بهترین زمان مصرف میوه

0
4,095
760426.png alt_text
760426.png caption

میوه ها به دلیل داشتن ویتامین ها و سایر مواد مغذی، جزو خوراکی های سالم و مفید محسوب می شوند که به سلامتی و تقویت بدن کمک می کنند. اما زمان مصرف این مواد غذایی مهم است، زیرا ممکن است مصرف میوه ای در یک زمان خاص نه تنها فایده ای به بدن نرساند، بلکه باعث بیماری و آسیب دیدن بدن شود. بنابراین توجه به زمان مصرف میوه ها برای بهره مند شدن از فواید آن ها اهمیت زیادی دارد. برای مثال: قبل از شروع تمرین و ورزش زمان مناسبی برای خوردن میوه است، زیرا انرژی مورد نیاز بدن و ویتامین های ضروری بدن را تأمین می کند. برای مثال مصرف موز و انبه، به دلیل داشتن پتاسیم، موجب تعادل الکترولیت ها شده و به بازیابی ماهیچه ها کمک می کند. در ادامه به بررسی زمان های مختلف مصرف میوه و مشخص نمودن بهترین زمان مصرف آن پرداخته شده است:

• خوردن میوه با معده خالی

برخی از کارشناسان معتقدند که مصرف میوه قبل از وعده غذایی و با معده خالی، باعث جذب سریع تر مواد مغذی میوه، احساس سیری، کاهش اشتها و کاهش وزن می شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، خوردن میوه با معده خالی بهترین زمان مصرف آن است و باعث تقویت دستگاه گوارش و بهبود فرایند هضم می شود، در این زمان آنزیم های معده روی میوه اثر گذاشته و حداکثر مواد مغذی، قند و فیبر آن توسط بدن جذب می شود. اما زمانیکه که میوه با معده پر یا همراه غذا خورده شود، باعث طولانی شدن فرایند هضم و در نتیجه تخمیر میوه در روده و بروز ناراحتی های گوارشی همچون نفخ، اسهال، آروغ زدن و سوزش معده می شود.

بنابراین، صبح ها و به فاصله یک ساعت، قبل از خوردن صبحانه، یکی از بهترین  زمان ها برای خوردن میوه است، زیرا در این زمان جذب مواد معدنی و ویتامین ها به درستی انجام می شود، اما مصرف میوه با معده پر مانع از جذب کامل مواد مغذی میوه می شود و در این حالت بیشتر میوه دفع می شود و مصرف آن فایده ای برای بدن ندارد. مصرف برخی از میوه ها به صورت ناشتا بسیار مفید است و فواید زیادی برای بدن دارد. برای مثال خوردن سیب به صورت ناشتا، به دلیل داشتن فیبر فراوان، آنتی اکسیدان و ویتامین C، علاوه بر کمک به کاهش وزن، به سلامتی قلب و دندان ها کمک می کند. اما مصرف ناشتای برخی از میوه ها، به دلیل اسیدی بودن و فیبر زیاد آن ها، نه تنها فایده ای ندارد بلکه برای بدن مضر است. برای مثال مصرف خیار با معده خالی، به دلیل داشتن آمیلو اسید، باعث نفخ و درد شکم می شود.

مصرف ناشتای گوجه فرنگی، به دلیل اسیدی بودن آن در صورت ترکیب با اسید معده، باعث بروز زخم معده می شود. مصرف ناشتای موز به دلیل داشتن مقادیر بالای منیزیم، موجب بهم خوردن تعادل منیزیم بدن شده و اثر بدی بر قلب و عروق می گذارد. مصرف گلابی با معده خالی به دلیل فیبر خام آن، باعث آسیب دیدن مخاط معده شده و در دراز مدت باعث ایجاد بیماری های حاد معده می شود.

بهترین زمان مصرف میوه

مطالعه کنید: خواص گوجه سبز

• خوردن میوه بعد از غذا

برای بهره مند شدن از خواص میوه ها بعد از وعده های غذایی، بهتر است 2-1 ساعت بعد از صرف غذا، میوه بخورید تا باعث سنگینی بیشتر معده نشود و اختلالی در روند هضم غذا ایجاد نکند. به این ترتیب، مصرف میوه به عنوان میان وعده، حداقل یک ساعت بعد از ناهار، زمان مناسبی است و در شب، حدود 2-3 ساعت قبل از صرف شام، زمان مناسبی برای خوردن میوه است، زیرا مصرف میوه ها در شب و قبل از خواب به دلیل آزاد شدن قند آن ها، ممکن است باعث بی خوابی شود.

• بهترین زمان مصرف میوه در افراد مبتلا به دیابت

توصیه می شود افراد دیابتی با معده خالی میوه نخورند و در این زمینه با پزشک مشورت کنند. این افراد بهتر است میوه را همراه با وعده های غذایی مصرف کنند تا فیبر موجود در میوه، از بالا رفتن سطح قند خون آن ها جلوگیری کند.

شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید