چربی سوزی و روش های آن

0
2,438
322610.jpeg alt_text
322610.jpeg caption

هرگاه میزان چربی در رژیم غذایی زیاد باشد، جهت جلوگیری از جذب چربی در روده و افزایش سطح چربی خون، این چربی ها به صورت تریگلیسیرید در آمده و در سلولهای ذخیره چربی به نام آدیپوز ذخیره می شوند. هر گاه بدن در شرایط استرس و کاهش کالری دریافتی باشد، این چربی انباشته شده در آدیپوسیت ها تجزیه شده و به عنوان سوخت سلولها مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار تریگلیسریدها متشکل از گلیسرول و سه اسید چرب می باشد.

چربی سوزی چگونه رخ می دهد؟

موقع سوخت چربی ها، اسیدهای چرب از گلیسرول جدا شده و این اسیدهای چرب به عنوان سوخت سلول مورد استفاده قرار می گیرد. اسیدهای چرب طی فرآیندی به نام چرخه کربس، به مولکول های کوچک و کوچک تر تبدیل شده و حدود ۸۰ درصد آن ها توسط تنفس دفع می شوند. در طی تجزیه آنها انرژی تولید می شود و مورد استفاده بدن قرار می گیرد. چربی وزن زیادی ندارد، بنابراین با کاهش میزان چربی بدن، افراد تغییر زیادی در وزنشان ندارند و بیشتر سایز کم می کنند. این افراد معمولا کمتر دچار تنگی نفس حین راه رفتن می شوند و معمولا با چربی سوزی محدودیت کمتری به هنگام ورزش و پیاده روی پیدا می کنند. به واسطه سوختن چربی ها و تولید انرژی، درطی روز انرژی کافی جهت انجام اعمال روزانه خود دارند.

از کجا بفهمیم در حال چربی سوزی هستیم؟

از جمله نخستین علائمی که نشانه چربی سوزی بوده، کاهش سایز و داشتن انرژی کافی می باشد. عده ای از خارش پوست به هنگام چربی سوزی  صحبت میکنند که این مطلبی پایه علمی اثبات شده ای ندارد. کاهش توده چربی بدن در طولانی مدت، میتواند سبب کاهش چربی خون هم شود. و از آنجا که چربی خون موجب بیماریهای قلبی عروقی میشود، این افراد با چربی سوزی به سلامت قلب خود کمک کرده اند، به طوری که بر اساس مطالعات انجام شده، در چربی سوزی میتوان شاهد ریسک ۳۰ درصدی بیگاری های قلبی عروقی بود. جهت کاهش چربی بدن و چربی خون، نخستین راه پیاده روی و محدود کردن چربی در رژیم غذایی میباشد.

چربی سوزی

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر لیپوماتیک

موارد استفاده از دارو های کاهنده چربی

گاهی اوقات علی رغم‌ رعایت رژیم‌ همچنان چربی سوزی اتقاق نمی افتد، این افراد لازم هست تحت نظر متخصص تغذیه باشند و در صورت‌ لزوم‌ از داروهای کاهنده چربی خون همچون داروی آتورواستاتین، مصرف کنند. در افراد دیابتی، بیماران قلبی و عروق کرونر توصیه میشود میزان دقیق چربی خون پایش شود تا در صورت کلسترول بالای ۲۰۰، داروی کاهنده چربی خون نیز استفاده شود. ورزش و پیاده روی هم روند چربی سوزی را تسریع میکند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید