همه چیز در خصوص عکس رنگی رحم (هیستروسالپنگوگرافی)

0
3,709
393511.jpeg alt_text
393511.jpeg caption

هیستروسالپنگوگرافی نوعی اشعه ایکس است که به رحم زن (رحم) و لوله های فالوپ (ساختارهایی که تخم ها را از تخمدان ها به رحم منتقل می کند) نگاه می کند. در این نوع اشعه ایکس از ماده کنتراست استفاده شده است به گونه ای که لوله های رحمی و فالوپ به وضوح روی تصاویر اشعه ایکس ظاهر می شوند. به نوع اشعه ایکس مورد استفاده، فلوروسکوپی گفته می شود که یک تصویر ویدئویی ایجاد می کند تا یک عکس ثابت. رادیولوژیست می تواند هنگام حرکت از طریق دستگاه تولید مثل، رنگ را تماشا کند. آنها می توانند ببینند كه آیا انسداد لوله های فالوپ یا ناهنجاری های ساختاری دیگر در رحم وجود دارد یا خیر.

علل درخواست تست هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

پزشک ممکن است در صورت مشکل در بارداری یا داشتن مشکل حاملگی مانند چندین سقط جنین، این آزمایش را انجام دهد. هیستروسالپنوگرافی می تواند به تشخیص علت نازایی کمک کند.

تشخیص علت نازایی

عکس رنگی رحم

ناباروری ممکن است ناشی از:

  • ناهنجاری های ساختاری در رحم، که ممکن است مادرزادی (ژنتیکی) یا اکتسابی باشد
  • انسداد لوله های فالوپ
  • بافت اسکار در رحم
  • فیبروئید رحم
  • تومورهای رحمی یا پولیپ

 

آمادگی لازم برای انجام تست هیستروسالپنگوگرافی

برخی از خانم ها این آزمایش را دردناک می دانند، بنابراین پزشک ممکن است شما یک داروی ضد درد را برای شما تجویز کند یا یک داروی بدون نسخه از درد را پیشنهاد کند. این دارو باید حدوداً یک ساعت قبل از عمل برنامه ریزی شده شما مصرف شود. اگر اضطراب دارید، ممکن است پزشک داروی آرام بخش را تجویز کند. آنها ممکن است قبل از آزمایش یا بعد از آزمایش آنتی بیوتیکی را برای جلوگیری از عفونت تجویز کنند. فلز می تواند با دستگاه اشعه ایکس تداخل کند. از شما خواسته می شود قبل از عمل هرگونه فلز روی بدن خود مانند جواهرات را حذف کنید. محلی برای ذخیره وسایل شما وجود دارد، اما ممکن است بخواهید جواهرات خود را در خانه رها کنید.

در طول تست چه اتفاقی می افتد؟

این آزمایش مستلزم آن است که شما لباس راحتی را در بیمارستان بگذارید و با خم شدن زانوها روی پشت خود دراز بکشید، و پاهایتان پهن شود، همانطور که در معاینه لگن انجام می دهید. رادیولوژیست سپس یک اسپکولوم را در واژن شما وارد می کند. این کار به گونه ای انجام می شود که دهانه رحم که در قسمت پشت واژن قرار دارد، دیده شود. ممکن است احساس ناراحتی کنید. رادیولوژیست سپس دهانه رحم را تمیز می کند و ممکن است بی حس کننده موضعی را در دهانه رحم تزریق کند تا ناراحتی را کاهش دهد. بعد، ابزاری به نام کانول در دهانه رحم وارد می شود و اسپکولوم برداشته می شود. رادیولوژیست کنتراست رنگی را از طریق کانول وارد می کند، که به رحم و لوله های فالوپ شما جریان می یابد. سپس رادیولوژیست شروع به گرفتن گرافی می کند. ممکن است از شما خواسته شود چندین بار موقعیت را تغییر دهید تا رادیولوژیست بتواند زوایای مختلفی را ضبط کند. ممکن است هنگام حرکت رنگ از طریق لوله های فالوپ شما احساس درد و گرفتگی کنید. هنگامی که تصویر برداری تمام شد، رادیولوژیست کانول را جدا می کند. سپس به شما داروهای مناسب برای پیشگیری از درد یا عفونت تجویز می شود و مرخص خواهید شد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید