تغذیه فرد کرونایی، چه چیزهایی بهتر است بخوریم؟

0
856
تغذیه فرد کرونایی

تغذیه فرد کرونایی

تغذیه مناسب یکی از اجزای ثابت حفظ سلامتی است؛ مواد غذایی مصرفی می‌توانند از جهات گوناگون وضعیت سلامتی را تحت تاثیر قرار دهند. این روزها که در پاندمی کرونا به سرمی‌بریم، یکی از سوالاتی که ممکن است ذهنمان را درگیر کند این است:« در صورت ابتلا به کرونا چه غذاهایی بهتر است بخوریم و از خوردن چه غذاهایی لازم است که اجتناب کنیم؟» در متن پیش رو قصد داریم به شما بگوییم در صورت ابتلا به کرونا تغذیه فرد کرونایی پگونه باید باشد و چه چیز هایی بهتر است میل کند.

در این مقاله می‌خوانید:

  • بیماران مبتلا به کرونا چه غذاهایی لازم است بخورند؟
  • کارهایی که می‌توانند روند درمان کرونا را تسریع ببخشند
  • برخی توصیه‌های عمومی در زمان پاندمی کرونا

تغذیه سالم برای حفظ سلامتی ضروری است؛ به ویژه اگر سیستم ایمنی در حال مبارزه با یک عامل خارجی از قبیل ویروس کرونا کووید- 19 باشد. علاوه بر این برای داشتن سلامتی انجام ورزش و فعالیت فیزیکی هم ضرورت دارد.

بیماران مبتلا به کرونا چه غذاهایی لازم است بخورند؟

مواد غذایی مصرفی نقش زیادی در سرعت بهبود فرد مبتلا به بیماری کرونا ایفا می‌کنند. تغذیه فرد مبتلا به کرونا باید شامل همه موارد زیر باشد:

کالری

بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره نیاز به انرژی دارد. کالری مواد غذایی انرژی لازم برای بدن را تامین می‌کند. در زمان ابتلا به بیماری خوردن غذاهای غنی از کالری برای برگرداندن انرژی بدن به سطح پایه ضرورت دارند. از جمله برنج، نان، ماکارونی و سیب‌زمینی. از خوردن غذاهای کم‌کالری مثل انواع تنقلات اجتناب کنید.

پروتئین

پروتئین‌ها از مهم‌ترین مولکول‌ها سازنده بدن انسان هستند؛ بدون مصرف غذاهای غنی از پروتئین نباید انتظار داشته باشید که حالتان خیلی زود خوب شود. روزانه لازم است 70-100 گرم پروتئین به وعده غذایی خود اضافه کنید. گوشت مرغ، تخم مرغ و حبوبات منابع مناسبی برای دریافت پروتئین و تغذیه مناسب فرد کرونایی هستند.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات منبعی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ علاوه بر این میوه‌ها می‌توانند بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را هم تامین کنند و از دهیدرتاسیون و کم‌آبی پیشگیری کنند. هر میوه‌ای که دستتان آمد از موز و پرتقال گرفته تا میوه‌های تابستانی و سبزیجات مختلف در دوره بیماری می‌توانند موثر باشند.

تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی

بدن برای مبارزه با میکروب‌ها و عوامل خارجی نیاز به یک سیستم ایمنی قوی دارد. از این رو خوردن موادی که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند، می‌تواند در تسریع روند درمان بیماری و پیشگیری از عوارض جدی موثر باشد. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی موادی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی را برای مبارزه علیه ویروس کرونا تقویت کنند .

برای مثال می‌توانید نوشیدن چای سبز را امتحان کنید.

مایعات

عوامل عفونی می‌توانند مایعات بدن را کم کرده و آن را درمعرض کم‌آبی یا دهیدراتاسیون قرار دهند. از این رو لازم است در طول دوره بیماری مایعات زیاد بخورید. باتوجه به اهمیت تغذیه فرد کرونایی باید روزی حداقل 8-10 لیوان آب بنوشید. علاوه بر آن سعی کنید در وعده‌های غذایی خود سوپ، آش و سایر مایعات را بگنجانید.

آب‌میوه‌های طبیعی هم از جهات گوناگون می‌توانند برای بدن مفید باشند.

کارهایی که می‌توانند روند درمان کرونا را تسریع ببخشند

جدا از چیزهایی که بهتر است به رژیم غذایی خود اضافه کنید، رعایت موارد زیر در رژیم غذایی می‌تواند کمک زیادی به برطرف کردن علائم بکند:

  • به جای غذاهای آماده سعی کنید از غذاهای خانگی با مواد اولیه تازه استفاده کنید.
  • مطمئن باشید که غذایی که مصرف می‌کنید به طریق بهداشتی تهیه شده است؛ دست‌هایتان را به دقت قبل از هر وعده غذایی بشویید.
  • ممکن است به دلیل بی‌اشتهایی در طول بیماری، خوردن وعده‌های غذایی سنگین برایتان دشوار باشد. به جای آن وعده‌های غذایی کوچک و بیشتر مصرف کنید.
  • بسیاری از مبتلایان به کرونا بلعیدن برایشان دشوار می‌شود. از این رو بهتر است غذاهایی مصرف کنید که بافت نرمی دارند و یا مایع هستند بنابراین در زمان تهیه تغذیه فرد کرونایی باید به این نکته توجه کنید.
  • تا زمانی که خواب و استراخت کافی نداشته باشید، هیچ رزیم غذایی نمی‌تواند به شما در روند درمانتان کمک کند. بنابراین سعی کنید در زمان ابتلا به بیماری به اندازه کافی بخوابید و سایر دستورالعمل‌ها را به دقت رعایت کنید.

برخی توصیه‌های عمومی در زمان پاندمی کرونا

تغذیه فرد کرونایی

قبل از خرید مواد غذایی برنامه ریزی کنید، فقط چیزهایی را بخرید که لازم دارید

افراد زیادی هر روز در سراسر جهان به کرونا مبتلا می‌شوند؛ وقتی فهمیدید که کرونا دارید وحشت نکنید! این ترس و وحشت بیهوده ممکن است سبب شود که بیش از آن چه لازم دارید خوراکی بخرید.

قبل از خرید مواد غذایی ضروری نگاه کنید که چه چیزهایی در خانه دارید؛ در قدم بعدی لیستی از چیزهایی که نیاز دارید تهیه کنید و طبق آن لیست مواد موردنظرتان را بخرید. در این صورت از هدر دادن پول و خرید مواد غیرضروری جلوگیری می‌کنید.

در استفاده از مواد اولیه غذا یک استراتژی مشخص داشته باشید، غذاهای تازه را در الویت قرار دهید

ابتدا از مواد تازه استفاده کنید. میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم‌جربی را که ممکن است فاسد شوند نسبت به موادی که فاسد نمی‌شوند، در الویت قرار دهید.

میوه‌ها و سبزیجات را همچنان می‌توان فریز کرد؛ مواد فریزشده نسبت به نوع تازه آن اغلب ارزش تغذیه‌ای کمتری ندارند. به هرحال برای جلوگیری از دورریز مواد ممکن است لازم باشد برخی از آ‌ن‌ها را فریز کنید.

غذاهای خانگی تهیه کنید

در زندگی روزمره بسیاری از افراد ممکن است وقت کافی برای تهیه غذای خانگی نداشته باشند؛ ماندن در خانه برای مدت طولانی اما می‌تواند فرصت خوبی باشد که غذای خانگی تهیه کنید.

تغذیه فرد کرونایی

دستورپخت‌های متنوعی در حال حاضر بر روی اینترنت دردسترس هستند که می‌توانید از آن‌ها در دوران قرنطینه خانگی استفاده کنید. دقت کنید غذاهایی درست کنید که سالم باشند و ارزش تغذیه‌ای بالایی داشته باشند.

آب زیاد بنوشید

آب بهترین و ارزان‌ترین نوشیدنی دردسترس است؛ زیاد آب بنوشید تا از بروز دهیدراتاسیون یا کم‌آبی در بدن جلوگیری کنید. مصرف نوشیدنی‌های گازدار را محدود کنید تا قند مصرفی را کاهش دهید.

مصرف میوه و سبزیجات هم می‌توانند به تامین شدن آب مورد نیاز بدن کمک کنند. نوشیدنی‌های پر از کافئین مثل قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند زمینه را برای دهیدرتاسیون فراهم کند و الگوی شبانه‌روزی خواب و بیداری را بهم بزنند؛ از این رو بهتر است مصرفشان محدود شود.

غذاهای فیبردار بخورید

فیبر غذاها سبب می‌شود که برای مدت بیشتری احساس سیری کنید؛ بنابراین از زیاد غذا خوردن پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این برای حرکات منظم دستگاه گوارشی و پیشگیری از بروز سرطان‌های روده بزرگ کمک‌کننده هستند.

برای این که مطمئن شوید که فیبر کافی به غذای خود اضافه کرده اید، سعی کنید در هر وعده غذایی از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. علاوه بر این غلات سبوس‌دار هم می‌توانند در تامین فیبر غذاهای مصرفی کمک‌کننده باشند.

قند دریافتی‌تان را کاهش دهید

سازمان بهداشت جهانی یا همان WHOتوصیه می‌کند که قند روزانه دریافتی کمتر از 5 درصد انرژی دریافتی روزانه باشد.

تغذیه فرد کرونایی

اگر وسوسه می‌شوید که غذاهای شیرین بخورید، میوه‌های تازه می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

مقدار قند یا عسل اضافه‌شده به مواد غذایی خود را محدود کنید و تا حد امکان از شیرین کردن نوشیدنی خود بپرهیزید؛ انجام هر یک از توصیه‌های گفته‌شده تا حد زیادی می‌تواند از افزایش بیش از حد قند و شکر وعده‌های غذایی شما پیشگیری کند.

نکته پایانی

این روزها در میانه همه‌گیری جهانی کرونا کووید-19 هستیم؛ هر یک از ما ممکن است یکی از مبتلایان بعدی به این بیماری باشد. آن چه اهمیت دارد این است که علائم بیماری را به دقت بشناسیم و درصورت ابتلا در قدم اول خودمان را قرنطینه کنیم و در مرحله بعدی با رعایت دستورالعمل‌های تغذیه‌ای به روند بهبود کرونا کمک کنیم. علاوه بر رعایت رژیم غذایی، استراحت کافی و مصرف منظم داروهایی که پزشک تجویز کرده است اهمیت زیادی دارد.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص عفونی ما مشاوره بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید