سردی ناشی از میوه های بهاری

0
2,606
14362.jpeg alt_text
14362.jpeg caption

ازلحاظ طب سنتی انسان ها از لحاظ طبع  به چهار دسته تقسیم می شوند‌ دسته اول طبع صفراوی است. صفراوی طبع گرم وخشک است. این افراد از لحاظ خصوصیت اخلاقی افرادی حساس و زودرنج بوده و در شرایط استرس زا ، کنترل موقعیت و هیجانات برایشان مشکل است. این افراد خوشبین و پر انرژی بوده و علاقه زیادی به شرکت در فعالیت های گروهی و ورزشی دارند.  دسته دوم طبع دموی است این طبع گرم و تر بوده و افراد دموی سرزنده، اجتماعی  و پر حرف بوده و در فعالیت های دسته جمعی موفق هستند.  دسته سوم طبع سودایی است این طبع سرد و خشک بوده و افراد سودایی افرادی بدبین ، کم حرف و گوشه گیر هستند. این افراد در انجام کارها و شغل هایی که نیازمند فعالیت به صورت انفرادی هست اما موفقیت بیشتری دارند از لحاظ ظاهری دارای پوستی خشک و تیره هستند.  آخرین طبع بلغمی است، این طبع سرد و تر است. این افراد قابل اعتماد، صلح جو و آرام بوده و از نظر ظاهری کمی چاق هستند.

طبع های مواد غذایی

مواد غذایی و خوراکی ها نیز از نظرطبع به چهار گروه گرم وتر، گرم و خشک ،سرد و تر، سرد و خشک تقسیم می شوند. افرادی که طبع گرم دارند، بهتر است جهت حفظ تعادل بدنی خود، از خوراکی های خنک و طبع سرد استفاده کنند ودر مقابل افرادی که طبع سرد دارند، مصرف خوراکی های گرم برایشان مفیدتر است.  رعایت اصول رژیم غذایی وطبع ها در حفظ سلامتی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و متخصصین طب سنتی معتقد هستند اصلاح رژیم غذایی و رعایت طبع خواکی ها،می تواند از بروز بیماری ها جلوگیری کند. با نزدیک شدن فصل بهار و رویش میوه ها  وگیاهان متنوع،در این مقاله قصد داریم به برسی طبع میوه های بهاری بپردازیم:

• چاغاله بادام

این میوه طبعی سرد و تر داشته و افرادی که طبع بلغمی و سودایی دارند ،ممکن هست با خورن آن دجار دردشکم، دل پیچه و در برخی موارد اسهال شوند. افراد دموی وصفراوی با خوردن این میوه احساس سرزندگی می کنند.

• توت فرنگی

این میوه طبعی سرد داشته وسرشار از ویتامین سی است و برای افرادی که طبع گرم دارند، مفید است.

سردی ناشی از میوه های بهاری

حتما مطالعه کنید: بهترین زمان مصرف میوه

• توت سفید

این میوه طبع گرم داشته واستفاده آن به صورت تازه، توت خشک و دمنوش در افراد بلغمی مفید بوده و موجب افزایش انرژی و خونسازی در آنها می شود و از بروز سرطان ها جلوگیری میکند.

• گوجه سبز

این میوه پر طرفدا، طبعی سرد داشته و مصرف بیش از اندازه آن میتواند موجب دل درد شود وبرای سرد مزاجان مناسب نیست.

• سیب گلاب

این میوه طبعی گرم داشته و مصرف آن موجب سهولت کارکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست می شود.

• هندوانه

این میوه طبعی سرد داشته ومصرف آن درافراد بلغمی و سودایی توصیه نمیشود.افراد صفراوی و دموی میتوانند باخیال راحت از خواص این میوه سود ببرند.

• طالبی

این میوه دارای طبع گرم بوده و مصرف آن در افراد طبع سرد، سومند است. نکته قابل توجه این هست که این میوه میتواند موجب بروز آلرژی در افرادی که آلرژی دارند، شود.

• گیلاس

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در درمان بیماری نقرس مفید است.این نیوه طبعی خنک داشته و در افراد گرم مزاج، مفید است.

• آلبالو

این میوه طبعی سرد داشته و افراد بلغمی بهتر است، از مصرف زیاد این میوه پرهیز کنند. جهت غلبه بر طبع سرد میوه های بهاری، توصیه میشود افراد بلغمی و سودایی، به دنبال مصرف آنها، از دمنوش های طبع گرم همچون پونه، نعنا، آویشن و..همراه با عسل استفاده کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید