چگونه آلودگی هوا بر سلامتی ما تأثیر می گذارد؟

0
1,275
399699.jpeg alt_text
399699.jpeg caption

کیفیت هوا و کیفیت زندگی ثابت شده است که کیفیت هوا بر سلامت انسان تأثیر می گذارد. زندگی در یک محیط بدون آلودگی نشان از کیفیت بهتر زندگی دارد، اما آیا ما واقعاً می دانیم که آلودگی هوا چگونه بر ما تأثیر می گذارد و کدام قسمت از بدن ما توسط هر نوع ذره آلاینده آسیب می بیند؟

خطر مرگ با آلودگی هوا

آلودگی هوا باعث مرگ حدود هفت میلیون نفر در سال در سراسر جهان می شود. رشد و تمرکز جمعیت در شهرها و همچنین شیوه مصرف انرژی در مناطق شهری از طریق حمل و نقل یا سیستم گرمایش و تهویه مطبوع از جمله موارد دیگر منجر به انتشار مقادیر عظیمی از گازها می شود که برای سلامتی ما مضر است.

چگونه آلودگی هوا بر سلامتی ما تأثیر می گذارد؟

سلامت جسمی و روانی ما تحت تأثیر نوع آلودگی هوا که در معرض آن قرار داریم است. بسیاری از اندامها و عملکرد اعضای بدن وجود دارند که ممکن است آسیب ببینند ، عواقب آن شامل این موارد است:

  • بیماری های تنفسی
  • آسیب قلبی عروقی
  • خستگی، سردرد و اضطراب
  • تحریک چشم، بینی و گلو
  • صدمه به اندام های تولید مثل
  • به کبد، طحال و خون مضر است
  • آسیب سیستم عصبی

جمعیت شهری بیشتر در معرض اثرات آلودگی هوا قرار دارند و در این شرایط ، افرادی که ضعیف هستند، به ویژه کودکان و افراد مسن آسیب پذیر هستند.

علل اصلی آلودگی هوا

تولید گازهای گلخانه ای از وسایل حمل و نقل مختلف، سوزاندن سوخت های فسیلی، تولید صنعتی، آتش سوزی جنگل ها، استفاده از ذرات معلق در هوا و تابش اشعه برخی از دلایل اصلی آلودگی هوا است. چنین منابعی گاز و موادی را که برای انسان سمی هستند را آزاد می کند، که مضرترین آنها ازن: O3، دی اکسید گوگرد (SO2)، دی اکسید نیتروژن (NO2)، معلق است. 

نحوه مقابله با آلودگی هوا

 

آلودگی هوا

برای کاهش اثرات منفی آلودگی جوی بر سلامتی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و اتلاف آب و هوا و هوای پاک (CCAC) متشکل از برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد راه اندازی کردند.  این برنامه ای است که با هدف "بسیج شهرها و افراد برای محافظت از سلامتی و کره زمین  از اثرات آلودگی هوا" انجام شده است و هدف آن کاهش نیمی از تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا قبل از سال 2030 بوده است. اقدامات محلی خواهد بود و بر بهبود حمل و نقل، مدیریت پسماند، کیفیت هوای داخل اتاقها ، تأمین انرژی، صنعت، مواد غذایی و کشاورزی متمرکز خواهد بود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین ازمتخصص داخلی نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید