گرفتگی گوش و علل آن

0
869
716795.jpeg alt_text
716795.jpeg caption

گوش از سه بخش اصلی خارجی، میانی و درونی تشکیل شده است. امواج حرکتی و صوتی در گوش به الکتریکی تبدیل شده و به مغز فرستاده می شود. گوش بیرونی در حقیقت همان قسمتی از گوش است که قابل دیدن است. امواج صوتی، توسط گوش بیرونی گرفته شده و از طریق لوله یا کانال گوش به داخل گوش فرستاده می شود. در واقع گوش خارجی وظیفه جمع آوری صدا و انتقال آن به گوش میانی را دارد.

صداها داخل گوش رفته و به گوش میانی می‌رسد. یکی از وظایف گوش میانی، حفظ گوش از عفونت ها میباشد که این کار از طریق جرم گوش انجام می‌گیرد.جرم همان ماده چسبنده و موم شکل است که وظیفه محافظت از گوش را دارد. موم گوش توسط غدد سباسه و آپوکرین گوش ساخته وترشح می شود. موم گوش سبب حفظ رطوبت گوش شده وهمچون لایه ای چسبنده بین گوش درونی وبیرونی،از انتقال ذرات گرد و غبار به پردهه تیمپان(صماخ)جلوگیری میکند.

مواد شیمیایی که در موم وجود دارد خاصیت باکتریوسیدال(از بین برنده باکتری) داشته و از عفونت گوش جلوگیری می کند‌. وظیفه دیگر گوش میانی تبدیل امواج صوتی به لرزش و ارسال آن به گوش درونی می باشد که این کار را به وسیله استخوان های کوچک گوش، انجام داده و همین استخوانچه ها، پیام عصبی تولید شده را به مغز فرستاده تا مغز آن را پردازش کند.

گوش میانی و حفظ تعادل

در داخل گوش درونی، مایعی وجود دارد که سبب حفظ تعادل بین محیط داخل و درونی گوش می شود و حرکت این مایع و تغییر در حجم آن میتواند منجر به سرگیجه و گرفتگی گوش شود. در حقیقت گرفتگی گوش، احساس کیپی یا کاهش ظرفیت شنیداری و همچنین احساس تجمع مایع درون گوش می باشد.

دلایل گرفتگی گوش

۱_ یکی از عوامل گرفتگی گوش سرماخوردگی می باشد که البته بیشتر در کودکان رخ می دهد

۲_مشکلات سینوسی نیز علت دیگر گرفتگی گوش است که می تواند در هر سنی رخ دهد. هوای سرد و یا صدای بلند نیز باعث آسیب به پرده صماخ گوش شده و باعث گرفتگی گوش در فرد میشود.

۳_عفونت گوش از مهمترین علل گرفتگی گوش است. وجود ویروس و یا باکتری در مایع گوش نیز میتواند باعث گرفتگی گوش شود. در این صورت فرد با مراجعه به پزشک به درمان می پردازد

۴_تجمع جرم اضافه در گوش سبب انسداد کانال گوش و گرفتگی آن میشود.

۵_ وجود شی خارجی نیز می‌تواند عامل دیگری باشد.

۶ _شنا کردن و یا مسافرت با هواپیما نیز میتواند باعث گرفتگی گوش شود.

۷_ سکته مغزی نیز می تواند گرفتگی گوش را شامل گردد. که در این صورت فرد باید هر چه سریعتر توسط پزشک معاینه شود.

سرگیجه خوش خیم گوش که شایع‌ترین مشکل سرگیجه است و ممکن است زمانی رخ دهد که فرد تغییر ناگهانی در وضعیت سر خود انجام داده و یا سر خود را در جهتی خاص حرکت دهد.

از علائم و نشانه‌های این سرگیجه خوش خیم گوش، احساس گرفتگی گوش عدم تعادل، تهوع و استفراغ و همچنین چرخش محیط اطراف می باشد.البته گاهی عفونت‌های ویروسی گوش داخلی نیز می‌تواند باعث گرفتگی گوش شود که می بایست توسط پزشک بررسی گردد.

درمان گرفتگی گوش

برای درمان گرفتگی گوش راه های مختلفی وجود دارد. اما آنچه مهم است این است که ابتدا باید علت گرفتگی گوش مشخص شود .باد کردن لب ها و بینی می تواند در برخی موارد مفید واقع شود. شستشوی گوش جهت باز کردن کانال گوش نیز گاهی اوقات مفید می باشد.

استفاده از داروهای ضد احتقان مانند آنتی هیستامین ها نیز از التهاب و گرفتگی گوش می کاهد. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها (در صورت تشخیص عفونت گوش توسط پزشک) توصیه می گردد. همچنین قطره های گوش نیز با استفاده صحیح می تواند مفید واقع گردد.

پیشنهاد مطالعه: خطرات استفاده از شمع گوش

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید