لکه بینی قهوه ای قبل قاعدگی نشان از چیست؟

0
191,614
495732.jpeg alt_text
495732.jpeg caption

ممکن است گاهی قبل از شروع پریود با دفع لکه های قهوه ای مواجه شوید. احتمالاً وجود لکه بینی، که به خونریزی بسیار سبک اشاره دارد که در خارج از چرخه قاعدگی معمول شما اتفاق می افتد. معمولا میزان آن به اندازه ای است که برای پر کردن یک پد یا تامپون کافی نیست، اما اغلب روی کاغذ توالت یا لباس زیر قابل مشاهده است. لکه بینی می تواند در رنگ از صورتی روشن تا قهوه ای تیره باشد. لکه بینی قهوه ای رنگ خود را از خون قدیمی می گیرند، که می تواند یک یا دو هفته قبل از شروع دوره پریود شروع به خروج از بدن کند. برای برخی، این حالت یک قسمت عادی از چرخه آنها است. برای دیگران، این ممکن است نشانه ای از یک وضعیت بهداشتی و جدی باشد. در اینجا به بررسی علت لکه قهوه ای قبل قاعدگی می پردازیم.

علل لکه بینی قهوه ای قبل از قاعدگی

لکه بینی قهوه ای اغلب نشانه تخمک گذاری یا شروع دوره واقعی شما است. این کاملاً طبیعی است و هیچ نگرانی در مورد آن وجود ندارد.

استرس

استرس می تواند باعث تغییرات زیادی در بدن شود که لکه بینی از این قاعده مستثنی نیست. استرس عاطفی مانند افسردگی، اضطراب، نگرانی، بیخوابی و استرس های جسمی مانند کاهش یا افزایش وزن، بیماری، رژیم غذایی نامناسب و ورزش بیش از حد می توانند بر روی چرخه قاعدگی اثر گذاشته و ترشح هورمون کورتیزول را افزایش دهند. این افزایش باعث کاهش ترشح استروژن و پروژسترون در بدن می شود. اگر چه ورزش تسکین دهنده خوبی برای قاعدگی است اما انجام زیاد آن می تواند باعث قطع قاعدگی (آمنوره) و یا لکه بینی قهوه ای قبل از قاعدگی شود.

تخمک گذاری

اگر لکه بینی قهوه ای دارید که دو هفته قبل از پریود شروع می شود، می تواند نشانه ای از تغییرات هورمونی مرتبط با تخمک گذاری باشد. به طور معمول، شما حدود 10 تا 16 روز بعد از روز اول آخرین دوره خود تخمک گذاری می کنید. این زمانی است که تخمدان های شما تخمک را برای لقاح آزاد می کند. تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که سطح استروژن شما زیاد باشد. کاهش ناگهانی استروژن می تواند باعث خونریزی و لکه بینی شود. اما اگر قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، لکه قهوه ای در زمان تخمک گذاری شما ممکن است نشانه چیز دیگری باشد. به طور معمول، قرص های ضد بارداری از تخمک گذاری جلوگیری می کنند.

دوره ماهیانه

گاهی اوقات، لکه بینی قهوه ای فقط پیش درآمد دوره قاعدگی شماست. رنگ خون قاعدگی قهوه ای یا ترشح لکه قهوه ای از واژن ممکن است بقایای خون قدیمی باشد که از آخرین باری که پریود شده اید باقیمانده و از رحم خارج نشده است و دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر به طور مرتب چرخه های بسیار کوتاهی دارید که فقط دو هفته طول می کشد، بهتر است از پزشک خود پیگیری کنید.

پیشگیری از بارداری

لکه های قهوه ای قبل پریود

اگر قرصهای جلوگیری هورمونی استفاده می کنید، لکه قهوه ای در پریودی ممکن است نشانه خونریزی مناسب به دنبال تاثیر قرصها باشد. احتمالاً بعد از شروع یک روش جدید هورمونی پیشگیری از بارداری، خونریزی قهوه ای و لکه بینی را در سه تا شش ماه اول تجربه خواهید کرد. به خصوص در صورت استفاده از قرص ضد بارداری که استروژن ندارد، معمول است. اگر قرص های ضد بارداری مصرف کرده و چند دوز را فراموش کنید، لکه بینی قهوه ای نیز می تواند رخ دهد. هنگامی که با قرص خود به برنامه برگردید، لکه بینی باید از بین برود.

بارداری

گاهی اوقات، ترشح قهوه ای کمرنگ در بارداری تنها نشانه خونریزی لانه گزینی است. این خونریزی خفیف یا بصورت لکه بینی بوده که با لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم شما اتفاق می افتد. به خاطر داشته باشید که فقط برخی از افراد باردار خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند.

خونریزی ناشی از لقاح

خونریزی ناشی از لقاح معمولاً یک یا دو هفته بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد و شبیه لکه های قهوه ای است. این پریودی رنگ قهوه ای ، فقط دو روز ادامه دارد. در بعضی موارد، ممکن است با کاشت همراه باشد.

علائم دیگر بارداری زودرس شامل موارد زیر است:

فیبروئید رحم

فیبروم رحمی، رشد سلولهای غیر سرطانی عضله و بافت در رحم است. بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم رحم ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشند و تنها در طی یک معاینه لگن توسط متخصص زنان و زایمان متوجه وجود آن شوند. در برخی از موارد نادر ممکن است رشد فیبروم ها بیشتر شده و باعث پیچ خوردگی و قطع خونرسانی به رحم شوند. این حالت می تواند با درد و ترشحات قهوه ای واژن همراه باشد. (1)

عفونت های واژن

انواع مختلف عفونت واژن می توانند باعث بروز لکه بینی های قهوه ای قبل از قاعدگی شوند.

لکه قهوه ای قبل قاعدگی

  • واژینوز باکتریایی باعث رشد بیش از حد باکتری در ناحیه واژن می شود.
  • عفونت مقاربتی تریکوموناس که توسط عوامل انگلی ایجاد شده و از طریق رابطه جنسی واژینال، رابطه جنسی دهانی و رابطه مقعدی منتقل می شود.
  • کاندیدیا ولوواژینال عفونتی است که باعث درد واژن و ترشحات غیر طبیعی آن می شود.

خشکی واژن

خشکی واژن یا آتروفی واژن یکی از دلایل شایع برای لکه بینی است. این حالت زمانی رخ می دهد که سطح تولید استروژن مختل شده و باعث احساس خشکی، تحریک و خارش واژن می شود. یائسگی شایعترین زمان برای بروز این حالت است اما علل دیگری مانند زایمان و پیامدهای ناشی از آن، اصطحکاک در هنگام رابطه جنسی، درمان های هورمونی، داروهای ضد بارداری، داروهایی مانند ضد افسردگی ها و واکنش به موادی مانند الکل می تواند باعث خشکی واژن شود.

قبل از یائسگی

Perimenopause به دوره زمانی منتهی به یائسگی اشاره دارد. در این مدت، که می تواند تا 10 سال قبل از یائسگی شروع شود، هورمونهای شما شروع به نوسان می کنند. اگر در دوران یائسگی هستید، دوره های نامنظم و لکه بینی بین دوره های قاعدگی معمولاً طبیعی است. شما ممکن است یک دوره طولانی و سنگین را پشت سر بگذارید و پس از آن یک دوره نسبتاً سبک و کوتاه باشد. اما اگر خونریزی یا خونریزی بسیار سنگین دارید که بیشتر از هر سه هفته اتفاق می افتد، با پزشک خود تماس بگیرید. برخی بیماریهای زمینه ای و اختلال هورمونی هم ممکن است باعث این نوع لکه قهوه ای در ترشحات واژن شوند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید