کمر درد یا درد سیاتیک چیست؟

0
885
475690.jpeg alt_text
475690.jpeg caption

کمر درد بعد از اشکال مختلف و شدت مختلف ممکن است ایجاد شود. ممکن است بلافاصله بعد از یک آسیب یا ضربه  ایجاد شود یا به تدریج در طی ماه ها ایجاد شود. ممکن است به صورت حاد و کوتاه مدت یا مزمن و طولانی مدت دیده شود. داروهای تسکین دهنده درد که بدون تجویز پزشک توسط داروساز در دسترس قرار می گیرد برای تسکین دردها تا مدتی مفید هستند.  عصب سیاتیک از یک دیسک دچار فتق شده در مهره های پایین کمری تحت فشار قرار می گیرد و ایجاد درد می کند. زمانی که دیسک دچارفتق می‌شود باعث فشار روی اعصاب اطراف آن می گردد این عارضه باعث درد شدید در اطراف عصب سیاتیک می شود. عصب سیاتیک طولانی ترین عصب در بدن میباشد از پایین کمر شروع میشود و به سمت لگن و باسن ساق ها و پا در هر دو طرف حرکت می کند.

 

 

تنگی کانال نخاع

خارهای استخوان و همچنین تنگی کانال نخاع نیز باعث فشار روی عصب سیاتیک در بخش تحتانی کمر می گردد. زمانی که این اتفاق می‌افتد علائم بسیار زیادی همراه با مشکلات زیادی ایجاد می‌شود شایع‌ترین علامت قابل شناسایی به علت تحت فشار قرار گرفتن در عصب سیاتیک دردی است که از پشت کمر بخش تحتانی به خارج یا داخل هر دو ساق پا انتشار پیدا میکند این حالت می تواند یک درد خفیف تا شدید را ایجاد کند همچنین ممکن است باعث گزگز اندام و ضعف در ساق یا پاها بشود. در صورتی که همراه با علائم خطر مثل تب اختیاری ادرار مدفوع احساس فلج پیشرونده در پا یا بی حسی شدید در اندام نشود نیاز به اقدام اورژانس و جراحی و آزادسازی عصب از دیسک وجود ندارد.  در صورتی که علائم طولانی باشند یا فرد دچار بی حسی اندام یا ضعف در راه رفتن در دراز مدت بر داروها و کاهش درد به همراه توصیه به استراحت برای مدت کوتاه تصمیم به عمل جراحی برای فرد بگیرد.

 

 

درد سیاتیک

روش تشخیص سیاتیک

روش‌های تشخیصی شایع معاینه بالینی و بررسی محل درد در ناحیه عصب سیاتیک و در صورت نیاز از انجام تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی از مهره های کمری می باشد.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید