویزیت کودک سالم و بیمار

واکسیناسیون روتین برای کودکان

واکسیناسیون روتین کودکان و نوجوانان را در مقابل 16 بیماری جدی محفاظت میکند. همانطور که اشاره شد با وجود محدودیت های ایجاد شده در رفت و امد و مختل شدن کارو و زندگی ولی واکسیناسیون کودک باید طبق برنامه روتین انجام شود. والدین باید در هر مکانی که امکان ارائه خدمات مربوط به واکسیناسیون وجود دارد کودکان خود را طبق برنامه واکسینه کنند زیرا بعد از شروع مجدد تعاملات از ابتلا و همه گیری سایر بیماری های جدی جلوگیری می شود و موجب حفاظت کودک می گردد. اگر بعلت شیوع کرونا مراکز ارایه دهنده خدمت از انجام خدمت رسانی معذور بودند حتما مساله را جایی یادداشت کرده و بلافاصله بعد از باز شدن مراکز جهت ادامه واکسیناسیون مراجعه کنید.  همه گیری ویروس کووید 19 بما اهمیت واکسیناسیون را یاداوری می کند. باید توجه کنیم که اگر واکسنی بر علیه بیماری وجود دارد باید برای حفاظت خود و خانواده و جلوگیری از همه گیری بیماری در جامعه از ان استفاده کنیم.  بدون استفاده از واکسن بیماری ها می توانند به سرعت در جامعه و حتی جهان پخش شوند و افراد زیادی را به کام مرگ بکشانند و خسارات جانی و مالی زیادی را به جامعه وارد کنند. 

 

نحوه عملکرد واکسن

واکسن ها ویروس های ضعیف شده یا کشته شده ای هستند که سیستم ایمنی بدن را تحریک میکنند تا درصورت ابتلا به بیماری بدن کودک در اماده باش کامل برای رویارویی با بیماری باشد. تزریق واکسن موجب ایجاد بیماری نمی شود بلکه تنها موجب ایجاد ایمنی در برابر ابتلا اینده بیماری می گردد. کودکان با تب یا بیماری خفیف مثل ابریزش بینی میتوانند واکسیناسیون روتین را دریافت کنند.   یک بیماری خفیف نمیتواند روی پاسخ بدن کودک به واکسن اثر بگذارد.  

مهمترین نکات بهداشتی در این دوارن 

همانطور که میدانید هنوز واکسن یا داروی تایید شده ای برای مقابله با کرونا وجود ندارد و مهترین نکته برای پیشگیری از ابتلا به بیماری حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید