چرا وقتی شکلات میخوریم جوش میزنیم؟

0
16,722
472322.jpeg alt_text
472322.jpeg caption

پوست انسان از سه لایه اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده است. اپیدرم لایه سطحی پوست بوده وحاوی سلول های مرده هست. لایه میانی، درم بوده و شامل غدد عرق و چربی و…در این لایه هستند. عمقی ترین لایه، هیپو درم بوده و سبب اتصال پوست به عضلات زیرین می شود. غدد چربی پوست، غددسباسه نامیده می شود. ترشحات این غدد،سبوم نامیده می شود و ساختارآن از اسیدهای چرب هست. سبوم سبب حفظ رطوبت پوست شده و از چین و چروک پوست پیشگیری می کند. سبوم سبب حفظ ph پوست در محدوده ۴/۵ تا ۵ شده و با این خاصیت اسیدی از رشد میکرب ها جلوگیری میکند. غدد سباسه در سرتا سر بدن (به جز کف دست ها وپاها) پراکنده هستند. نقاطی از بدن که تجمع فولیکول های مو بیشتر است(همچون کف سر)، گستردگی بیشتری دارد. غدد سباسه از طریق مجراهایی به بالا راه پیدا کرده و از این طریق ترشحات خود را به سطح پوست منتقل می کنند. هر گاه در مسیر مجاری غدد سباسه،مسدود شده باشد،سبوم توانایی خروج نداشته و در زیر پوست تجمع پیدا می کند و ضایعات پوستی سفید رنگ به نام کومدون(جوش های سر سفید) ایجاد می کنند.

فعالیت بیش از حد غدد 

فعالیت بیش از حد غدد سباسه، منجر به تولید مقادیر زیادی سبوم شده و در نهایت منجر به چربی پوست می شود.این چربی اضافه زمینه را برای ایجاد آکنه های پوستی فراهم می کند. وجود باکتری یکی از ریسک فاکتورهای ایجاد آکنه های مکرر هست. عوامل مختلفی در ایجاد آکنه های پوستی،دخالت دارند. شواهد بالینی نشان می دهد که وراثت و ژنتیک نقش مهمی دارد. تغییرات هورمونی نیز در ایجاد آکنه های پوستی موثرهستند.حوالی سن بلوغ ،با شروع تولیدهورمون های جنسی،آکنه های جوانی نمایان میشود و گاهاتا سن ۲۰ سالگی ادامه پیدا می کند بانوان در دوران بارداری نیز تحت تاثیر تغییرات هورمونی، می توانند دچار جوش شوند.

افزایش میزان باکتری های پوستی

تعریق بیش از حد موجب افزایش میزان باکتری های پوستی می شود. این افزایش تعداد باکتری پوست را مستعد آکنه می کند. استرس و اضطراب های روحی بدن را در شرایط استرس قرار داده و متعاقب آن آندروژن ها از از غده فوق کلیه آزادشده و با تغییرات هورمونی موجب آکنه صورت می شود. مصرف برخی داروها نظیر کورتون،لیتیم و…موجب ایجاد اکنه میشود. مطالعات نشان داده است که تغذیه نقش مهمی در ایجاد پوست چرب وآکنه صورت دارد. ترکیباتی که میزان کربوهیدرات و قندهای پیچیده در آنها بالا هست،می تواند در ایجاد و تشدید آکنه نقش داشته باشند شیرینی جات،شکلات،شکر،نشاسته و…از این دسته ترکیبات هستند. به دنبال متابولیسم قند ها در بدن، گلوکز آزاد میشود. گلوکز تولید شده در طی یک فرآیندی به نام لیپوژنز، به چربی تبدیل می شود و به چرب شدن پوست و افزایش ریسک آکنه کمک می کنند. به دنبال مصرف شکلات های شیرین، سطح گلوکز خون‌افزایش پیدا می کند. در اینموقع پانکراس شروع به ساخت و ترشح هورمون انسولین‌ می کند. انسولین موجب انتقال گلوکز از جریان خون به داخل سلول ها میشود و به این ترتیب سطح قند خون را تعدیل می کند. مطالعات نشان داده است که هورمون انسولین سبب چربی پوست و ایجاد آکنه میشود ونقش این هومون به اثبات رسیده هست. در واقع هورمون انسولین سبب تحریک ساخت وترشح هورمون های آندروژن می شود. آندروژن ها در ایجاد موهای زائد،آکنه صورت و… نقش دارند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک 

درسندرم تخمدان پلی کیستیک مقاومت به انسولین وجود دارد وسطح انسولین خون در این افراد بالا هست. مبتلایان به این سندرم از علائمی همچون اکنه،اضافه وزن وآکنه صورت رنج میبرند. شکلات ها و شیرینی هایی که میزان چربی آنها بالا هست، بیش از سایرین در ایجاد آکنه ها نقش دارند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید