گزگز و مور مور شدن انگشتان نشانه چیست؟

3
128,547
18227.jpeg alt_text
18227.jpeg caption

گزگز یا مور مور شدن انگشتان دست حالتی است که معمولا به دنبال بی حسی این عضو از بدن مشاهده می گردد. افرادی که گزگز انگشتان را تجربه می کنند ممکن است به طرق مختلف علائم دیگری هم چون کرختی، سوزن سوزن شدن و یا سوزش را نیز همراه با آن داشته باشند. علل مختلفی برای ابتلای افراد به این حالت وجود دارد و نمی توان تنها با مشاهده این علامت، فرد را مبتلا به بیماری خاصی دانست. از طرفی مور مور شدن انگشتان ممکن است به دنبال یکی از بیماری ها به وجود بیاید و به خودی خود یک بیماری تلقی نگردد. 

علل گزگز و مور مور شدن انگشتان

 

گزگز و مورمور شدن انگشتان

 

بصورت کلی برخی از اختلالات ممکن است بر روی جریان خون دست تاثیر گذاشته و برخی نیز اعصاب دست را متاثر می سازند. برخی علل محیطی و موقتی نیز می توانند باعث گزگز و مور مور شدن انگشتان گردند از جمله خواب رفتن انگشتان دست، انجام فعالیت های تکراری و یا حتی فعالیت های ظریف. بنابراین برخی از دلایل بی حسی دست نیاز به اقدامات خاص درمانی ندارند ولی برخی از آن ها می توانند حاکی از شرایط تهدید کننده حیات باشند که بهتر است افراد در مورد آن ها تحت نظر قرار بگیرند. سایر علل آن عبارتند از:

  • کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین B12 می توانند حالت هایی هم چون ضعف و بی حسی اندام هایی مانند انگشتان را ایجاد نمایند. در میان مواد معدنی هم، پتاسیم و منیزیم درایجاد علائم گزگز انگشتان دست تاثیر گذار باشند.

 

  • عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی از داروها مانند داروهای تجویزی برای درمان سرطان، برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد تشنج و داروهای فشار خون.

 

  • بیماری پدیده رینود که در آن جریان خون به بخش های انتهایی از جمله انگشتان دست و پا تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می یابند و می توانند با علائمی مانند بی حسی و کرختی و گزگز انگشتان دست همراه گردد.

 

  • سندرم تونل کارپل که در آن عصب میانی عبور کننده از ناحیه مچ دست تحت فشار قرار گرفته و ایجا حالتی بی حسی در انگشتان می نماید. البته یکی از ویژگی های این بیماری در این است که میزان بی حسی انگشت کوچک نسبت به سایر انگشتان کمتر است. 

 

  • آرتروز دیسک گردن با عنوان بیماری اسپوندلیوز گردن می تواند اعصاب مچ دست، دست و انگشتان را دچار ضعف و بی حسی نماید. 

 

  • در افراد دیابتیک از آن جایی که فرآیند انرژی سلولی با اختلال مواجه می شود، ممکن است بالا بودن قند خون با آسیب اعصاب همراه گردد. بنابراین بروز علائمی مانند گزگز، مور مور شدن یا احساس سوزن سوزن شدن در بیماران دیابتی چندان دور از انتظار نخواهد بود.

 

 

  • بیماری فیبرومیالژیا یا سندرم درد مزمن با حالت هایی هم چون خستگی، ضعف همراه است که افراد مبتلا به آن ممکن است بی حسی و مور مور شدن انگشتان را نیز تجربه کنند.

 

  • بیماری های خود ایمن مانند لوپوس، ام اس و سندرم گیلن باره نیز ممکن است علائمی مانند سوزن سوزن شدن انگشتان را ایجاد کنند. 

 

  • برخی علل نادری که می توانند ایجاد کننده این علائم باشند عبارتند از سکته، آرنج تنیس بازان، کیست گانگلیون و واسکولیت.

درمان گزگز و مور مور شدن انگشتان

بسته به علل گزگز و مور مور شدن ممکن است پزشکان درمان های مختلفی برای افراد تجویز نمایند. این درمان ها ممکن است شامل انجام فعالیت های ورزشی، داشتن یک برنامه منظم فیزیوتراپی و درمان بیماری های زمینه ای ایجاد کننده این شرایط می باشد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

3 دیدگاه‌ها

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    بنده هرسال وقت کشاورزی و کارهای سنگین کشاورزی که دستان من با تیلر وقتی کار میکنم از دو دست از آرنج به پایین دچار درد و خواب رفتن دستها میشه و بعد از گذشت 10 تا15روز این درد یواش یواش کم شده و به سمت نوک انگشتان حرکت میکنه و بعد از مور مور شدن و سوزن سوزن شدن نوک انگشت دو دست یواش یواش کم میشه و رد میشه الان 3 یا 4 سال هست تو همین فصل این اتفاق میفته برای من مشکل از چی میتونه باشه
    چکار انجام بدم بهتره
    ناگفته نمونه که بنده کلسترول خونم یکم بالا هست میتونه علت این باشه
    ممنونم از شما اگه پاسخ این سوال بنده رو بیان کنین
    موفق باشین

  2. سلام روزتون بخیر من الان چند روزی که دستام از مچ به پایین درد می کنه بعد از درد. انگشتام شروع به گز گز و سوزن سوزن شدن می کنه همش باید بکوبمش به اینطرف اون طرف تا اروم بشم البته ی چند ماهی هم هست که شب خواب ندارم و پاهام و دستام ضعف شدیدی دارن اینقدر صعف میره که می کوبم به زمین تا ضعفش اروم بشه شکلات می خورم ولی فایده ای نداره.من چکار کنم اصلا نمیدونم پیش چه متخصصی برم میشه راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید