چه عواملی باعث ایجاد بارداری پوچ می شود؟

0
3,114
251343.jpeg alt_text
251343.jpeg caption

این حالت زمانی اتفاق می افتد که جنین هرگز رشد نکند و کیسه حاملگی خالی بماند. دلیل این اتفاق اغلب ناشناخته است، اما ممکن است به دلیل ناهنجاری های کروموزومی در تخم بارور شده باشد. با این وجود، ممکن است شما از بارداری خود به دلیل آزمایش مثبت بارداری یا عادت ماهانه عقب افتاده آگاه باشید. آزمایش بارداری ممکن است مثبت باشد زیرا جنین اولیه هورمون حاملگی گنادوتروپین کوریونی انسان (HCG) را ترشح می کند. ممکن است علائم بارداری زودرس مانند حساسیت به پستان، حالت تهوع و استفراغ را داشته باشید. اما وقتی جنین رشد خود را متوقف کرده و سطح هورمون کاهش می یابد، علائم حاملگی فروکش می کند. در این مرحله گرفتگی جزئی شکم و لکه بینی یا خونریزی جزئی وجود دارد. سونوگرافی کیسه حاملگی خالی را نشان می دهد. بیشتر زنانی که دچار بارداری پوچ شده اند، بارداری های موفقی در آینده دارند. اگر چندین مورد سقط جنین متوالی را تجربه می کنید، با پزشک یا پزشک دیگر خود صحبت کنید تا دلایل اصلی آن را تشخیص دهید.

به چه دلیل بارداری پوچ رخ می دهد؟

بارداری پوچ هنگامی رخ می دهد که یک تخم بارور شده در رحم کاشته شود، اما جنین تشکیل نمی شود. همچنین از آن به عنوان یک حاملگی آنمبریکونیک (بدون جنین) یاد می شود و یکی از دلایل اصلی سقط زودرس است. اغلب آنقدر زود هنگام اتفاق می افتد که حتی نمی دانید که باردار هستید. هنگامی که یک زن باردار می شود، تخم بارور شده به دیواره رحم وصل می شود. در حدود پنج تا شش هفته بارداری ، جنین باید حضور داشته باشد. تقریباً در این زمان، کیسه حاملگی جایی که جنین رشد می کند حدود 18 میلی متر عرض دارد. اگرچه با یک تخمک بارور شده، کیسه بارداری شکل می گیرد و رشد می کند، اما جنین ایجاد نمی شود. به همین دلیل به آن گفته می شود، حاملگی پوچ نیز گفته می شود.

 

نشانه های یک بارداری پوچ 

با وجود بارداری پوچ ممکن است علائم بارداری را تجربه کرده باشید. به عنوان مثال، ممکن است شما یک تست حاملگی مثبت یا یک دوره ماهیانه عقب افتاده داشته باشید.

سپس ممکن است علائم سقط جنین داشته باشید، مانند:

  • گرفتگی شکم
  • لکه بینی یا خونریزی واژن
  • دوره ماهیانه که از حد معمول سنگین تر است

اگر شما در حال تجربه هر یک از این علائم هستید، ممکن است دچار سقط جنین شوید. اما همه خونریزی ها در سه ماهه اول به سقط جنین ختم نمی شود. بنابراین در صورت وجود هر یک از این علائم، حتماً سریعاً پزشک خود را ببینید.

 

درمان بارداری پوچ

اگر تشخیصی از این حالت دریافت کرده اید، با پزشک خود مشورت کنید که در مرحله بعدی چه کاری انجام دهید. بعضی از خانمها باید کورتاژ تشخیصی شوند. این روش جراحی شامل گشاد شدن دهانه رحم و از بین بردن محتویات رحم است. از آنجا که یک کورتاژ تشخیصی بلافاصله هر بافت باقی مانده را از بین می برد، ممکن است در بهتر شدن سریعتر وضعیت  روحی و جسمی به شما کمک کند. استفاده از دارویی مانند میزوپروستول به صورت سرپایی ممکن است گزینه دیگری باشد. اما ممکن است چندین روز طول بکشد تا همه بافت ها خارج شود. با استفاده از این دارو، ممکن است خونریزی و عوارض جانبی بیشتری داشته باشید. با هر دو گزینه ممکن است دچار درد یا گرفتگی شوید که قابل درمان است. برخی از زنان دیگر ترجیح می دهند روش دارویی یا جراحی را کنار بگذارند. آنها تصمیم می گیرند بدن خود به خود بافت را از بدن دفع کند. این عمدتا یک تصمیم شخصی است، اما در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید