کیست مویی یا پیلونیدال چیست؟

0
1,349
367866.jpeg alt_text
367866.jpeg caption

کیست پیلونیدال که با اصطلاح کیست مویی نیز شناخته می شود کیست های خوش خیم حاوی مو هستند که معمولا در ناحیه کمی بالاتر از مقعد بروز می یابند. معمولا وجود یک سینوس چرکی یا همان زخم های کوچک روی استخوان دنبالچه می توانند با نشستن های طولانی چرکی شده و عامل بروز عفونت گردند. با این که این کیست ها اکثرا در این منطقه مشاهده می شوند ولی امکان بروز آن در هر منطقه ای از بدن به خصوص مناطق با رویش موی زیاد حتی ناف وجود دارد. 

علائم کیست مویی

 

کیست پیلونیدال

 

در مراحل اولیه بروز کیست مویی فرد با هیچ گونه علائمی مواجه نخواهد بود بنابراین شاید در این مراحل برای فرد قابل تشخیص نیز نباشد. در صورتی که این کیست ها بیش از حد چرکی شوند و یا به عبارتی آبسه نیازمند تخلیه باشند علائم حاد کیست پیلونیدال را از خود بروز خواهند داد. علائم حاد آن عبارتند از:

• احساس درد و ناراحتی

• تب و لرز

• ترشحات چرکی

• قرمزی پوست و التهاب

علاوه بر کیست مویی حاد به ندرت برخی از افراد دچار کیست مویی مزمن می گردند. این افراد معمولا درد کمتری را نسبت به موارد حاد تجربه می کنند ولی معمولا با عفونت های عود شونده همراه می گردند که در اغلب موارد نیاز به درمان های جراحی برای برطرف کردن این مشکلات نیاز خواهد بود. 

دلایل

اگر چه هنوز دلایل قطعی برای بروز کیست مویی وجود ندارد ولی برخی از فرضیه ها حاکی از این مسئله هستند که احتمال بروز این مشکل با داشتن مشاغلی که نیاز به زمان طولانی برای نشستن وجود دارد دو چندان می گردد. از طرفی افراد با میزان بالای موهای مجعد و ضخیم و با اضافه وزن بیشتر در معرض بروز این حالت می باشند. همه این دلایل به علت گیر افتادگی مو در بین لایه های پوستی و هم چنین تجمع عفونت در آن ها اتفاق می افتد. در برخی موارد خارش و آسیب دائمی این محل و هم چنین وجود سابقه خانوادگی می توانند زمینه ساز بروز این مشکل گردند. 

عوارض کیست پیلونیدال

یکی از عوارض موجود برای کیست پیلونیدال عود مجدد آن حتی با وجود جراحی می باشد که در موارد بسیار اندکی بروز می یابد. 

تشخیص کیست مویی

تشخیص کیست مویی در مراحل ابتدایی ممکن است توسط خود فرد در هنگام شستشو با لمس نقاط برجسته مشخص گردد ولی در مراحل حاد معمولا درد و ناراحتی در هنگام نشستن به وضوح حاکی از این مسئله خواهد بود. 

درمان کیست مویی

بخشی از درمان کیست مویی در موارد بروز عفونت شامل درمان های خوراکی مانند مصرف داروهای آنتی بیوتیکی می باشد. اگر چه برخی از افراد تمایل به استفاده از درمان های خانگی برای حل مشکلات کیست مویی و دردهای ناشی از آن دارند، ولی توجه به این نکته ضروری می باشد که این درمان ها نوعی درمان قطعی به حساب نمی آیند و تنها درد و الیتام آن ها را تسکین خواهند داد. امروزه درمان کیست پیلونیدال به کمک لیزر نیز صورت می گیرد که روشی کم عارضه تر بوده و به راحتی در مطب ها به صورت سرپایی انجام می گردد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید