چگونه به کودکی که از حیوانات می ترسد کمک کنیم؟

0
1,092
720183.jpeg alt_text
720183.jpeg caption

بعضی از کودکان از ابتدا حیوانات را دوست دارند اما برخی دیگر از حیوانات می ترسند. کودك در دو تا سه سالگی متوجه می شود که بعضی از حیوانات خطرناك هستند اما برای تشخیص انواع خطر دانش کافی ندارد پس به دنبال این وضعیت در نزدیک شدن به آن ها احتیاط می کند. اگر تجربه بدی از نزدیکی به حیوانات براي کودك پیش نیاید، این احتیاط تا سن پنج یا شش سالگی برطرف می شود اما در غیر این صورت ترس دایمی در او شکل می گیرد. دور کردن کودك از حیواناتی نظیر مار، موش، و یا حیوانات بزرگ عقلانی است اما در مورد حیوانات خانگی و اهلی بهتر است کودك را از آن ها دور نکنیم.براي کاهش ترس فرزندتان راههای بسیاری وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

ترس کودك را نادیده بگیرید

در ابتدا بهتر است ترس کودك را نادیده بگیرید. به جاي هرگونه صحبت، با رفتار خود نشان دهید که از حیوانات نمی ترسید. وقتی با هم به یک سگ نزدیک می شوید، منتظر واکنش کودك نباشید بلکه بی توجه به او سگ را نوازش کنید. کودك را مجبور به تقلید از رفتار خود نکنید بلکه به عنوان الگویی مثبت، رفتار با حیوانات اهلی را به او بیاموزید.( ببین چجوري دارم دستم را براي سگ دراز می کنم تا بو بکشه. حالا دارم پشت گوش هایش را می خارانم. می بینی چجوری دمش رو تکون میده؟انگار دوست داره کسی نازش کنه).

عکس هایی از حیوان را به کودك نشان دهید

ابتدا نظر خودتان را در مورد حیوانی که کودك از آن می ترسد بیان کرده، سپس با استفاده از شکل هاي کتاب ها و مجله ها سر صحبت با کودك را باز کنید. در مورد طرز ایستادن، نشستن و رفتار حیوانی که حالت دوستانه ایی دارد با او صحبت کنید.

حیوان مورد نظر را بررسی کنید

داستان هایی را درباره آن حیوان براي کودك بخوانید. مراقب باشید این داستان ها ترسناك نباشند .برای افزایش معلومات کودك، مقاله یا کتاب های غیر داستانی نیز برایش بخوانید.در مورد خطرات این حیوان اطلاعات صحیحی در اختیارش قرار دهید. برای کودکی که از سگ می ترسد بسیار ارزشمند است که بداند وقتی سگی دمش را تکان می دهد، عوعو می کند . گوش هایش را پایین می اندازد، حالت دوستانه ایی دارد یا حتی ممکن است از او ترسیده باشد.

فیلم ها یا کارتون هایی درباره حیوان مورد نظر تهیه کنید.

بهتر است این فیلم ها درباره ماجراهای یک فرد با حیوانش باشد.به ویژه وقتی موثرتر هستند که هنرپیشه نقش اول آن ها، یک کودك باشد.

حیوانات را از دور تماشا کنید

کودك را به نزدیک شدن به حیوانی که از آن می ترسد، مجبور نکنید. بهتر است بگذارید کودکان دیگر را در کنار حیوانات تماشا کند. ابتدا با هم از داخل خانه حیوان را تماشا کنید، سپس از خانه خارج شوید ولی فاصله مطمین را حفظ کنید. کم کم فاصله را کم کنید اما مراقب احساس امنیت در کودك باشید. صبور باشید. حتی ممکن است چند قدم نزدیک شدن به حیوان به چندین روز تمرین نیاز داشته باشد.

نقش حیوان را بازی کنید

در خانه درباره نحوه رفتارتان با حیوان صحبت کنید. نقش آن حیوان را بازی کنید تا کودك بتواند نزدیک شدن به حیوان را با شما تمرین کند .برای مثال اگر نقش یک سگ را ایفا می کنید: عوعو کنید ، دمتان را تکان دهید و دست و پای کودك را بو بکشید. در همین حال از قول سگ بگویید :(ببین من دارم دمم رو تکون میدم چون میخوام باهات دوست بشم اما چون یکم ازت میترسم دارم تو رو بو می کنم). برای جذاب شدن بازی بهتر است پس از شما کودك نقش سگ را بازي کند.

با هم به حیوان نزدیک شوید

کوچک ترین و آرام ترین حیوان را برای مرحله اول انتخاب کنید.در حالی که دست کودك را گرفته اید به آرامی به طرف حیوان پیش روید و او را تحسین کنید. به کودك بگویید تا تنفس خود را کنترل کند و با خودش حرف بزند. (من حالم خوبه، اصلا نمیترسم.این سگ خیلی بامزه ست). در هنگام نزدیک شدن به حیوان از کودك بخواهید میزان ترسش را بیان کند. هر قدم که به حیوان نزدیک تر می شوید، مکث کنید و میزان ترس را از کودك بپرسید. کودك براي بیان ترس خود از عدد یک تا ده استفاده می کند. اگر عدد به ده نزدیک بود،کمی صبر کنید. پس از یک دقیقه دوباره بپرسید. اگر درجه ترس پایین آمد، به حرکت خود ادامه دهید.

اوقات بیش تری با حیوان بگذرانید

زمان بیش تری با حیوان بازی کنید. بزرگترین موفقیت براي کودك لمس حیوان است. راه درست این کار را به او بیاموزید. اگر احساس می کنید ترس کودك کاهش یافته است، کم کم از او دور شوید و همچنان او را به نوازش حیوان تشویق کنید. بگذارید فاصله را کودك تعیین کند و برای دورتر شدن از او اجازه بگیرید. پس از کسب موفقیت در مرحله قبل می توانید یک حیوان بزرگ تر از همان نوع را انتخاب کنید.(اگر در حالت قبلی با یک توله سگ تمرین می کردید اکنون یک سگ بالغ را انتخاب کنید).

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید