پف زیر چشم، علل و درمان

0
1,261
213442.jpeg alt_text
213442.jpeg caption

تورم یا پف زیر چشم یکی از شکایات شایع در میان بسیاری از افراد است. این موضوع اغلب نیاز به درمان خاصی ندارد و با رعایت چند نکته ساده قابل برطرف شدن است. با این حال در برخی موارد می‌تواند علامتی از یک مشکل جدی تر باشد. 

اگر بیماری زمینه‌ای خاصی داشته باشید، ممکن است بیماری منجر به تورم و پف زیر چشم شود. در متن پیش رو قصد داریم شما را با 10 علت تورم و پف زیر چشم و پیشگیری از آن آشنا کنیم. 

 

در این مقاله می‌خوانید:

علل پف زیر چشم

چطور تورم و پف زیر چشم را کمک کنیم؟

درمان‌های خانگی پف زیرچشم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

 

پف زیر چشم، علل و درمان

 

 

تورم زیر چشم ممکن است در خانواده شما شایع باشد. ژنتیک و یا بالا رفتن سن ممکن است منجر به ضعیف شدن پوست احاطه‌کننده چشم شود. این مسئله باعث می‌شود که چربی به زیر پوست برود و باعث شود که متورم بنظر برسند. پوست اطراف چشم بسیار حساس و آسیب‌پذیر است. در زیر به 10 علت رایج پف زیر چشم اشاره می‌کنیم: 

 

1. خوردن زیاد نمک

نمک زیاد در رژیم غذایی برای سلامتی مضر است. سدیم موجود در نمک‌های خوراکی باعث افزایش بازجذب آب می‌شود. آب اضافی باعث پف کردن صورت و بدن می‌شود. پوست نازک اطراف چشم بیشتر از سایر نواحی مستعد این است که پف کند یا متورم شود. 

نمک رژیم غذایی روزانه‌تان را کاهش دهید تا خیلی زود به برطرف شدن پف زیر چشم‌هایتان کمک کنید. خوب است مصرف غذاهای فرآوری‌شده و آماده را به حداقل برسانید. همچنین مصرف آب کافی به دفع سدیم از بدن کمک می‌کند. 

غذاهایی محتوی پتاسیم بالا هم به مقابله با نمک اضافی بدن کمک می‌کنند؛ مواد غذایی از قبیل:

موز

سیب زمینی

ماست

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که در روز بیشتر از 1500 میلی‌گرم نمک مصرف نکنید. 

 

 

2. گریه کردن

گریه باعث می‌شود که آب اطراف چشم‌هایتان جمع شود و به طور موقتی منجر به پف‌آلود شدن اطراف چشم‌هایتان می‌شود. پف زیر چشم‌ها که یک بار به وجود آمده احتمالا خودش هم خودبخود برطرف می‌شود. 

 

 

3. خواب ناکافی

مطالعه‌ای صورت گرفته که نشان می‌دهد کمبود خواب می‌تواند منجر به پف زیر چشم‌ها شود. همچنین می‌تواند باعث افتادگی پلک‌ها و قرمزی چشم‌ها شود. یکی دیگر از نشانه‌های آن رنگ پریدگی صورت است. 

کمبود خواب می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات احاطه‌کننده‌ی اطراف چشم‌هایتان شود. از سوی دیگر می‌تواند باعث از دست رفتن کلاژن پوست شود. این مسئله باعث می‌شود که آب زیر چشم‌ها جمع شود و متورم شوند. 

 

 

4. آلرژی

آلرژی می‌تواند باعث شود که مایعات در سینوس‌ها و اطراف چشم‌هایتان تجمع کنند و منجر شود که زیر چشم‌ها پف‌آلود دیده شوند. یک واکنش آلرژیک همچنین می‌تواند باعث شود که چشم‌هایتان قرمز و  پف‌آلود شوند و دچار خارش و اشک‌ریزش شوند. 

موارد شایعی که می‌توانند منجر به واکنش آلرژیک در چشم شوند، مثل:

گرده گل

غبار

آلودگی

دود سیگار

مواد شیمیایی

عطر

خز حیوانات

آلرژی‌ها یکی از دلایل شایع پف زیر چشم‌ها هستند. در هنگام حمله‌ی آلرژی، سلول‌هایی به نام «ماست سل» موادی به نام هیستامین آزاد می‌کنند تا علیه آلرژن یا همان ماده‌ی حساسیت‌زا بجنگد. همچین چشم‌های شما ممکن است برای خارج کردن ماده‌ی حساسیت‌زا دچار اشک‌ریزش شوند. 

حساسیت‌های چشمی اما به سادگی قابل درمان و پیشگیری هستند؛ سعی کنید از برخورد با موادی که منجر به بروز واکنش آلرژیک می‌شوند، تا حد امکان پرهیز کنید. شست‌وشوی بینی و چشم‌ها و استفاده از قطره‌های مصنوعی اشک برای شست‌وشوی چشم‌ها هم راه حل مناسبی هستند.

برخی داروهای بدون نسخه هم می‌توانند در کاهش علائم موثر باشند، از جمله:

آنتی هیستامین‌ها

ضداحتقان‌ها

قطره‌های اشکی

پزشک شما ممکن است برای پیشگیری از بروز واکنش آلرژی برایتان استروئید یا داروی ضدآلرژی تجویز کند. 

 

 

5. سیگار کشیدن

مصرف سیگار هم می‌تواند منجر به تحریک چشم‌ها شود. همچنین اگر خودتان سیگار مصرف نمی‌کنید اما در کنار یک مصرف‌کننده‌ی سیگار باشید، ممکن است دچار واکنش آلرژیک شوید. این واکنش می‌تواند منجر به اشک‌ریزش چشم‌ها و درنهایت پف و تورم زیر چشم‌هایتان شود. 

مصرف هر گونه سیگار را قطع کنید و از قرار گرفتن درمعرض دود سیگار پرهیز کنید تا دچار پف زیر چشم و یا سایر علائم نشوید. در صورتی که نسبت به ذرات باقیمانده از سیگار حساس هستید، سطوح خانه و ماشینتان را به دقت تمیز کنید. موها و لباس‌هایتان را پس از تماس با دود سیگار بشویید. 

 

 

 

6. عفونت چشم

عفونت چشمی می‌تواند منجر به تورم و پف زیر چشم‌ها شود؛ این عفونت ممکن است مربوط به چشم و یا پلک باشد. عفونت معمولا ابتدا یک چشم را درگیر می‌کند اما می‌تواند به سرعت به چشم دیگر هم گسترش یابد. 

از خاراندن و یا مالیدن چشم‌هایتان خودداری کنید. عفونت معمولا طی یک هفته خودبخود برطرف می‌شود. با این حال ممکن است نیاز به درمان آنتی بیوتیکی داشته باشید. 

 

 

7. مسدود شدن مجرای اشکی

مجرای اشکی کمک می‌کند تا اشک و مایع طبیعی درون چشم تخلیه شود. اگر مجرای اشکی مسدودشود، این آب می‌تواند در اطراف چشم‌ها تجمع یابد. این موضوع در نهایت می‌تواند منجر به پف و تورم زیر چشم‌ها شود. 

انسداد مجرای اشکی در نوزادان شایع است اما می‌تواند در کودکان و بزرگسالان هم به دلایل مختلف رخ دهد. انسداد مجرای اشکی عموما به دلیل عفونت، استفاده از برخی لوازم آرایشی و یا آسیب چشم رخ می‌دهد. در اکثر موارد، خودبخود و بعد از گذشت مدتی برطرف می‌شود. 

بطور معمول شست و شوی چشم با محلول استریل سالین و کمپرس گرم آن می‌تواند به برطرف شدن انسداد مجرای اشکی کمک کند. موارد جدی‌تر نیاز به درمان اختصاصی دارد. در بالغین انسداد مجرای اشکی ممکن است علامتی از یک تومور باشد. 

علائم انسداد مجرای اشکی شامل:

اشک یا آب بیش از حد درون چشم‌ها

تاری دید

سرخی چشم

درد

تورم

 

 

8. آسیب

در اثر ناخن و یا لوازم آرایشی ممکن است زخم کوچکی در نزدیکی چشم ایجاد شود. این آسیب یا زخم می‌تواند منجر به تورم زیر چشم شود؛ زیرا بدن در تلاش است تا محل آسیب‌دیده را ترمیم کند. ضربه به چشم یا اطراف آن هم می‌تواند منجر به پف کردن زیر چشم شود. این مسئله باعث می‌شود تا خونرسانی اطراف چشم بیشتر شود؛ تجمع خون و مایعات در محل منجر به تورم زیر چشم می‌شود. 

 

 

9. بیماری گریوز

بیماری گریوز با نام تیروئید چشمی هم شناخته می‌شود. گریوز نوعی پرکاری تیروئید است و علاوه بر علائم پرکاری می‌تواند بر روی چشم هم اثر بگذارد. در صورت ابتلا به این بیماری لازم است به سرعت درمان مناسب را دریافت کنید. پزشک ممکن است دارو یا سایر درمان‌ها را پیشنهاد کند. 

حدود 30 درصد از افراد مبتلا به این بیماری دچار علائم چشمی می‌شوند. علائمی از قبیل بیرون‌زدگی چشم‌ها و تورم زیر چشم. این به این دلیل است که گریوز باعث تغییر بافت‌های احاطه‌کننده‌ی چشم می‌شود. 

 

 

10. مونونوکلئوز

تورم زیر چشم و تغییر بینایی می‌تواند در برخی موارد علامتی از بیماری عفونی مونونوکلئوزیس باشد. این بیماری با نام« بیماری بوسه» هم شناخته می‌شود اما می‌تواند از طریق عطسه و سرفه هم منتقل شود. علائم چشمی شامل:

درد 

تورم

قرمزی

مونونوکلئوز به دلیل نوعی ویروس رخ می‌دهد و آنتی بیوتیک‌ها کمکی به درمان آن نمی‌کنند. علائم بیماری شامل:

گلودرد

تب

خستگی

سردرد

تورم لوزه‌ها

راش پوستی

 

 

چطور تورم و پف زیر چشم را کم کنیم؟

در اغلب موارد پف زیر چشم بعد از مدتی و بطور خودبخودی برطرف می‌شود؛ با این حال ممکن است نیاز باشد تا علت زمینه‌ای برطرف شود. پزشک ممکن است هر یک از درمان‌های زیر را پیشنهاد کند:

داروهای ضدآلرژی

قطره‌های اشکی

داروهای آنتی بیوتیکی یا ضدویروسی

قطره‌های چشمی استروئیدی

 

 

درمان‌های خانگی پف زیر چشم

در اغلب موارد می‌توانید با استفاده از درمان‌های خانگی پف زیر چشم را تسکین دهید. روش‌های خانگی زیر می‌توانند به بهبود آن کمک کنند:

کمپرس سرد: یک حوله‌ی خیس و تمیز را بر روی چشم‌هایتان قرار دهید. همچنین می‌توانید یک قاشق را در یخچال قرار دهید و سپس از پشت آن برای ماساژ اطراف چشم‌ها استفاده کنید. می‌توانید کرم دور چشم یا سرم را در یخچال قرار دهید و سپس از آن به عنوان خنک‌کننده استفاده کنید. 

چای کیسه‌ای: چای حاوی کافئین است که به خروج آب از اطراف چشم‌ها و کاهش تورم کمک می‌کند. به این منظور می‌توانید دو عدد چای کیسه‌ای را در آب خیس کنید و سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه آن را روی چشم‌هایتان قرار دهید. 

ماساژ صورت: از انگشت‌هایتان برای ماساژ صورت استفاده کنید. به آرامی چشم‌ها و سینوس‌هایتان را بمالید تا به خروج آب اضافی از محل کمک کنید. 

 

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که پف زیر چشم‌هایتان در طی 24 تا 48 ساعت برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید. 

عفونت خفیف چشمی می‌تواند خودبخود برطرف شود؛ اما موارد شدید نیاز به درمان اختصاصی دارد و درصورت عدم درمان می‌تواند منجر به ایجاد عارضه شود. 

در صورتی که هر یک از علائم مربوط به عفونت چشم و یا دیگر بیماری‌ها را داشتید، سریعا به پزشک مراجعه کنید؛ علائمی از قبیل:

قرمزی

درد

ترشحات سفید یا چرکی

تورم یکطرفه

تاری دید

عدم بینایی

بیرون زدگی چشم

تب

اشک‌ریزش

کاهش وزن

 

جمع بندی

پف زیر چشم طبیعی است و عموما به طور خودبخودی برطرف می‌شود؛ با این حال اگر طول کشید و یا با علائم دیگری همراهی داشت به پزشک مراجعه کنید. درمان سریع برای پیشگیری از بروز عوارض چشمی ضروری است. 

 

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین پوست، مو و زیبایی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید