چه مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی را می توان در خانه نگه داشت؟

0
673
169715.jpeg alt_text
169715.jpeg caption

وسایل خانگی معمولی مانند پاک کننده ها، مواد شوینده، لوازم خودرو و رنگ ممکن است حاوی مواد شیمیایی خطرناک باشد. در اینجا نکاتی برای ایمن نگه داشتن و استفاده از این مواد آورده شده است.

چه مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی را می توان در خانه یافت؟

مواد شیمیایی بالقوه خطرناک را می توان در هر اتاق خانه خود یافت. اگر به طور صحیح ذخیره نشده یا مورد استفاده قرار نگیرید، این محصولات می توانند مشکلات سلامتی جزئی یا جدی و حتی تهدید کننده زندگی برای شما یا فرزندانتان ایجاد کنند. این مواد شیمیایی خانگی هر روز چیست؟ بیایید در اتاقهای خانه گشت بزنیم و دریابیم که برخی از این مواد شیمیایی چیست و چه مضراتی برای سلامتی آنها ایجاد می کند. به خاطر داشته باشید که بیشتر مواد شوینده خانگی و سموم دفع آفات در هنگام استفاده به عنوان مناسب، از نظر منطقی ایمن هستند و میزان سمیت یک محصول به دوز محصول مورد استفاده بستگی دارد (هرگز بیش از مقدار ذکر شده در بروشور استفاده نکنید) و بیش از حد در معرض محصول قرار نگیرید.

در گاراژ

ضد یخ اتیلن گلیکول، ماده اصلی خطرناک ضد یخ ، بسیار سمی است. اگرچه استنشاق می تواند باعث سرگیجه شود، بلع ضد یخ باعث آسیب شدید به قلب، کلیه ها و مغز خواهد شد. در صورت بلع ضد یخ می تواند کشنده باشد.

نکات ایمنی:

در صورت کار کردن با  ضد یخ، حتماً دستکش بپوشید زیرا اتیلن گلیکول از طریق پوست جذب می شود. همچنین، حیوانات خانگی خود را از ضد یخ ریخته شده دور کنید. حیوانات خانگی به دلیل بوی شیرین آن به دلیل ضد بو بودن جذب می شوند، اما لیس زدن یا نوشیدن مایعات می تواند حیوان خانگی شما را از بین ببرد. جایگزین بسیار ایمن تر برای اتیلن گلیکول پروپیلن گلیکول است. قبل از خرید ضد یخ، به برچسب نگاه کنید تا محصولات حاوی مواد شیمیایی کم سمی، پروپیلن گلیکول را شناسایی کنید.

روغن موتور.

روغن موتور ممکن است با منیزیم، مس، روی و سایر فلزات سنگین که از موتور وسیله نقلیه شما منتقل شده است، آلوده شود. روغن حاوی مواد شیمیایی است که می تواند باعث آسیب عصبی و کلیه ها شود و مشکوک به ایجاد سرطان هستند.

 

رنگ لاتکس.

اگر در مقادیر زیاد مصرف نشود ، رنگهای لاتکس محلول در آب بسیار سمی نیستند. با این حال، برخی از رنگهای لاتکس هنگام خشک شدن، فرمالدئید ساطع می کنند. مقادیر زیاد فرمالدئید می تواندباعث  سردرد شود و چشم، بینی و گلو را تحریک کند.

رنگ روغنی.

رنگ روغنی حاوی حلالهای ارگانیک است که برای چشم و پوست تحریک کننده است و می تواند باعث ترک خوردگی پوست شود. استنشاق دود رنگ می تواند منجر به سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و خستگی شود. اکثر این علائم به محض بیرون رفتن در هوای تازه از بین می روند. با این وجود، قرار گرفتن در معرض مکرر این مواد شیمیایی در صورت عدم گردش هوا، می تواند باعث مشکلات کلیوی، کبد و خون شود.

نکات ایمنی:

هنگام نقاشی، پنجره ها و درها را کاملاً باز کنید. یک فن را در یک پنجره قرار دهید تا هوا را به سمت بیرون هدایت کرده و از آن خارج شود. فن را هنگام رنگ آمیزی و 48 ساعت  بعد از آن نگه دارید. كودكان كوچك را دور از اتاق نگهداري كنيد و از قوطي هاي رنگي باز دور باشيد. باتری اکثر باتری های سلولی مرطوب که در خودروهای امروزی و کامیون ها استفاده می شوند، مهر و موم شده اند، بنابراین شما نمی توانید در معرض محتویات باتری، از جمله اسید سولفوریک و سرب قرار بگیرید. با این حال، هنگام فعال سازی، محلول الکترولیت موجود در باتری گازهای انفجاری تولید می کند که به راحتی قابل اشتعال هستند. باتری هایی که حاوی اسید سولفوریک هستند باید دارای برچسب باشند. دودهای اسید سولفوریک به شدت تحریک کننده هستند و در صورت تماس با آن باعث سوزش پوست یا کوری می شوند. سرب به هر شکل سمی است و در بدن ومحیط ما تجمع می یابد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید