کولپوسکوپی رحم چیست و چگونه انجام می شود؟

0
2,277
754217.jpeg alt_text
754217.jpeg caption

کولپوسکوپی نوعی روش پاراکلینیک بوده که از آن برای بررسی واژن و دهانه رحم‌ استفاده میشود. این دستگاه دارای یک میکروسکوپ چراغ دار بوده که به پزشک این امکان را میدهد که بتواند واژن و سرویکس را با بزرگنمایی بالا ببیند. در صورتی که ضایعه مشکوک مشاهده شود این امکان را دارد که در حین انجام‌کولپوسکوپی نمونه برداری کرده  و جهت پاتولوژی ارسال کند. یکی از موار انجام کولپوسکوپی در بیمارانی هست که مبتلا به زگیل تناسلی و به ویژه انواع پر خطر آن هستند. این افراد در ریسک ابتلا به کنسر سرویکس (دهانه رحم) می باشند.

پاپ اسمیر خطرناک

 در مواردی که نتیجه پاپ اسمیر  پر خطر باشد و سلولهای مشکوک به بدخیمی دیده شود، توصیه میشود که جهت بررسی دقیق تر کولپوسکوپی انجام شود. هر گاه در گزارش سونو گرافی افزایش ضخامت آندومتر (دیواره رحم) به صورت موضعی و فوکال دیده شود انجام کولپوسکوپی می تواند مفید و سودمند واقع شود.

لکه بینی پس از رابطه جنسی

افرادی که پس از رابطه جنسی دچار لکه بینی   یا حتی خونریزی میشوند، لازم هست به منظور تشخیص پولیپ ها و یا ضایعات بدخیم، تحت کولپوسکوپی قرار بگیرند.

اقدامات قبل کولپوسکوپی

قبل از انجام کولپوسکوپی لازم هست که تست بارداری انجام شود و از عدم بارداری فرد اطمینان حاصل شود، زیرا در حین انجام، ممکن هست به جنین آسیب وارد شود و ختم بارداری صورت گیرد. توصیه میشود حدود ۲۴_۴۸ ساعت قبل از انجام کولپوسکوپی، از استحمام، استفاده از پماد ها و ترکیبات واژینال و داشتن رابطه جنسی پرهیز شود.در صورتی که فرد از داروهای ضد انعقاد و رقیق کننده خون نظیر آسپیرین، وارفارین و  هپارین مصرف میکند ، لازم هست پزشک خود را از این موضوع مطلع سازد.

مدت زمان انجام کولپوسکوپی

 

کولپوسکوپی

مدت زمان انجام کولپوسکوپی حدکد بیست دقیقه می باشد. برای انجام کولپوسکوپی، با اسپکولوم دهانه واژن باز نگه داشته میشود. سپس با کولوپوسکوپ وارد شده و از ضایعات مشکوک نمونه برداری میشود. پس از انجام کولپوسکوپی ممکن هست خونریزی ایجاد شود که جهت کنترل خونریزی از ماده ای استفاده میشود که مکجب ترشحات تیره رنگ تا چند رور بعد میشود که باید به بیمار اطمینان داده شود که بهبود پیدا میکند و مطلب نگران کننده ای نیست.

تب و لرز بعد از کولوسکوپی

درصد کمی از افراد ممکن هست پس از انجام کولپوسکوپی دچار تب و لرز شوند.این امر به علت آلودگی باکتریال نظیر استاف اورئوس شوند که این امر خطرناک بوده و سریعا باید با پزشک صحبت شود. برخی افراد هم پس از انجام، دچار ترشحات واژینال شده که خود محدود شونده هست و درصورتی که شدید باشد توصیه میشود تحت نظر پزشک از داروهای آنتی بیوتیکی استفاده شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید