گزش حشرات در کودکان

0
3,118
360763.jpeg alt_text
360763.jpeg caption

اغلب کودکان گزش حشرات را در طول زندگی خود تجربه کرده اند و گزش های بندپایان مشکل شایع کودکان است که گاهی اوقات مشکلی در تشخیص ایجاد می کنند. تظاهرات پوستی به دلیل ترکیبات فعال شیمیایی است که از طریق نیش وارد پوست میگردد و واکنش های حساسیتی را برمی انگیزد. بیمار ممکن است از منشا ضایعات نااگاه باشد یا اینکه ممکن است گزیده شدن را انکار کند که تفسیر علت بروز ضایعه را برای پزشک دشوار می سازد. در این موارد دانستن عادات، چرخه زندگی و نشانه های بالینی حشرات و بندپایان شایعتری که آفت انسان ها هستند منجر به تشخیص صحیح می شود. 

علایم بالینی گزش حشرات 

نوع واکنشی که پس از گزش یک حشره ایجاد می شود به گونه حشره، گروه سنی و واکنش پذیری میزبان انسانی بستگی دارد. بندپایان ممکن است با مکانیسم های متفاوتی اسیب ایجاد کنند که شامل ضربه مکانیکی مانند گزش، تهاجم به بافت میزبان ، درماتیت یا الرژی پوستی بعد از تماس، انتقال بیماری های سیستمیک، تزریق مواد محرک سمی در سم نیش و القای انافیلاکسی که شدیدترین نوع واکش حساسیتی هست می باشند. بیشتر واکنش ها نسبت به گزش بندپایان به ایجاد آنتی بادی بر علیه مواد انتی ژنیک موجود در بزاق یا زهر بستگی دارند. نوع واکنش عمدتا به واسطه مواجهه قبلی فرد با همان گونه یا گونه های خویشاوند دیگر از حشره بستگی دارد. زمانی که شخصی برای اولین بار گزیده می شود هیچ واکنشی ایجاد نمی شود.  گاهی فقط یک واکنش پوستی موضعی فوری بصورت قرمزی مشاهده می شود.  پس از گزش های مکرر حساسیت ایجاد می شود که تقریبا 24 ساعت پس از گزش سبب ایجاد یک جوش خارش دار می شود. این واکنش شایعترین واکنشی است که در کودکان کم سن و سال دیده می شود. گزش های حشرات بسته به عادات تغذیه ای عامل ایجاد کننده ممکن است بصورت ضایعات منفرد، متعدد یا فراوان اتفاق بیفتند. مثلا کک ها تمایل دارند میزبان خود را به دفعات متعدد درون یک منطقه از پوست بگزند حال انکه پشه ها تمایل دارند بیشتر بصورت تصادفی و پراکنده در مناطق مختلف پوست فرد را بگزند و به او حمله کنند. 

آلودگی با کک 

یکی از انواع گزش ها که فرد بیش از همه با آن مواجهه می شود ناشی از کک های انسان یا سگ و گربه می باشند. کک ها انگل های خارجی خون آشام بدون بال هستند که معمولا سگ ها، گربه ها و پرنده را آلوده می کنند.  تخم ها معمولا در مناطق غبارآلود بین تخته های کف اتاق قرار دارند که پیله ها را ایجاد می کنند. پیله ها ممکن است تا یک سال باقی بمانند که در پاسخ به لرزش های ناشی از قدم برداشتن صاحب خانه بیرون می ایند. این حالت مسئول حملاتی است که اغلب برای صاحبان خانه هایی که اخیرا بعد از مدتی از سفر وارد خانه شده اند اتفاق می افتد. کک ها اغلب روی بدن انسان یا حیوان خانگی دیده نمی شوند.  بررسی کک از پارچه رختخواب به تشخیص کمک می کند که بوسیله تکاندن رختخواب به درون یک کیسه پلاستیکی به دست می ایند و محتویات از نظر کک ها یا تخم لارو یا مدفوع انها بررسی می شود. 

ساس 

سبب بروز دانه های قرمز بر روی صورت، گردن و دست ها میگردد. اغلب نیش دردناک است و اگر ساس له شود بوی بد ایحاد می کند. ساس می تواند ناقل هپاتیت B باشد.  بسیار به DETT حساس است و با ملاتیون یا پرمترین از بین می رود. اندازه ان ها کمی بزرگتر از هسته سیب است. 

درمان گزش حشرات

درمان در جهت کاهش خارش بوسیله انتی هیستامین های خوراکی و کمپرس سرد بسیار کمک کننده است. کورتیکواستروئید های موضعی قوی هستند و هیچ نقشی در درمان واکنش های گزش حشرات ندارند. درصورتی که واکنش‌های شدید متعددی بویژه اطراف صورت و چشم ها رخ دهند یک دوره کوتاه از کورتون خوراکی ممکن است کمک کننده باشد. مواد دافع حشرات که حاوی دی اتیل تولوآمید DETT باشند ممکن است حفاظت نسبی در برابر پشه ها، کک ها ، مگس ها و ساس ها فراهم کنند ولی در برابر زنبورها نسبتا غیر موثر هستند. DETT باید روی پوست و لباس در معرض مواجهه به کار برده شود تا موثر باشد. موثرترین محافظت در برابر پشه ها، شپش بدن انسان و سایر بندپایان تغذیه کننده از خون انسان استفاده از DETT و پوشیدن لباس های اغشته به پرمترین است. ولی بعلت پتانسیل سمیت باید توجه شود که کمترین دوز DETT انتخاب شود. درصورت عفونت ثانویه باید انتی بیوتیک خوراکی مصرف شود. مالیدن حشره کش به تشک ها، فنر تختخواب و اطراف تختخواب و زیر ان نیز توصیه می شود. 

پیشگیری از گزش حشرات

  • استفاده کردن از دور کننده حشرات و تور. 
  • از بین بردن اشغال و اب های راکد در نزدیک محل اقامت. 
  • جستجو برای نقاط سیاه روی بالش یا رد خون برروی ملحفه. و شستن لباس ها و ملحفه ها در 60 درجه سانتی گراد یا فریز کردن لباس های ظریف و تمیز نمودن خانه. 
  • قبل از خرید اثاثیه و مبلمان دست دوم به دقت انها را بررسی کنید تا از نبود ساس اطمینان حاصل کنید. 
  • زمانی که در یک هتل می خواهید بخوابید ملحفه ها را از جهت جستجو برای ساس یا نقاط سیاه بالا بکشید. 
  • نکته ای که جالب است بدانید این است که عطرها و لباس های با رنگ روشن ممکن است پشه ها را جذب کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید