علل سردرد های ناشی از گرسنگی

0
5,827
53744.jpeg alt_text
53744.jpeg caption

اغلب شما تاکنون سردرد ناشی از گرسنگی را تجربه کردید. این سردرد ها حالتی فشارنده داشته و شما احساس می کند سر شما و ناحیه گردن و شانه تحت فشار هستید و گویا نواری تنگ بدور پیشانی شما بسته شده است. 

علل اصلی سردرد های ناشی از گرسنگی

 

سردرد

سر درد های ناشی از گرسنگی بیشتر ناشی از افت قند خون هستند.  سوخت اصلي مورد مصرف نورون ها، که سلول های سازنده  دستگاه عصبي مركزي و بخصوص مغز هستند، از گلوکوز تامین می شود. مغز توانایی ساخت یا ذخیره  گلوكز را ندارد و کارکرد نرمال مغز نيازمند تأمين مداوم گلوكز مي باشد. سطح طبیعی قند خون ناشتا بین 70 تا 100  است. حداقل میزان قند خون که برای حفظ کارکرد طبیعی مغز لازم است و به اختلال در كاركرد مغز منجر نمی شود به سن فرد، تعداد وعده هاي غذایی و مدت زمان گرسنگي بستگی دارد. وقتی انرژی لازم جهت فعالیت مغزی تامین نشود سردرد آغاز می شود. فرد ممکن است عصبی و تحریک شده و  دچارسرگیجه، ضعف، لرز و احساس سرما نیز شود. در این حالت اگر قند خون فرد به زیر 50 افت پیدا کند فرد دچار علائم افت قند خون ( هایپوگلایسمی ) می شود. علائم هایپوگلایسمی شامل تعریق، احساس شدید گرسنگی، ترمور( لرزش دست ها)، تپش قلب، اضطراب، افزايش ضربان ، سرگيجه، اشكال در صحبت كردن، تاري ديد، احساس گرما با وجود سردي و رطوبت پوست، اختلال تفكر يا منگي، احساس خستگي، خواب آلودگي، از حال رفتن ، تشنج، کوما  و یا حتی مرگ می باشد.  از علل دیگر سردرد ناشی از گرسنگی، کم آبی و کاهش حجم آب بدن است. کم آبی موجب افزایش غلظت خون شده و با تحریگ گیرنده های درد در سر موجب سردرد می شود. 

دلیل آغاز سر درد های میگرنی

گرسنگی شدید همچنین یکی از مواردیست که موجب آغاز سردرد های میگرنی می شود. بنابراین توصیه می شود افراد مبتلا به میگرن از گرسنگی طولانی مدت پرهیز کنند. سردرد های میگرنی سردرد هایی با علت ناشناخته هستند که یکطرفه و ضرباندار بوده و فرد نسبت به نور صدا حساس می شود. قبل از آغاز سردرد میگرنی ، بسیاری از افراد اورا یا نشانه های پیش درآمد میگرن را تجربه می کنند که اغلب بصورت دیدن لکه های نورانی در فضاست. سردرد ناشی از گرسنگی همچنین می تواند ناشی از نرسیدن کافیئن یا تئین به بدن باشد. مصرف دائمی کافئین موجود در قهوه و تئین موجود در چای موجب عادت کردن بدن به آنها و بروز اعتیاد شده و درصورتی که به بدن مقادیر کافی تئین یا کافئین نرسد فرد دچار سردرد شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید