اهمیت تغذیه افراد مبتلا به دیابت در تعطیلات

0
991
393975.jpeg alt_text
393975.jpeg caption

اهمیت تغذیه افراد مبتلا به دیابت در تعطیلات

سطح بالای قند خون، دیابت نامیده می شود. دو هورمون انسولین و گلوکاگون موجب تنظیم قند خون می شوند. انسولین هورمون کاهنده قند خون و گلوکاگون هورمون افزایش دهنده سطح قند خون است. انسولین توسط سلولهای بتا پانکراس ساخته می شود و موجب افزایش  ورود گلوکز وقتد ازخون به داخل سلول ها میشود و به این ترتیب سطح قند خون را کاهش می دهند. 

 

انواع دیابت

دو نوع دیابت وجود دارد، در دیابت نوع یک، سلولهای پانکراس تخریب شده و توانایی ساخت انسولین ندارند، لذا سطح انسولین در آنها کم بوده و جب افزایش قند خون می شود. شروع این نوع دیابت در سنین کودکی بوده و به صورت حاد آغاز می شود. دیابت نوع دو، به علت مقاومت به اثر هورمون انسولین است وعلی رغم اینکه پانکراس میزان کافی هورمون انسولین می سازد، به علت مقاومتی که به آن وجود دارد، توانایی ورود گلوکز به سلول و کنترل سطح قند خون را ندارد. شروع این نوع دیابت اغلب در دهه چهارم و پنجم زندگی بوده و شروع تدریجی دارد.ژنتیک  مستعد کننده و رژیم های غذایی مملو از کربوهیدرات ها و قند های ساده، ریسک بروز دیابت را افزایش می دهند.

 

روش تشخیص دیابت

تشخیص دیابت از طریق سطح بالای قند خون ناشتا داده می شود. هر گاه سطح قند خون ناشتا، در دو نوبت مجزا بالای۱۲۶باشد فرد مبتلا به دیابت است. قند خون  ناشتا به طورطبیعی کمتر از ۱۰۰هست و افرادی که قند خون ناشتا آنها بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ باشد، در مرحله پره دیابت بوده و نیازمند رعایت رژیم غذایی و ورزش هستند‌. با توجه به عوارضی که سطح بالای قند خون بر سلامت فرد دارد، لازم هست به محض تشخیص دیابت، تحت نظر پزشک، داروی مناسب آغاز شود. رای کنترل قند خون، می توان از داروهای خوراکی و تزریق انسولین بهره مند شد.

 

عوارض قند خون بالا

با توجه به عوارضی که قند بالا، در سلامت عروق قلبی و مغزی دارد، کنترل قند خون در محدوه طبیعی، میتواند منجر به کاهش ریسک سکته های قلبی، مغزی و آسیب به عروق شبکیه چشم شود. مصرف منظم داروها، دربهبود کیفیت زندگی فرد مبتلا و طول عمر او، تاثیر مثبت دارد. رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی مدون نیز کمک قابل توجهی به افراد مبتلا به دیابت، در کنار مصرف داروها می کند. توصیه میشود افراد مبتلا به دیابت روزانه حدود نیم تا یک ساعت پیاده روی کنند.  

 

افزایش وزن و دیابت

 

اهمیت تغذیه افراد مبتلا به دیابت در تعطیلات

 

افراد مبتلا به دیابت نیازمند کنترل دقیق سطح قند خون و پرهیز از اضافه وزن هستند. دید و بازدید های تعطیلات عید نوروز، موجب افزایش کالری مصرفی افراد شده و در صورتی که همراه با افزایش فعالیت بدنی نباشد، می تواند موجب افزایش وزن شود. افراد دیابتی بیش از سایر افراد، باید درتعطیلات مراقب افزایش وزن خود باشند و با توجه به مصرف زیاد ترکیبات شیرین در این ایام، کنترل سطح قند خون آنها در این ایام اهمیت ویژه ای پیدا می کند.  مهمترین نکته در کنترل وزن، نظم غذایی و حذف نکردن وعده ها و میان وعده هاست. حذف وعده غذایی ولع شما به غذا خوردن را افزایش داده و موجب افزایش میزان کالری دریافتی در وعده بعد می گردد. بهتر هست در روزهای دید و باز دید نوروزی، از وعده های سبک وسرشار سبزیجات و فیبرها داشته باشید.این کار موجب کاهش مصرف شیرینی ها و کنترل قند خون می شود.  همیشه در مهمانی ها از یک نوع غذا استفاده کنید. خوردن غذاهای متعدد موجب افزایش کالری مصرفی، چاقی وافزایش قند خون می شود.  چاشنی های متدد شامل انواع ترش ها و…موجب افزایش اشتها  و اضافه وزن میشود.  در مهمانی ها بشقاب غذای کوچکتری انتخاب کنید، با این کار با حجم کمتری از غذا احساس سیری می کنید.  توصیه میشود نیمی از حجم بشقاب خودرا با سبزیجاتی از جمله کاهو، خیار وگوجه پر کنید. همچنین برای طعم دار شدن آنها، ازترکیبات آب لیمو و سرکه به جای سس های مایونز و پر چرب استفاده کنید.  آجیل ها و دانه های روغنی کالری زیادی دارند. درصورت تمایل به آنها، بهتر است در هر مهمانی حداکثر ۱۰ عدداز آجیل دلخواه خود مصرف کنید.  کلیه شکلات ها و شیرینی ها علاوه بر افزایش وزن و قندخون، اشتهای شما به مصرف بیشتر غذا افزایش میدهند.  بنابراین در صورتی که مایل به اضافه وزن و افزایش قند خون خود نیستید، جدا مصرف آنها را به طور کامل کنار گذارید.

 

اهمیت کنترل سطح قند خون

در تعطیلات عید به طور مرتب سطح قند خون ناشتا و بعد غذای خودرا چک کنید تا درصورت لزوم، میزان داروی مصرفی خودرا تغییر دهید. شرکت در مهمانی ها نباید موجب فراموشی مصرف منظم داروها شود.  شمردن کالری مصرفی با برنامه های کالری شمار موجب کنترل کالری مصرفی می شود.  در نهایت به کلیه افراد به ویژه مبتلایان به دیابت توصیه میشود، جهت کنترل وزن و قند خون، از پیاده روی در هوای مطبوع بهاری تعطیلات نوروزی غافل نشوید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید