پیشگیری از گرفتگی گوش حین پرواز

0
943
256812.jpeg alt_text
256812.jpeg caption

گوش انسان از سه قسمت گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تشکیل شده است. گوش خارجی شامل  لاله گوش و مجرای گوش تا پرده صماخ می باشد. کار این قسمت جمع آوری هوا و هدایت آن به سمت کانال گوش می باشد.

ساختار گوش میانی

گوش میانی شامل مجرای گوش بعد از پرده صماخ هست. استخوان های گوش نیز در این قسمت قرار دارند. گوش میانی هم شامل سلولهای حسی و تعادلی می باشد. گوش میانی از طریق بخشی به نام شیپور استاش با حفره دهان ارتباط دارد. وظیفه شبپور استاش تبادل هوا بین دهان و گوش میانی می باشد. با این کار فشار هوا در دوطرف پرده صماخ یکسان بوده و پرده صماخ دچار کشیدگی و به دنبال آن درد نمی شود. به طور کلی شیپور استاش سبب تعدیل فشار هوا در دو طرف پرده صماخ می شود شیپور استاش خاصیت ارتجاعی دارد. هر گاه فشار در داخل دهان بیشتر از محیط خارج باشد،شیپور استاش باز شده و به سمت خارج میرود. و هر گاه فشار در جو بیشتر از حفره دهان باشد، به سمت داخل حرکت می کند.

علل گرفتگی گوش

 

علل گرفتگی گوش حین پرواز

هر عاملی که توازن فشار هوا در دو طرف پرده صماخ را تغییر دهد، میتواند سبب گرفتگی گوش شود. این حالت در غواصان دیده میشود. یکی از این موارد، گرفتگی گوش در پرواز هست. هنگامی که هواپیما اوج میگیرد، فشار در بیرون پرده صماخ بیشتر از گوش میانی میشود‌در چنین حالتی فرد دچار گرفتگی و وزوز گوش میشود. حتی ممکن هست به علت کشیدگی پرده صماخ، درد هم برای فرد ایجاد شود. در این مواقع با کشیده شدن پرده صماخ به سمت داخل، فشار متعادل میشود. به همین جهت توصیه میشود که فرد با خمیازه کشیدن و جویدن، این کار را انجام دهد. به هنگام فرود امدن هواپیما فشار گوش میانی بیشتر از جو می باشد. عامل دیگری هم که سبب انسداد شیپور استاش شده و حرکت پرده صماخ را محدود میکند، عفونت های گوش میانی می باشد. در این مواقع به دنبال عفونت ها فرد دچار گرفتگی گوش می شود‌ و اگر طول بکشد ممکن هست فرد دچار احساس فشار و درد شدید در گوش شود و در نهایت دچار سرگیجه هم شود.

پیشگیری از گرفتگی گوش حین پرواز

برای جلوگیری از گرفتگی گوش ها حین پرواز توصیه میشود که حین نشستن و برخاستن هواپیما، فرد بیدار باشد . خوردن و جویدن در این مواقع میتواند سبب تعدیل فشار در دو طرف پرده تیمپان شود. مصرف مایعات کافی هم میتواند در کاهش علائم فرد موثر باشد.

پیشگیری از گرفتگی گوش نوزادان حین پرواز

برای جلوگیری از گرفتگی گوش در نورادانی که همسفر پرواز هستند، توصیه میشود که در مواقع اوج و فرود هواپیما پستانک در دهان داشته باشند. مکیدن پستانک سبب تعدیل فشار در دو طرف پرده صماخ می شود. استفاده از آنتی هیستامین ها قبل از پرواز میتواند از بروز این موارد جلوگیری شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید